کاهش پیامدهای روانی کرونا مستلزم مشاوره‌های روانشناختی است

کاهش پیامدهای روانی کرونا مستلزم مشاوره‌های روانشناختی است

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش وجوانان گفت:‌ کاهش و رفع پیامدهای روانی جامعه در دوران بحران کرونا، مستلزم توسعه و گسترش مشاوره‌های روانشناختی به همراه برخی اقدامات با هدف امیدبخشی است.

اعظم کریمی  در رابطه با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر سلامت روان اظهار داشت: سلامت روان جامعه این روزها تحت تأثیر پدیده‌ای به نام کرونا قرار گرفته که به اعتقاد روانشناسان سلامت، اثرات روانی آن با اتمام بحران نیز تداوم خواهد یافت. تأثیراتی که ناشی از مشکلات اقتصادی، مرگ نزدیکان و تحمل درازمدت دوری از اجتماع و انزوای شخصی است.

وی افزود: یک بیماری جسمی گاه همه زندگی آدمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ارتباطات، اشتغال، برگزاری مناسک دینی – مذهبی، چگونگی برقراری تعاملات اجتماعی هر یک می‌تواند تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته و بیمار را با احساسات وعواطف منفی همچون غم واندوه، ترس، نگرانی، خشونت و… روبه‌رو کند.

کریمی ادامه داد: احساس تنهایی و جدایی از خانواده، دشواری گفت وگو در خصوص بیماری با اقوام و نگرانی دوستان و نزدیکان نیز گاه آدمی را از انجام اقدامات روزمره بازداشته و این مساله می‌تواند اضطراب و تنش و افسردگی را به همراه داشته باشد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش وجوانان افزود: براساس بررسی روانشناسان و جامعه‌شناسان از آثار تخریبی این بیماری، ویروس کرونا بر سلامت روان مخرب، اما القای امید به طبقات مختلف اجتماعی از طریق تفکرات مثبت و مشاوره‌های به‌هنگام می‌تواند سبب بهبود سلامت جامعه باشد.

آثار روانشناختی ناشی از بحران اقتصادی کرونا

کریمی تصریح کرد: این پدیده همچنین به طور طبیعی با بحران اقتصادی در جهان همراه بود و باعث افزایش مشکلات اقتصادی جامعه و همچنین بروز برخی آثار روانشناختی نظیر ناامیدی، درماندگی، اختلافات خانوادگی شد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای کاهش و رفع این پیامدها، گسترش سطح مشاوره‌های روانشناختی در کنار برخی اقدامات با هدف امیدبخشی است.

به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش وجوانان، نقش مشاوره‌های روانی از دوران شیوع کرونا در کشور آن‌گونه که باید دیده نشد و انجام آن به سامانه ۴۰۳۰ محدود است.

وی افزود: شماری از استارت آپ‌ها در سطح کشور اقدام به برگزاری مشاوره‌های مجازی و آنلاین کرده‌اند، اما این مشاوره‌ها نیز اغلب به زمینه‌های پزشکی محدود و سلامت روان در سطوح کم اهمیت‌تر طبقه‌بندی شده است.

کریمی تاکید کرد: این پتانسیل مشاوره‌ای نه فقط برای ارتقای سلامت روان شهروندان که به منظور بهره‌مندی کادر درمان در بیمارستان‌ها نیز با گذران روند فرسایشی بیماری، خستگی‌های مداوم کادر درمان و نیاز به کسب آرامش روان هم اثربخش خواهد بود و مشاوران متخصص، روان درمانگرها، روانشناسان بالینی و روانپزشکان بی‌شک در این دوران نقش موثری خواهند داشت.

لزوم گروه‌بندی در مداخلات روانی

وی ادامه داد: تأمین سلامت روانی جامعه اما پس از گذران بحران کرونا مستلزم گروه‌بندی‌های متعدد با رویکردهای متناسب است؛ به عنوان مثال یکی از اقشار آسیب‌پذیر در این بحران، نوجوانان خواهند بود که با تعطیلی مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی، مهم‌ترین لحظات زندگی را از دست داده‌ و از فعالیت‌های روزمره‌ نظیر گفت وگو با دوستان و همسالان و شرکت در کلاس‌های آموزشی حضوری محروم و برخی احساسات همچون اضطراب، انزوا و ناامیدی را تجربه کرده‌اند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش وجوانان همچنین با اشاره به گزارشی از یونیسف گفت:‌ تاثیر قرنطینه‌ خانگی، چگونگی ایجاد یک ارتباط موثر با کودکان و همچنین کاهش اضطراب‌ها و چالش‌ها در مواجه با کودکان (در بحران کرونا) باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در واقع کودکان متناسب با سن، از نظر مغزی و میزان رشد با بزرگسالان متفاوت‌ هستند و وابستگی آنها به والدین برای فهم جهان، نگاه و جهان‌بینی نسبت به وقایع در حال وقوع و ناتوانی در ابراز احساسات از جمله این تفاوت‌ها محسوب می‌شود.

کریمی تصریح کرد: بزرگسالان برخلاف کودکان، به‌دلیل تکمیل بافت عصبی مغز و برخی قابلیت‌ها همچون تفکر منطقی و انتزاعی می‌توانند اخبار را به ‌صورت کامل درک و هضم و جنبه‌های متعدد آن را بسنجند و در صورت اضطراب نیز راهکارهای درست یا غلط را برای تخلیه‌ هیجانات منفی بیایند، اما کودکان به دلیل تفاوت با این قشر در دوره‌ قرنطینه‌ خانگی، شرایط حساس‌تری را تجربه می‌کنند.

وی یادآور شد:‌ با گذار از بحران کرونا نیز اثرات روانی ناشی از این ویروس همچنان در جامعه احساس می‌شود و تقابل ذهن و روان با این پدیده می‌تواند تا سال‌های پس از آن، بر افکار واندیشه، خُلق وخو و همچنین روند زندگی شهروندان آثار ونتایج متعددی داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

telegram2 files