غلامحسین شکوهی،پدر علم تعلیم و تربیت ایران درگذشت

غلامحسین شکوهی،پدر علم تعلیم و تربیت ایران درگذشت

غلامحسین شکوهی،پدر علم تعلیم و تربیت ایران اولین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران در روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۵ در سن ۹۰ سالگی درگذشت. دکتر غلامحسین شکوهی از مدرسین قدیمی تعلیم و تربیت و نیز اولین وزیر آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی دارای مدرک دکترای علوم تربیتی بوده و به موجب سابقه ۶۰ ساله در تعلیم و تربیت و امور پژوهشی، لقب چهره ماندگار تعلیم و تربیت ایران را به خود اختصاص داد.

دکتر مرحوم غلامحسین شکوهی در سال ۱۳۰۵ در شهر خوسف بیرجند متولد شد. وی سال ۱۳۳۵ در رشته ادبیات فارسی با رتبه اول فارغ‌التحصیل و با بورسیه تحصیلی عازم سوییس شد. وی که از شاگردان ژان پیاژه بود، در سال ۱۳۴۰ با درجه دکترا در رشته علوم تربیتی از دانشگاه ژنو فارغ‌التحصیل شد. دکتر شکوهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نخستین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود که در کنار تدریس دانشگاهی ریاست شورای عالی آموزش و پرورش را برای یک دوره چهار ساله برعهده داشت. مرحوم شکوهی شاگردان بسیاری تربیت کرده است که هم اکنون جزء اساتید برجسته کشور به شمار می‌رود و از آن به عنوان پدر علم تعلیم و تربیت کشور یاد می‌شود.

از جمله آثار این استاد برجسته در بخش تألیف، «روش آموختن حساب و هندسه»، «مبانی اصول آموزش و پرورش» با ۲۷ بار تجدیدچاپ، «تعلیم و تربیت و مراحل آن» با ۲۰ بار تجدید چاپ و در بخش ترجمه «تعلیم و تربیت» تألیف امانوئل کانتو و «مربیان بزرگ» تألیف ژان شانو می‌باشد.

دکتر شکوهی بیش از ۶۰مقاله در نشریات علمی داخلی و دو مقاله در مجلات معتبر خارجی منتشر کرده‌است.

پیکر این استاد فرزانه و برجسته تعلیم و تربیت دانشگاه تهران صبح امروز با حضور دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش و معاونین وی، دکتر خرازی وزیر سابق امور خارجه و جمع کثیری از اساتید، دانشجویان، دانشگاهیان و اعضای خانواده آن مرحوم از مقابل در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران راهی بهشت زهرا شد.
روحش شاد و یادش گرامی و عزیز باد.


telegram2 files