دکتر عباسعلی اللهیاری: مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود

دکتر عباسعلی اللهیاری: مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود

دکتر عباسعلی اللهیاری عصر شنبه در حاشیه همایش روز جهانی خانواده در کاشان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: کمیته ملی تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق در زیر مجموعه معاونت پیشگیری قوه قضائیه با حضور مسئولان حوزه روانشناسی و جامعه شناسی پزشکی، به حکم قانون تحکیم خانواده، فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: این کمیته پیش نویس مصوبه اجباری شدن حداقل پنج جلسه مشاوره پیش از ازدواج و اخذ گواهینامه را آماده ارائه به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده است که در صورت تصویب، مراکز ثبت ازدواج نیز بدون ارائه گواهینامه مشاوره، حق ثبت ازدواج را نخواهند داشت.
اللهیاری گفت: در بحث آموزش مهارت های زندگی در کشور دچار مشکل هستیم و جوانان ما مهارت های مقابله با بحران و نحوه تفکر منطقی را نیاموخته اند و به همین علت اضطراب، افسردگی و خشم و پرخاشگری تا حدودی در جامعه بالاست.
وی افزود: این مساله نیاز به برنامه ریزی کلان و درازمدت دارد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره وارد انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف شده است تا آموزش های لازم بویژه در زمینه مهارت های تشکیل خانواده و ازدواج را گسترش دهد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور انتخاب غلط، عدم شناخت دقیق زوج ها و نداشتن آمادگی کامل برای حل مسائل و مشکلات پیش آمده در خانواده را مهم ترین دلیل افزایش طلاق در جامعه دانست و گفت: تفاهمنامه ای با وزارت ورزش و جوانان امضا شده تا مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده را با بررسی اولیه این وزارتخانه و مجوز سازمان نظام روانشناسی فعال کنیم.
اللهیاری گفت: قراردادها و بسته های آموزشی برای گذراندن دوره های مهارتی آماده شده و از سوی دیگر در دانشگاه ها، کمیته امداد، بهزیستی و آموزش و پرورش به دنبال تقویت روانشناسان و مشاوران و ترویج مراکز مشاوره هستیم.
وی از صدور ۲۰۰ مجوز مراکز مشاوره تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق با بررسی صلاحیت تخصصی روانشناسان و انتخاب گزینشی به منظور برخورداری از تخصص های لازم و آموزش آنان خبر داد و افزود: بررسی اولیه در مورد این مراکز در وزارت ورزش و جوانان انجام و مجوز صادر شده است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: روانشناسان این مراکز همچنین در زمینه طلاق نیز به منظور مداخله تخصصی آموزش دیده اند تا با ریشه یابی مشکلات بین زوج ها در مرحله نخست به دنبال حل مسائل بوده و در مرحله نهایی و وقوع طلاق توافقی در زمینه نحوه تداوم ارتباط عاطفی زوج ها با فرزندان با کمترین آسیب مداخله کنند.
وی با اشاره به راه اندازی مراکز مشاوره در دادگستری با کمک معاونت پیشگیری قوه قضائیه زیر نظر سازمان روانشناسی افزود: تمامی مراکز طلاق نیز بدون مداخله تخصصی روانشناسان این مراکز حق ثبت طلاق ندارند.


telegram2 files