چرا باید به کودکانمان موسیقی بیاموزیم؟

چرا باید به کودکانمان موسیقی بیاموزیم؟

 بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی Frontiers in Neuroscience منتشر شده است، محققین به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانی که با یکی از آلات موسیقی کار می‌کنند، به نسبت کودکان دیگر از حافظه‌ی بهتری برخوردارند و میزان توجه آن‌ها نیز بیشتر است. دانشمندان همچنین نشان داده‌اند که کودکانی که در ارکستر موسیقی فعالیت دارند، به نسبت کودکان دیگر در آزمون‌های شناختی نیز نمره‌ی بهتری کسب می‌کنند و همچنین فعالیت قسمت‌های خاصی از مغز آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.
محققین برای انجام این مطالعه ۴۰ کودک بین ۱۰ تا ۱۳ ساله را مورد بررسی قرار داده‌اند. نصف این کودکان به مدت دو سال به‌صورت مرتب، موسیقی کار کرده بودند، ولی نصف دیگر کودکان هیچ تجربه‌ی موسیقیایی نداشته‌اند. از این کودکان خواسته شد تا یک آزمون خاص را پاسخ دهند. این آمون طوری طراحی شده بود که به کمک آن بتوان میزان توجه و حافظه‌ی کاری شرکت‌کنندگان را ارزیابی کرد. محققین با استفاده از fMRI از مغز کودکان اسکن نیز تهیه کردند.
آزمون طراحی شده به این نحو بود که به کودکان محرک‌های صوتی و تصویری نشان داده می‌شد و از آن‌ها خواسته می‌شد تا همزمان به آن‌ها توجه کنند. در مرحله‌ی بعد توانایی کودکان در یادآوری محرک‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت.
ارزیابی نتایج آزمون‌ها توسط محققین نشان داد که کودکان موسیقیدان نمرات بهتری در همه‌ی چالش‌های حافظه کسب کرده‌اند و در عین حال، اسکن‌های مغزی نیز فعالیت‌های بیشتری را در مغز این کودکان نشان داده است. به عنوان مثال، فعالیت‌های شبکه‌ی کنترلی پیشانی در کودکانی که موسیقی کار کرده بودند بیشتر بوده است. این ناحیه از مغز ارتباط مستقیمی با عملکردهای اجرایی دارد و کمک می‌کند تا ورودی‌های حسی بهتر درک شوند و به این ترتیب، آزمون‌های شناختی را می‌توان بهتر پاسخ داد.
محققین همچنین نشان دادند که فعالیت قسمت‌هایی از مغز که با شنوایی ارتباط دارند نیز در کودکانی که موسیقی کار کرده بودند بیشتر است.
از همه‌ی این قسمت‌ها مهم‌تر، بیشتر بودن فعالیت مغزی در قسمت تالاموس کودکانی است که موسیقی کار کرده‌اند. تالاموس قسمت مهمی از مغز است که اطلاعات حسی و زبانی را پردازش می‌کند و در عملکردهای حافظه نیز نقش دارد.
محققین بر اساس یافته‌های این مطالعه اذعان دارند که یادگیری یکی از آلات موسیقی در جوانی، باعث بهبود انعطاف‌پذیری شناختی می‌شود و در نتیجه‌ی آن حافظه‌ی کاری و توجه شخص نیز بالاتر می‌رود. این موارد باعث بالاتر رفتن توانایی خواندن، خلاقیت و کیفیت زندگی می‌شود.
منبع: مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:

telegram2 files