چگونه با والدینم صحبت کنم؟ قسمت اول

چگونه با والدینم صحبت کنم؟ قسمت اول

چگونه با والدینم صحبت کنم؟ سؤالی است آشنا. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با نوجوانی برخورد کنید که نمی داند حرف هایش را چگونه به والدینش منتقل کند. شاید به عنوان مشاور مدرسه در محیطی کار کنید که با بسیاری از این موارد روزانه روبرو می شوید و شاید به طور تخصصی بر ارتباط بین والد و فرزند فعالیت دارید. نوشته حاضر به شما نکاتی را ارائه می کند که می توانید در اینگونه مواقع به کار برده و نوجوان را در این زمینه آموزش دهید.

معمولاً صحبت کردن بین والد و فرزند در سنین نوجوانی به کمترین حد خود می رسد. والدین گاهاً تصور می کنند که شاید نباید بسیاری از مرزها را رد کرد و نوجوان نیز در ذهن خود اینگونه متصور می شود که شاید آنها چندان علاقه ای به مسائل او ندارند. اگر نوجوان فکر می کند که والدینش دیدی بسیار انتقادی به او و رفتارهایش دارند و یا زمانی که می خواهد مکالمه ای را با آنها آغاز کند احساس بدی دارد، به او آموزش دهید تا برای برقراری ارتباط برنامه ریزی کند و از وسایل ارتباطی گوناگون استفاده نماید. میتوانید مراحل زیر را به او آموزش دهید:

  • برنامه ریزی برای صحبت کردن
  • شجاع باش. مهم نیست در مورد چه موضوعی می خواهی با آنها صحبت کنی. بدان که به محض اینکه صحبت را شروع کنی از باری که بر روی شونه هایت احساس می کنی کاسته خواهد شد. نگران، مضطرب نباش و خجالت نکش. پدر و مادرت وجود دارند تا همیشه در کنار تو باشند. ممکن است حتی بیشتر از آنچه که تو فکر می کنی در مورد تو بدانند.
  • نگران این نباش که شاید والدینت ناراحت شوند یا آنچنان که تو می خواهی واکنش نشان ندهند. با برنامه ریزی و ارتباط مناسب، می توانی آن مکالمه ای که انتظارش را داری را به وجود بیاوری. والدینت نگران می شوند چون تو برای آنها مهم هستی و بهترین ها را برای تو می خواهند. با این پیش فرضی که دارند، حتماً از اینکه تو نظر آنها را در مورد مسائل مربوط به خودت بخواهی، خوشحال می شوند.
  • از صحبت کردن اجتناب نکن. هر مشکل یا دردسری به راحتی حل نمی شود اگر نخواهی آن را با والدینت در میان بگذاری. با صحبت در مورد آن استرس خودت را کاهش بده. بدان که آنها هم دوست دارند تا تو را درک کرده و هر مشکلی که سبب اضطراب تو شده را حل کنند.
  • بدان که با چه کسی می خواهی صحبت کنی. آیا می خواهی با هر دو والدین صحبت کنی و یا مسئله ای است که فکر می کنی مادر بهتر می تواند به تو کمک کند؟ ارتباط تو با هر والدی متفاوت است بنابراین تصمیم بگیر که بهتر است کدام یک از آنها را در جریان بگذاری.

برخی از مسائل را بهتر است با یکی از والدین در میان بگذاری، شاید یکی از والدینت خونسرد تر از دیگری باشد. در این صورت بهتر است ابتدا با او صحبت کنی و بعد هر دو به اتفاق هم موضوع را به والد دیگر منتقل کنید.

بهتر است بدانی که در هر صورت والدین موضوع تو را با یکدیگر در میان می گذارند. بنابراین بهتر است هر دو والد را در جریان بگذاری اما با این فراست که اگر فکر می کنی بهتر است ابتدا یکی از آنها در جریان بگذاری این کار را انجام بده.

  • زمان و مکان مناسبی را برای این مکالمه انتخاب کن. برنامه والدینت را در یک روز خاص در نظر بگیر تا بتوانی بهترین زمان را برای شروع این مکالمه انتخاب کنی. مطمئناً نمی خواهی زمانی که در حال صحبت کردن هستی یکی از والدینت نگران یک جلسه مهم دیگر باشد و یا یکی دیگر در فکر آنکه چه چیزی برای شام بپزد. همچنین مکانی که برای صحبت کردن انتخاب می کنی بسیار مهم است. چرا که ممکن است به دلیل وجود سر و صدای اضافی مانند تلویزیون یا همکاری در محل کارش تمرکزش را از دست دهد.
  • آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد را در ذهنت مجسم کن. ممکن است بدانی که از این مکالمه می خواهی چه نتیجه ای بگیری اما بهتر است تمامی واکنش هایی که ممکن است والدینت داشته باشند را در ذهنت مجسم کنی. همه چیز را همانگونه که می خواهی برنامه ریزی کن تا به نتیجه ای که می خواهی برسی اما ممکن است این اتفاق رخ ندهد. تو هیچ وقت تنها نیستی. معلم ها و بزرگسالان دیگری (مانند خاله/عمه/عمو/دایی/دوست خانوادگی صمیمی) نیز وجود دارند که تو بتوانی از آنها کمک بگیری.

اگر پاسخ آنها به گونه ای بود که تو توقع نداشتی می توانی از راه های دیگری انتخاب کنی:

دوباره با آنها صحبت کن. شاید زمان مناسبی را انتخاب نکرده باشی. ممکن است آن روز حال خوبی نداشته و یا ذهنشان درگیر مسئله دیگری بوده باشد و نتوانسته باشند آنچنان که تو می خواهی بر موضوع مد نظر تو تمرکز کنند.

اگر متوجه شدی که نمی توانی آنگونه که برنامه ریزی کرده بودی با والدینت صحبت کنی، آن را به زمان دیگری موکول کن. عصبانی کردن والدینت مطمئناً به نفع تو نخواهد بود. اگر همه چیز به خوبی پیش رفت و نظر هر دو والدین را فهمیدی آن را بپذیر. پذیرش دیدگاه آنها سبب می شود تا متوجه شوند که تو بزرگ شده ای و اگر در آینده بخواهی دوباره با آنها صحبت کنی می دانند که تو می توانی کنترل احساساتت را داشته باشی.

می توانی از افراد خارج از خانه استفاده کنی. از پدربزرگ/مادربزرگ، دوستان والدینت، و یا معلم ها در جهت رسیدن به خواسته ات کمک بخواه. والدین تو همواره به دنبال پشتیبانی تو هستند بنابراین کمک خواستن از دیگران به این معناست که تو می توانی موقعیت کنونی را پیش ببری.

چگونه با والدینم صحبت کنم؟ قسمت دوم


telegram2 files