اتحادیه انجمن های علمی روان شناسی و مشاوره ایران تشکیل می گردد.

اتحادیه انجمن های علمی روان شناسی و مشاوره ایران تشکیل می گردد.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، اولین جلسه ی مجمع رؤسای انجمن های علمی روان شناسی با حضور رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و دبیر کمیسیون های انجمن های علمی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری برگزار گردید.
در این جلسه که در تاریخ 99/05/07 در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور برگزار گردید؛ دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و دکتر محمد جلالی دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و رؤسای انجمن های علمی روان شناسی حضور داشتند.

دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ضمن خیر مقدم به دبیر کمیسیون    انجمن های علمی وزارت علوم و کلیه حضار محترم و قدردانی از زحمات روان شناسان و مشاوران کشور در مدیریت استرس و اضطراب کرونایی، تهیه ی بسته های آموزشی با موضوع خود مراقبتی، دگرمراقبتی و سبک زندگی سالم که سهم بزرگی در آرام سازی مردم داشتند، اظهار داشتند، تمامی فعالیت های روان شناسان و مشاوران در ایام بحران کرونا مستند سازی شده و با پیشنهاد سازمان و موافقت رئیس جمهوری کارگروهی ذیل “کمیته اجتماعی و امنیتی عوارض روانی کرونا” بررسی و پیشنهادهای لازم داده شد.
رئیس انجمن علمی مطالعات رواندرمانی ایران افزود روان شناسان و مشاوران در ماه های آغازین شیوع ویروس کرونا بصورت رایگان به ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره پرداختند که برای همیشه در حافظه تاریخی کشور ثبت شده است. اما نکته حائز اهمیت شرایط کنونی کشور و لزوم هم افزایی انجمن های علمی روان شناسی و مشاوره جهت بهره مندی هر چه بیشتر از سرمایه های اجتماعی و علمی جامعه ی روان شناسی است.

وی افزود: یکی از دلایل عمده پیچیده شدن وضعیت کرونا در شرایط کنونی را باید در عدم استفاده از کلیه سرمایه های اجتماعی اعم از روان شناسان، مشاوران، جامعه شناسان و غیره دانست. ادامه ی فرآیند کنترل بیماری کرونا به یک مدیریت همه جانبه نیاز دارد که همراهی و مشارکت تمامی نهاد ها، انجمن ها و دانشگاهیان و روحانینون در عرصه های مختلف را می طلبد.
رئیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران گفت: پیش بینی بنده این است که در آینده جامعه ی ما با مسائل روان شناختی گوناگون از جمله (اختلالات سوگ،PTSD ، افسردگی، خشم پنهان و غیره) مواجه است و لزوم تشکیل اتاق فکری با هدف توانمندسازی مردم، تهیه پروتکل هایی جهت ارائه مداخلات روان شناختی زود هنگام و مؤثر و بطور کلی آرام سازی جامعه و تاب آوری سلامت روان ضرورت دارد که لازمه آن توجه ویژه ستاد ملی به این موضوع مهم است. ما به عنوان یک  سازمان غیر دولتی طرح های پیشنهادی خود را به هیات دولت ارائه می دهیم اما اجرا شدن آن به حمایت دولت نیاز دارد.

