کشف درمان جدیدی برای معکوس کردن از دست رفتن حافظه

کشف درمان جدیدی برای معکوس کردن از دست رفتن حافظه

 

دانشمندان با هدف قرار دادن یک آنزیم محافظ طبیعی در مغز موفق به کشف درمان جدیدی برای معکوس کردن از دست رفتن حافظه در اثر ابتلا به بیماری آلزایمر شده اند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه مک کوائری(Macquarie) موفق به ابداع یک درمان جدید شده اند که با موفقیت می تواند اثرات از دست دادن حافظه در اثر ابتلا به بیماری آلزایمر را در موش های مبتلا به زوال عقل پیشرفته معکوس کند. این یافته جدید می تواند موجب تحول زندگی افراد مبتلا به این بیماری شود.

این کشف توسط دو برادر به نام های “لارس و آرنه ایتنر” انجام شده که اکنون یک دهه است که در حال مطالعه روی زوال عقل هستند.

پروفسور “لارس ایتنر” می گوید: دو ماه بعد از اینکه ما موش ها را در سنین بسیار بالا درمان کردیم، این موش ها ناگهان معمولی رفتار کردند و ما واقعاً شوکه شدیم.

وی افزود: بیماری آلزایمر یک بیماری ناتوان کننده است که در چند سال گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به آن بوده ایم.

بیماری آلزایمر سرانجام قربانیان خود را خواهد کشت و به همین دلیل است که برادران ایتنر احساس کردند باید کاری در این مورد انجام دهند.

معالجه جدید ابداعی این دو برادر گامی بسیار مهم و ضروری رو به جلو است. دلیل این امر آن است که نه تنها مانع از از دست رفتن حافظه می شود، بلکه این روند را معکوس نیز می کند. اگر این درمان در آزمایشات انسانی نیز موفق عمل کند، افراد مبتلا به زوال عقل می توانند امیدوار به بازگشت خاطرات خود باشند.

“لارس” می گوید: هیچ درمان قابل مقایسه ای وجود ندارد و هیچ روش ژن درمانی نیز برای آن وجود ندارد.

اما این درمان جدید چگونه کار می کند؟ این درمان، فعالیت از دست رفته آنزیمی حافظه را با هدف قرار دادن آنزیم “p۳۸gamma” بازسازی می کند. این فرآیند می تواند یک پروتئین را که از بروز علائم بیماری آلزایمر جلوگیری می کند، اصلاح کند.

با این حال، این تحقیقات پا را یک قدم فراتر گذاشت و محققان دریافتند که می توان از اثرات محافظت طبیعی آنزیم “p۳۸gamma” برای بهبود حافظه در بیماری آلزایمر حتی در مراحل کاهش شدید شناختی نیز بهره برد.

پروفسور ایتنر توضیح داد: فعالیت طبیعی آنزیم محافظتی در مغز متاسفانه با پیشرفت بیماری آلزایمر از بین می رود. بنابراین هرچه بیشتر حافظه از دست برود، این اثر محافظتی طبیعی نیز از دست می رود.

وی افزود که این کشف جدید دانش مورد نیاز را در مورد مغز انسان به همراه دارد. وی مغز را به یک “جعبه سیاه” تشبیه کرد و گفت که مطالعه وی درک و شناخت بی سابقه ای را از عملکرد این اندام حیاتی انسان مهیا کرده است.

ناگفته نماند که با درک و شناخت بهتر از مغز، محققان موفق به ابداع درمان هایی خواهند شد که می توانند بسیاری از شرایط و بیماری ها را هدف قرار دهند. رویکرد برادران ایتنر اولین رویکرد مبتنی بر ژن درمانی در جهان برای مقابله با بیماری آلزایمر پیشرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه خاطرات در حافظه‌ی ما ثبت و ماندگار می‌شود؟

بازیابی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمرچقدر امکان پذیر است؟

 


telegram2 files