مشخص شدن جزئیات تازه‌ای از ارتباط بی‌تفاوتی و زوال عقل

مشخص شدن جزئیات تازه‌ای از ارتباط بی‌تفاوتی و زوال عقل

محققان دانشگاه “کمبریج” در یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده اند که بی تفاوتی می تواند نشانه زوال عقل باشد و یافته های این مطالعه می تواند روش جدیدی برای آزمایش بیمارانی فراهم کند که علائم اولیه زوال عقل را نشان می دهند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، بی تفاوتی به معنای عدم علاقه یا انگیزه که در برخی بیماران مشاهده می شود، می تواند به پزشکان کمک کند تا بروز برخی از اشکال زوال عقل را سال ها قبل از شروع علائم آن پیش بینی کنند.

محققان دانشگاه “کمبریج” توضیح دادند که یافته های جدید آنها که در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است، فرصتی برای درمان بیماری زوال عقل در مراحل اولیه است.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور “جیمز رو” در دانشگاه “کمبریج”، بی تفاوتی را به عنوان علامت اولیه زوال عقل دانستند که سال ها قبل از سایر علائم جدی رفتاری، خود را نشان می دهد.

این نوع از زوال عقل موسوم به “زوال عقل فرانتوتمپورال”(Frontotemporal dementia) اغلب در سنین ۴۵ تا ۶۵ سالگی تشخیص داده می شود. این بیماری در اثر انقباض و آب شدگی قسمت های ویژه در جلوی مغز ایجاد می شود. یکی از ویژگی های مشترک این نوع زوال عقل، همین بی تفاوتی است.

مشکل این است که بی تفاوتی اغلب به اشتباه به عنوان علامتی از افسردگی تشخیص داده می شود، چرا که تصور نمی شد چند دهه قبل از ابتلا به زوال عقل، نشانه ای از آن باشد.

“مورا مالپتی”، دانشمند علوم شناختی در گروه علوم اعصاب بالینی دانشگاه “کمبریج” می گوید: بی تفاوتی یکی از رایج ترین علائم در بیماران مبتلا به “زوال عقل فرانتوتمپورال” است. این بیماری با کاهش عملکرد، کاهش کیفیت زندگی، از دست دادن استقلال و کاهش طول عمر مرتبط است.

وی افزود: ما هرچه بیشتر اولین نشانه های “زوال عقل فرانتوتمپورال” را کشف کنیم، هنگامی که افراد هنوز احساس درونی خوبی دارند، بهتر می توانیم علائم را درمان کنیم و زوال عقل را به تأخیر بیندازیم یا حتی از آن جلوگیری کنیم.

این کشف جدید به لطف برنامه “ابتکار ژنتیکی زوال عقل فرانتوتمپورال”(GENFI) که یک همکاری میان دانشمندان در سراسر اروپا و کانادا است، صورت گرفته است.

بیش از ۱۰۰۰ نفر از خانواده هایی که علت ژنتیکی “زوال عقل فرانتوتمپورال” در آنها وجود دارد، انتخاب شده و در “GENFI” شرکت داده شده اند.

مطالعه دانشگاه “کمبریج” شامل مشاهده و بررسی ۳۰۴ فرد سالم حامل یک ژن معیوب است که باعث “زوال عقل فرانتوتمپورال” می شود و همچنین ۲۹۶ نفر از بستگان آنها که ژن های طبیعی دارند.

هیچ یک از شرکت کنندگان مبتلا به زوال عقل نبودند و اکثر افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، نمی دانستند که دارای ژن مستعد زوال عقل هستند یا نه. محققان به طور خاص روی تغییرات در بی تفاوتی و همچنین تغییرات مشاهده شده در آزمایش های حافظه و اسکن MRI مغز تحقیق کردند.

“مالپتی”، سرپرست این تحقیق توضیح داد: با مطالعه افراد به مرور زمان، به جای اینکه فقط نگاه فوری داشته باشیم، فهمیدیم که چگونه حتی تغییرات ظریف در بی تفاوتی می تواند تغییرات شناختی را پیش بینی کند. ما همچنین سال ها قبل از شروع علائم مورد انتظار، شاهد انقباض موضعی مغز در مناطقی هستیم که از انگیزه و ابتکار عمل حمایت می کنند.

مشاهدات نشان داد که افراد دارای جهش ژنتیکی نسبت به سایر اعضای خانواده خود بی تفاوتی بیشتری دارند. علاوه بر این مشخص شد که بی تفاوتی، کاهش شناختی را پیش بینی می کند و با نزدیک شدن سن فرد به سن تخمینی شروع علائم، سرعت آن نیز بیشتر می شود.

پروفسور “رو” با اشاره به اینکه این مطالعه اهمیت بررسی علت بی تفاوت بودن افراد را برجسته می کند، گفت: دلایل زیادی وجود دارد که کسی بی تفاوت می شود. حال ممکن است به دلیل سطح پایین هورمون تیروئید یا یک بیماری روانی مانند افسردگی باشد. اما پزشکان باید به بی تفاوتی به عنوان نشانه ای از زوال عقل نیز توجه داشته باشند.

وی افزود: درمان زوال عقل یک چالش است، اما هرچه زودتر بتوانیم این بیماری را تشخیص دهیم، فرصت بیشتری برای تلاش و مداخله و کند کردن یا جلوگیری از پیشرفت آن داریم.

محققان می گویند یافته های جدید آنها می تواند نوعی روش جدید برای آزمایش بیمارانی باشد که علائم اولیه زوال عقل را نشان می دهند و علاوه بر تقویت درمان های جدید این بیماری، می تواند به طور بالقوه از تشخیص نادرست در بسیاری از بیماران در سراسر جهان جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

ارتباط بین عادات خواب شبانه و ابتلا به آلزایمر

الگوهای مداوم افکار منفی ریسک بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

 

telegram2 files