دکتر محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ضمن عرض تقدیر و تشکر از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و خیر مقدم به رؤسای انجمن های علمی روان شناسی گفت: بطور کلی تعداد 13 انجمن علمی روان شناسی فعال در سراسر کشور داریم که به لطف رؤسای انجمن ها، جزو فعال ترین انجمن های علمی می باشند که در این جلسه شخصا از تمامی شما قدردانی می کنم. اما بحث مد نظر اینجانب در این جلسه موضوع هم افزایی انجمن ها است. افزایش فعالیت های جمعی انجمن ها ی علمی روان شناسی در کنار یک رقابت سالم می تواند پاسخگوی شرایط فعلی باشد.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا ما شاهد فعالیت های همه جانبه روان شناسان و مشاوران در حوزه های سلامت روان و مدیریت استرس و اضطراب کرونا بودیم. روان شناسان و مشاوران جزو اولین گروه هایی بود که به میدان آمدند و بصورت داوطلبانه به ارائه ی خدمت شبانه روزی به مردم سراسر کشور پرداختند. سازمان نظام روان شناسی و مشاوره هم از فعالیت های انجمن ها در این دوره گزارش هایی را ارائه نمودند و این موجب خشنودی ما است. وزارت علوم، احقیقات و فن آوری بعنوان حامی شما از همه توانی که دارد در جهت همراهی و حمایت شما در وزارت علوم استفاده می نماید و اینجانب بسیار خوشحالم که این گام مثبت در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره برداشته شد و امیدوارم بتوانیم در ادامه قدم های جدی تری را برداریم.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی، رئیس انجمن روان شناسی اسلامی در این جلسه ضمن عرض تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع)، فعالیت های انجمن روان شناسی اسلامی را بیان کردند و اظهار داشتند انجمن روان شناسی اسلامی از هنگام شیوع ویروس کرونا با رویکردی اسلامی و با هدف کاهش عوارض روانی ویروس مجموعه فعالیت هایی انجام داده است. این اقدامات در سطح ملی و بین المللی انجام شده است و باعث شده است که روان شناسی اسلامی در جمهوری اسلامی ایران پیشتاز باشد.

رئیس انجمن روان شناسی اسلامی در ادامه پیشنهاداتی به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ارائه نمودند و بیان کردند که اصطلاح فاصله گذاری اجتماعی از نگاه روان شناسی کاملا غلط است. این موضوع در WHO سازمان بهداشت جهانی نیز مورد تایید قرار گرفته است. بشریت به ارتباط زنده است و انسان بعنوان یک موجود اجتماعی به رابطه ی اجتماعی نیاز دارد. آنچه مدنظر است فاصله گذاری فیزیکی می باشد. من از رسانه ها خواهشمندم این موضوع را منعکس نمایند. موضوع دیگر بحث بحران است. در تمام کشور عنوان می شود که ما با بحران مواجه هستیم و باید منتظر باشیم که این بحران را پشت سر گذاشته و به زندگی عادی برسیم. تلقی نمودن بیماری کرونا به عنوان یک بحران نادرست است و باید به آن به عنوان یک بیماری همه گیر اشاره نمود که روزی در طبیعت مکتوم بوده و در حال حاضر بارز شده است و چون بارز شده است اثرات منفی خودش را به همراه دارد. آن چیزی که ما به آن نیازمندیم حساسیت زدایی نسبت به مهمان ناخوانده با عنوان ویروس کرونا می باشد. متاسفاته نگرانی از ابتلا به ویروس اضطراب ایجاد می کند و اضطراب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید. یکی از وظایف روان شناسان در شرایط فعلی این است که در کار با مراجعین خود به واقعیت موضوع اشاره نموده و در ضمن در عادی سازی مردم و حساسیت زدایی بیشتر نسبت به بیماری اقدام نمایند.

دکتر عباسعلی شاملی در ادامه افزود: وظیفه ی ما بعنوان روان شناس این است که Phobia را تبدیل به Fear نمائیم. Phobia یک ترس مرضی است و Fear یک ترس از تهدید. زمانی که شما به موضوع بعنوان یک تهدید نگاه می کنید دچار ترس می شوید، اما برطرف کردن این ترس هیچ ارتباطی به بهم خوردن روابط اجتماعی ندارد. لذا روان شناسان و مشاوران در این زمان رسالتی دارند و آن این است که در رسانه ها حضور یابند و ابعاد روان شناختی بیماری را برای مردم توضیح دهند. اطلاعات مردم را بالا ببرند و راه های مقابله یی بهنجار با این ترس را آموزش دهند. گام بعدی تدارک شماره تلفنی با عنوان امداد روی خط است، لذا همه ی انجمن های علمی روان شناسی و روان شناسان و مشاوران باید خطی داشته باشند که بطور روزانه ساعاتی را به ارائه ی خدمات روان شناختی  به مردم در سراسر کشور اقدام نمایند. همچنین روان شناسان می توانند در اقدامی  همه گیر شعارهایی با هدف بهبود سلامت روان و کاهش استرس و اضطراب کرونا با لفظی عامیانه تهیه نموده و در دسترس همه گیر مردم قرار دهند. این شعارها می تواند در مدارس، بیمارستان ها، رسانه ها و خبرها منتشر گردد.

