اضطراب پس از حادثه نجات یافتگان از کرونا را تهدید می کند

اضطراب پس از حادثه نجات یافتگان از کرونا را تهدید می کند

نتایج بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد بسیاری از نجات یافتگان از ویروس کرونا برای مدت طولانی از مشکلات شناختی و روانی رنج می‌برند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگزاری، عموم مردم بیم دارند که در صورت ابتلاء به کرونا جان خود را از دست بدهند و نسبت به پیامدهای متنوع و خطرناک ابتلاء به این بیماری بی توجه هستند.

پژوهش‌های مختلف حاکیست ابتلاء به کرونا تبعات کوتاه مدت و درازمدت زیادی برای سلامتی انسان‌ها دارد و برخی از این مشکلات جنبه‌های شناختی و روان‌پزشکی دارند.

بر همین اساس گونه‌های جدید ویروس کرونا می‌توانند تأثیرات مخربی بر روی مغز انسان‌ها داشته باشند و در ۴۵ درصد بیماران بررسی شده در انگلیس منجر به اختلال در توانایی شناخت افراد شده‌اند. همچنین در حدود ۲۸ درصد از بیماران ابتلاء به کرونا باعث شده تا عملکرد حافظه افراد مختل شود. این اختلال‌ها در برخی بیماران بهبود یافته شدید بوده است.

متداول‌ترین اختلال در بهبودیافتگان کرونا در ماه‌های اخیر اختلالی موسوم به پی تی اس دی یا اختلال اضطراب پس از سانحه بوده است. این اختلال پس از مشاهده، تجربهٔ مستقیم یا کسب اطلاع از یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحهٔ جدی منجر شود. در واقع این افراد حتی بعد از بهبودی بیماری کرونا احساس ترس و درماندگی می‌کنند، رفتارهای آشفته و حاکی از بی قراری بروز می‌دهند و خواب و فعالیت‌های روزانه آنها مختل می‌شود.

احساس افسردگی و خستگی و فرسودگی از جمله نشانه‌های شایع در بسیاری از مبتلایان به ویروس کروناست. مشکلات مربوط به حافظه در نیمی از بهبودیافتگان از کرونا وجود داشته و حدود نیمی از این افراد هم گفته اند توان تمرکز خود را از دست داده‌اند. این نگرانی وجود دارد که طی ماه‌ها و سال‌های آینده میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بعد از رهایی از کرونا با مشکلات مذکور دست و پنجه نرم کنند و توانایی فعالیت حرفه‌ای، رانندگی، مدیریت امور مالی، تصمیم گیری های دقیق، رسیدگی به امور خانوادگی و غیره را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید:

ترفندهای موثر در غلبه بر اضطراب و رها شدن از استرس

آیا اضطراب می‌تواند طعمی فلزی در دهان ایجاد کند؟

 

telegram2 files