آیا آموزش موسیقی برهوش کودکان تاثیر دارد؟

آیا آموزش موسیقی برهوش کودکان تاثیر دارد؟

 نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد، آموزش موسیقی تاثیر مثبتی بر مهارت‌های شناختی کودکان مانند حافظه و پیشرفت تحصیلی مانند ریاضی، خواندن یا نوشتن ندارد.

آزمایش‌های تحقیق قبلی که به‌منظور بررسی ارتباط علیتی بالقوه بین آموزش موسیقی و بهبود عملکرد شناختی و تحصیلی انجام شد، به نتیجه‌گیری ناهماهنگ رسید و برخی اظهار کردند: ممکن است بین آموزش موسیقی و عملکرد بهتر شناختی و تحصیلی ارتباطی وجود نداشته باشد.

محققان جیووانی سالا از دانشگاه بهداشت فوجیتا در ژاپن و فرناند گوبت از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در بریتانیا شواهد تجربی موجود را در مورد تاثیر آموزش موسیقی بر مهارت‌های شناختی غیر موسیقی و پیشرفت تحصیلی را بررسی کردند.

محققان داده‌های ۵۴ مطالعه قبلی که بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۲۰۱۹ انجام شد و شامل ۶۹۸۴ کودک بود را مجددا تجزیه‌وتحلیل کردند. آنان دریافتند که آموزش موسیقی صرف‌نظر از نوع مهارت مانند کلامی، غیرکلامی، مرتبط با سرعت و غیره، سن شرکت‌کنندگان و مدت‌زمان آموزش موسیقی در افزایش مهارت‌های شناختی یا تحصیلی بی‌تاثیر است.

محققان همچنین دریافتند مطالعاتی که طراحی آن‌ها از کیفیت بالا برخوردار بود، مانند مواردی با گروه کنترل فعال، کودکانی که موسیقی نیاموخته بودند اما در عوض مهارت متفاوتی مانند رقص یا ورزش یاد گرفته‌ بودند هیچ تاثیری از آموزش موسیقی بر عملکرد شناختی یا عملکرد تحصیلی نشان ندادند. تاثیرات کوچک در مطالعاتی مشاهده شد که شامل گروه‌های کنترل نمی‌شد و یا شرکت‌کنندگان در گروه‌های کنترل (گروه‌هایی که آموزش‌های مختلف یا بدون آموزش بودند) و گروه مداخله (گروه‌هایی که آموزش موسیقی دریافت کرده بودند) تصادفی انتخاب‌نشده بودند.

جیووانی بالا، محقق ارشد اظهار کرد: مطالعه ما نشان می‌دهد که تفکر رایج مبنی بر اینکه موسیقی کودکان را باهوش‌تر می‌کند، نادرست است. از لحاظ عملی، این بدان معنی است که آموزش موسیقی تنها باهدف تقویت مهارت‌های شناختی یا تحصیلی کودک ممکن است بیهوده باشد. درحالی‌که مغز می‌تواند به‌گونه‌ای آموزش داده شود که اگر شما موسیقی می‌نوازید، در موسیقی بهتر می‌شوید، این مزایا به‌گونه‌ای تعمیم نمی‌یابد که اگر موسیقی را یاد بگیرید، در ریاضی نیز بهتر می‌شوید. به ‌نظر می‌رسد خوش‌بینی محققان در مورد مزایای آموزش موسیقی غیرموجه است و ممکن است ناشی از سوء تفسیر داده‌های غیرعلمی قبلی باشد.

فرناند گوبت محقق دیگر این تحقیق بیان کرد: بااین‌وجود آموزش موسیقی ممکن است با بهبود مهارت‌های اجتماعی یا عزت‌نفس برای کودکان مفید باشد. برخی از عناصر آموزش موسیقی مانند نشانه‌گذاری عددی موسیقی می‌تواند برای تسهیل یادگیری در سایر رشته‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

نویسندگان هشدار می‌دهند که مطالعات بسیار کمی برای دستیابی به نتیجه‌گیری قطعی در مورد اثرات مثبت احتمالی آموزش موسیقی بر جنبه‌های غیر تحصیلی یا شناختی انجام‌شده است. راه‌های جایگزین بالقوه مربوط به فعالیت‌های موسیقی، ممکن است ارزش کاوش داشته باشند.

این تحقیق در نشریه Memory & Cognition به چاپ رسیده است.

 

منبع: ایسنا

 

بیشتر بخوانید:

تأثیر هوش دوران کودکی بر سرعت پیری


telegram2 files