رئیس انجمن روان شناسی اسلامی در پایان افزود: ما مثل گذشته اعلام آمادگی می نمائیم که در سه حوزه ی درمانگر- خانواده، درمانجو- خانواده، پشتیبانی کنندگان سلامت (درمان کنندگان)، فعالیت هایی موثر را داشته باشیم. پشتیبانی کنندگان سلامت جزو یکی از گروه های مهم هستند که اگر سلامت روان شناسان تضمین گردد به سلامت همه ی مردم کمک می شود، این گروه به سرکشی و تفقد نیاز دارند، لذا در این بحران هر چه بیشتر باید برای این قشر زحمت کش برنامه ریزی نمود.
دکتر کاظمی نائب رئیس روان شناسی کودکان استثنایی از دیگر سخنرانان این جلسه نیز ضمن تشکر از ریاست سازمان و حسن تدبیر ایشان در جهت بهره مندی از ظرفیت های علمی روان شناسان و مشاوران بعنوان بازوی علمی نظام اظهار نمودند که شیوع بیماری کرونا ویروس ایجاد استرس و اضطراب می نماید که در نهایت منجر به فرسودگی و پیامدهای زیانبار روانی افراد از جمله افسردگی و بالارفتن آمار خودکشی می گردد. بنده از ظرفیت دکتر حاتمی و انرژی فوق العاده ایشان در یکپارچگی نظام و خدمات ارزشمندشان کمال تشکر را دارم و در ادامه ی بحث آقای دکتر شاملی عرض می نمایم که اصطلاح فاصله گذاری اجتماعی برای برخی فرهنگ غرب که عمدتا یک فرهنگ فردیت گرا است مناسب است. کشور ما یک جامعه ی معنوی است و مردم ما نیاز به حمایت در سه بعد معنوی، اجتماعی و عاطفی دارند. کووید 19 بطور کلی در واحدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره تغییراتی ایجاد نموده است و جامعه ی ایرانی را درگیر بحران هایی نموده است، این بحران ناشی از خلاء معنوی است، لذا ما نیاز داریم که از ظرفیت ها و حمایت های اجتماعی، معنوی و روانی برخوردار باشیم و روان شناسان ما باید دغدغه ی حمایت روانی و اجتماعی و معنوی به مردم را داشته باشند.

دکتر کاظمی در ادامه افزود: عوام مردم از شرایط فعلی بعنوان بحران تلقی می کنند و این درست نیست. شرایط فعلی یک دگرگونی فراگیر است. در تمام اعصار، صحبت یک تغییر در تمام ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. لذا نیاز به یک بازنگری در تمام عرصه های فعال می باشد. از جمله عرصه ی روان شناسی که مدنظر ما است.  ما با یک مملکت ارزشی مواجه هستیم و اضطراب عمومی حاکم بر جامعه یک آزمون است برای بررسی اثربخشی انواع روش های رواندرمانی موجود. در شرایط فعلی یک نظام رواندرمانی جدید و بازنگری شده مورد نیاز است.

