افسردگی مادران بر روی کودکان چه تاثیری دارد؟

افسردگی مادران بر روی کودکان  چه تاثیری دارد؟

تحقیقاتی که در دانشگاه‌ مک‌مستر بر روی ۴۰ نوزاد با مادران مبتلا به افسردگی انجام شده، نشان داده است که برطرف کردن افسردگی مادران باعث بروز تغییرات مثبتی در مغز نوزادان آن‌ها می‌شود. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Depression and Anxiety منتشر شده است.
در این مطالعه محققین دریافته‌اند که اگر مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان به کمک رفتار درمانی شناختی «CBT» درمان شوند، نه تنها خود آن‌ها از این وضعیت نجات پیدا می‌کنند، بلکه این درمان بر روی مغز و رفتار نوزاد آن‌ها نیز تاثیرگذار است.
محققین دریافتند که درمان این مادران باعث می‌شود سیستم عصبی و سیستم قلب و عروق نوزادان آن‌ها دچار تغییرات مثبتی شود. این نوزادان در مراحل بعدی بهتر می‌توانند احساست و رفتارشان را در ارتباط با پدر و مادر خود کنترل کنند.
دکتر «رایان ون‌لیشات» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی این مقاله، می‌گوید: «ما دریافتیم که درمان مادر باعث عادی شدن فعالیت‌های مغزی کودک می‌شود. در گذشته با قطعیت اثبات شده است که عملکرد مغزی نوزاد مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان، دچار تغییراتی می‌شود که باعث می‌شود این نوزادان در ادامه‌ی زندگی مشکلاتی در زمینه‌ِ اخلاق و رفتار خود داشته باشند. با این حال تا کنون نمی‌دانستیم که آیا درمان مادران این کودکان بر روی کودکان تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ با این حال ما اکنون می‌توانیم این خبر خوب را برای این مادران داشته باشیم تا با اشتیاق بیشتری برای درمان خود اقدام کنند. این مطالعه نشان داد که درمان CBT به عنوان یک درمان کوتاه و کارآمد می‌تواند از منتقل شدن خطر افسردگی به کودک جلوگیری کند.»
در این مطالعه ۴۰ کودک با مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان و همچنین ۴۰ کودک با مادران سالم با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی، اقتصادی و جنسیتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. مادران مبتلا به افسردگی به مدت ۹ هفته تحت درمان‌های CBT قرار گرفتند. کودکان این مادران قبل از درمان مادر و همچنین پس از درمان وی تحت بررسی دقیق از طریق پرسشنامه‌های طراحی شده قرار گرفتند.
در این پرسشنامه‌ها از پدر و مادر نوزادان خواسته شده بود تا رفتار نوزاد خود را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. نتایج به‌دست آمده نشان داده است که این مادران باید هر چه سریع‌تر برای درمان خود اقدام کنند.
منبع:مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:

telegram2 files