دستورالعمل مصاحبه و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای مشاوران تحصیلی

دستورالعمل مصاحبه و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای مشاوران تحصیلی

دستورالعمل مصاحبه و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای مشاوران تحصیلی در وب سایت رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به شرح زیر عنوان شده است:

صلاحیت ها و شایستگی های مشاور تحصیلی عبارتند از دانش، توانایی ها، مهارت ها و نگرش ها یی است که تضمین کننده این است که مشاوران تحصیلی آمادگی این را دارند که به هدف ها و خواسته های جدی و دقیق حرفه تحقق بخشیده و نیازهای دانش آموزان از دوره پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه و دانشجویان درزمینه های مرتبط با پیشرفت تحصیلی، برنامه ریزی شغلی و رشد و تحول شخصی و اجتماعی را برآورده سازند. فهرست  های مورد ارزیابی عبارتند از:

۱- توانایی برقراری ارتباط شامل مهارت برقراری ارتباط، بیان و مهارت های ابراز کلامی، برقراری تماس چشمی،  های گوش دادن، توجه و حضور و آراستگی ظاهر.
۲- دانش تخصص شامل توانایی پاسخگویی به سوالات درحوزه های نظریه های مشاوره وروان درمانی، اصول و روش های مشاوره تحصیلی و شغلی، الگوها و روش های خدمات مشورتی درامور تحصیلی، روش ها و وفنون مشاوره(فردی ، گروهی و خانوادگی)، سنجش و ارزیابی در مشاوره تحصیلی، روان شناسی رشد، آسیب شناسی و اختلالات رفتاری، شناخت ساختار و سازمان نظام آموزشی دردوره های مختلف تحصیلی و روان شناسی یادگیری.
۳- توانایی تشخیص، صورت بندی و حل مشکلات دانش آموزان، دانشجویان و مراجعان درزمینه های:

  • رشد تحصیلی شامل مهارت درارزیابی استعدادها، رغبت ها، مهارت درحل مشکلات انتخاب رشته، طرح ریزی تحصیلی و مهارت در حل سایر مشکلات این حوزه .
  • رشد شغلی شامل مهارت در انتخاب و تصمیم گیری شغلی، مهارت در برنامه ریزی شغلی و مهارت در حل سایر مشکلات شغلی این حوزه
  • رشد شخصی و اجتماعی شامل حل مشکلات رفتاری ، هیجانی و اجتماعی مرتبط با این حوزه.

۴- نگرش متقاضی به انجام فعالیت در حوزه مشاوره تحصیلی شامل نگرش مثبت به قابلیت های دانش آموزان در یادگیری و پیشرفت تحصیلی، نگرش های رشدی، تحولی و نگرش های پیشگیرانه و مشارکتی.
۵- سوابق شغلی، آموزشی و شرکت دردوره های بازآموزی مرتبط با حوزه مشاوره تحصیلی.

دستورالعمل مصاحبه و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای مشاوران تحصیلی
5 از 1 رای
telegram2 files

3 دیدگاه

  1. با سلام و احترام. همه این مهارتها رو باید مشاور تحصیلی که هنوز به شکل جدی وارد کار نشده و مجوز کار نداری از کجا آموخته باشد؟بهتر نیست واقع بین باشیم و درحالی که می دانیم دانشگاه چیز زیادی در اختیار دانشجویان نمی گذارد و امید مشاور تازه وارد به کسب تجربه و مهارت در محیط کاری است که هنوز مجوز ورود به آن را هم ندارد کمی منصف باشیم و به جای بستن مسیر ها مسیر همواری را برای علاقمندان به خدمت نشان دهیم؟این همه هزینه و عمری که تلف میشود را هم در نظر گرفته و به جای لیست کردن مهارتهایی متفاوت که گستره روانشناسی بالینی تا مشاوره شغلی را در بر می گیرد نگاهی به خدماتی که تحت عنوان سازمان نظام ارائه می دهید بیندازید و از خود بپرسید که مشاور تحصیلی تازه کار این همه اطلاعات را باید به عنوان محفوظات تحویل دهد آیا مورد سنجش میزان حافظه قرار می گیرد یا مهارتهای کاری کسب نشده او مورد نظر است ؟؟؟؟

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0

    1. زهرا عزیز درود،
      با توجه به آنچه که از صحبت های شما برداشت کردم منظورتون سختی هایی است که دوستان عزیز و مشاوران مدرسه گرامی در راه بعد از فارغ التحصیلی باید متحمل شوند و متأسفانه برای این منظور هنوز راه کاری عملی اعمال نشده است. لازم به ذکر است که این مسئله در مورد سایر گرایش های مشاوره نیز وجود دارد و هیچ کس پاسخگو نیست! باید بگویم ما هم مثل شما همچنان منتظر اقدامات عملی و مثبت سازمان نظام روانشناسی هستیم و البته بهتر است بدانید سایک نیوز هیچ ارتباطی با سازمان نظام ندارد، و تنها منبع و مرجعی است برای اینکه اطلاعات و اخبار این حوزه را در اختیار شما خواننده عزیز قرار دهد.
      به امید روزی که دیگر نگران آینده شغلی همکاران این حوزه نباشیم.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *