چگونه یک انتخاب رشته درست داشته باشیم؟

چگونه یک انتخاب رشته درست داشته باشیم؟

یک مشاور تحصیلی با اشاره به اهمیت انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور، گفت: انتخاب رشته باید بر اساس میزان علاقه‌مندی، آینده شغلی و دانش علمی باشد و داوطلبان این را مدنظر قرار ندهند که کدام رشته سخت و کدام آسان‌تر است.

مجتبی احمدی اظهار کرد: پس از برگزاری کنکور و اعلام نتایج اولیه، مهم‌ترین کار یک داوطلب، انتخاب رشته است که متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات کافی، رقابت با دیگران و انتخاب‌های احساسی، گاهی می‌تواند در آینده تحصیلی و شغلی فرد تاثیر مطلوبی نداشته باشد و تلاش ۱۲ ساله یک دانش آموز را از بین ببرد. پس مهم‌ترین کار پس از اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته درست است.

وی با بیان اینکه انتخاب رشته اولین قدم در ورود به دانشگاه است، افزود: انتخاب درست بستگی به این دارد که داوطلب بتواند رشته درست را انتخاب کند، زیرا انتخاب درست در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. طبیعتا هر فردی در دوران زندگی با انتخاب‌های متفاوتی روبرو می‌شود، اگر انتخاب‌ها را به دو دسته مهم و کم‌اهمیت تقسیم کنیم، انتخاب رشته جزو انتخاب‌های مهم زندگی یک فرد است و می‌تواند آینده یک فرد را تغییر دهد.

این مشاور تحصیلی ادامه داد: اولین قدم پس از اعلام نتایج اولیه از سوی سازمان سنجش، مطالعه دفترچه انتخاب رشته است. داوطلب باید به کد رشته‌ها و ظرفیت پذیرش رشته‌ها توجه کند، عوامل زیادی در انتخاب رشته تاثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها “علاقه و انگیزه” است. متاسفانه انتخاب ناآگاهانه و مطالعه نکردن درباره شغل و بازار کار رشته، بعضا باعث انصراف داوطلب از رشته‌ انتخابی و کاهش انگیزه می‌شود. پس باید برای علاقه و انگیزه داوطلب احترام قائل شد.

احمدی تصریح کرد: دومین عامل مهم در انتخاب رشته، “آینده شغلی” است؛ وقتی داوطلبی قصد انتخاب رشته‌ دارد باید درباره میزان درآمد و شغل آن رشته تحقیق کند. داوطلب باید به این نکته توجه کند که مایل به اشتغال در چه نوع کاری است. سومین عامل موثر “دانش علمی” است؛ داوطلب باید توجه کند که به چه چیزی علاقه دارد. به عنوان مثال داوطلبی که در دوران دانش‌آموزی محاسبات را دوست نداشته باید رشته‌ای انتخاب کند که محاسبات نداشته باشد و یا کمتر باشد زیرا توانایی علمی باعث افزایش علاقه و انگیزه می‌شود.

وی با بیان اینکه هر داوطلبی می‌تواند ۱۵۰ کد رشته را انتخاب کند، گفت: این انتخاب باید بر اساس میزان علاقه‌مندی، آینده شغلی و دانش علمی باشد و داوطلبان این را مدنظر قرار ندهند که کدام رشته سخت و کدام آسان‌تر است. وقتی ۱۵۰ کد رشته را انتخاب کردند؛ دوباره یک چک لیست تهیه کنند و دیگر رشته‌ها را در سه شاخص تقسیم‌بندی کنند؛ به این صورت که ۲۰ درصد از ۱۵۰ رشته انتخاب شده را در شاخص خوشبینانه، ۵۰ درصد را در انتخاب‌های معقولانه و ۳۰ درصد را در انتخاب‌های بدبینانه قرار دهند. توجه شود که این انتخاب رشته باید بر اساس میزان علاقه، شغل و توانایی علمی آن‌ها در نظر گرفته شود.

این مشاور تحصیلی با اشاره به چند نکته کاربردی در انتخاب رشته، بیان کرد: داوطلب باید سعی کند در ابتدا رشته را در اولویت قرار دهد و نه دانشگاه را. به دلیل بومی‌گزینی، رشته‌هایی که کد اطراف محل زندگی داوطلب هستند دارای اهمیت‌اند و تا ۸۰ درصد میزان قبولی داوطلب را افزایش می‌دهد. همچنین با توجه به شرایط خاص امسال و وضعیت اقتصادی، داوطلب حتما در انتخاب رشته این شرایط را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی‌ها گزینش کشوری هستند و آنچه اهمیت دارد رتبه کشوری است اما سایر رشته‌ها بومی‌گزینی و ناحیه‌ای هستند و رتبه و زیرگروه اهمیت دارد. در انتخاب رشته اگر داوطلبی دانشگاه روزانه را انتخاب کند و به دانشگاه نرود، سال بعد از انتخاب دانشگاه روزانه محروم می‌شود، بنابراین باید به این نکته نیز توجه شود. تجربه نشان داده است کسانی که پشت کنکور می‌مانند، اگر فاکتورهایی مانند برنامه‌ریزی، تلاش و داشتن مشاور خوب را در نظر نگیرند، ممکن است رتبه کمتری را نسبت به رتبه کسب شده در سال گذشته کسب کنند، بنابراین پیشنهاد می‌شود که با توجه به استعداد و توانایی، انتخاب رشته صورت گیرد و سعی شود انتخاب رشته آگاهانه باشد چرا که پشت کنکور ماندن تبعات روانی دارد.

احمدی در خصوص تاثیر دشوار بودن سوالات کنکور در نتیجه نهایی افزود: به نظر می‌رسد که سطح سوالات کنکور امسال متوسط رو به بالا بود اما باید این را در نظر بگیریم که شرایط سخت یا آسان بودن امتحان برای همه یکسان است و رتبه به دست آمده داوطلب، مهم است. شرایط کنکور تاثیری در انتخاب رشته و قبولی ندارد بلکه تراز و رتبه به دست آمده داوطلب تاثیرگذار است و آنچه اهمیت دارد رتبه کشوری و دیگری رتبه در زیر گروه است.

وی در پایان گفت: رتبه کشوری برای انتخاب رشته‌های پزشکی، حقوق، مهندسی و روانشناسی دانشگاه‌های تراز اول مهم است اما سایر رشته‌ها بر اساس رتبه زیر گروه است. شرایط برای همه یکسان است و داوطلبان نگران نباشند زیرا تنها رتبه کشوری و رتبه در زیرگروه مهم است.

 

منبع: ایسنا

telegram2 files