نائب رئیس انجمن روان شناسی آموزش کودکان استثنایی در پایان پیشنهاداتی ارائه نمودند: از جمله یک کمیته جهادی ویژه در درون سازمان و با ریاست دکتر حاتمی تشکیل گردد. همچنین با مدیریت معاونت پژوهشی سازمان جناب آقای دکتر فریبرز درتاج یک مطالعه ی ملی و وضعیت سنجی در کل کشور و با نظارت سازمان به منظور بررسی دقیق وضعیت موجود انجام شود. از دیگر پیشنهادات بنده این است که سازمان باید اقشار گوناگون شغلی را مورد رسیدگی قرار دهد، کادر درمان در شرایط فعلی جزو آسیب پذیرترین گروه شغلی می باشند که نیاز به مدیریت دارند. همچنین مدیران عالی ما در موسسات، ارگان ها، نهادها نیاز به مداخلات روان شناختی دارند، لذا پیشنهاد می کنم طرحی تصویب گردد که این قشر که در معرض اضطراب قرار دارند و از طرفی با سرمایه های انسانی سروکار دارند نیز مورد بررسی قرار گرفته و مداخلات روان شناختی انجام گیرد.
دکتر کاظمی در ادامه افزود: تمامی کلینیک های خصوصی در سطح جامعه باید ملزم به فعالیت و ارائه ی خدمات روان شناسی به مردم باشند و همچنین انجمن های علمی روان شناسی باید طرح هایی را در زمینه های تخصصی خویش و متناسب با نیاز فعلی جامعه ارائه دهند. لذا ضرورت دارد که سازمان طرح های پیشنهادی انجمن ها را دریافت کند. همچنین به منظور بالابردن انگیزه ی افراد می توان به مقالات مرتبط با کووید 19 امتیاز ویژه داد و نکته ی آخر این است که روان شناسان و مشاوران باید به اقشار کودک و نوجوان توجه ویژه یی داشته باشند چرا که این قشر جزو آسیب پذیرترین قشر می باشند.
وی در پایان افزود: در حال حاضر تعداد 13 انجمن فعال داریم که می بایست از ظرفیت های علمی، پژوهشی و روانشناختی انجمن ها در راستای بهبود شرایط و با ریاست دکتر حاتمی استفاده نمائیم.

دکتر محمد باقر حبی، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات یادگیری ضمن تشکر از ریاست سازمان به منظور تدارک جلسه بیان نمودند که موضوعی که چندان جدی گرفته نشده است، توجه به فضای مجازی و مسائلی است که بدنبال آن بوجود می آید. در ارتباط با شرایط فعلی سه دیدگاه در جامعه وجود دارد 1. عده یی معتقدند که بیماری کرونا بحران نیست. 2. عده یی معتقدند که یک اتفاق فوق العاده حشتناک است و گروه سوم معتقدند که این بیماری نه خیلی وحشتناک است و نه باید آن را دست کم گرفت. در نگاه سوم باید به این موضوع توجه کرد که چه کسانی از این فضا بهره می برند، شیوع کرونا جامعه را به سمت بهره مندی هر چه بیشتر از فضای مجازی برده است و این یک زنگ خطر برای جامعه ی ما می باشد. باید به این موضوع توجه نمود که چه افرادی از این شرایط بیشترین استفاده را می نمایند لذا ضرورت دارد که تیم های پژوهشی در این مورد تشکیل گردد که صرفا در ارتباط با فضای مجازی و عوارض که می تواند در تمامی ابعاد داشته باشد پژوهش نمایند.
دکتر فریبرز درتاج رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ضمن خیرمقدم به اساتید بیان نمودند که نکته ی که باید توجه داشت این است باید کیفیت دانشگاه ها را ارتقا دهیم و بتوانیم شرایط دریافت اخذ پروانه ی روان شناسان را تسهیل نمائیم، این موضوع به افزایش خدمات روان شناختی موثر روان شناسی و مشاوران کمک می نماید.

دکتر محمد مجدیان رئیس انجمن روان شناسی نظامی ایران در ادامه بیان نمودند که بحث بودجه انجمن ها موضوعی است که باید در برنامه های بعدی مدنظر قرار گیرد. بودجه سلامت کشور که بخش عمده ی آن صرف این بیماری شده است، باید به انجمن ها و طرح های تصویب شده انجمن ها نیز اختصاص یابد. کلینیک های خصوصی و مراکز مشاوره باید تحت حمایت قرار گیرند چرا که در شرایط بحرانی کرونا آسیب هایی دیدند. تعدادی متوقف شدند و تعدادی فعالیت هایشان محدود شده، لذا خواهشمندم این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر شاهی از انجمن روان شناسی کودکان استثنایی ضمن تشکر سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بابت تشکیل جلسه پیشنهاد نمودند که این جلسات تداوم داشته باشد و سازمان شرایطی فراهم نماید که  روان شناسان در رسانه ها حضور یابند و نقشی بسیار موثر در آگاه سازی والدین از عوارض روانی بیماری و تعارض هایی که در ارتباط با فرزندانشان دارند داشته باشند.

 

 

 


telegram2 files