کشف نحوه‌ی مقابله‌ی کتامین با افسردگی‌های غیرقابل درمان

کشف نحوه‌ی مقابله‌ی کتامین با افسردگی‌های غیرقابل درمان
در یک مطالعه‌ی جدید، نحوه‌ی مقابله‌ی کتامین با افسردگی‌های غیرقابل درمان شناسایی شده است. در این مطالعه، بخش‌های خاصی از مغز که کتامین بر روی آن اثر می‌گذارد، کشف شده است. نتایج این مطالعه‌ در مجله‌ی Translational Psychiatry منتشر شد.
آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد که حدود ۷.۶ درصد از افراد بالای ۱۲ سال، تجربه‌ی افسردگی دو هفته‌ای را داشته‌اند. طبق تعریف این مرکز، هر وضعیت ناراحت کننده‌ای که به مدت طولانی ادامه پیدا کند و توانایی فرد در داشتن زندگی معمولی را کاهش دهد، افسردگی نامیده می‌شود. اگر افسردگی شدید شود، اثرات منفی جدی بر روی زندگی دارد و برخی اوقات موجب می‌شود فرد دست به خودکشی بزند.
متخصصین هنوز کاملاً نتوانسته‌اند درک کنند که چرا برخی از افراد به افسردگی دچار می‌شوند، ولی تصورها بر این است که ژنتیک، شرایط محیطی و عوامل روانشناسی و بیولوژیک می‌توانند در بروز افسردگی تاثیر داشته باشند. درمان افسردگی به وسیله‌ی دارو یا روانشناسی و یا هر دوی آن‌ها است.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند که کتامین می‌تواند به‌عنوان داروی ضدافسردگی مورد استفاده قرار گیرد، ولی برخی دانشمندان اعتقاد دارند که کتامین را باید فقط زمانی استفاده کرد که درمان‌های رایج افسردگی جوابگو نباشند. نحوه‌ی اثر کتامین بر روی مغز تا کنون شناخته نشده بود و به همین دلیل، محققین در این مطالعه‌ی جدید به کشف آن پرداخته‌اند. آن‌ها برای این کار به شرکت‌کنندگان کتامین دادند و از مغز آن‌ها تصاویر توموگرافی تهیه کردند.
دکتر «مایکل تایگر» از موسسه‌ی کارولینسکا در سوئد به‌عنوان نویسنده‌ی اول مقاله‌ی این تیم، می‌گوید: «ما می‌خواستیم ببینیم که آیا گیرنده‌های «سروتونین 1B» در تاثیر کتامین روی افسردگی نقش دارند یا خیر؟ ما قبلاً نشان داده بودیم که این گیرنده‌ها در مغز افراد افسرده چگالی کمی دارند.»
در این مطالعه ۸۳۲ داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند که از بین آن‌ها ۳۰ نفر برای مراحل اصلی آزمایش انتخاب شدند. این افراد به جز افسردگی شدید، هیچ بیماری دیگری نداشته‌اند و افسردگی آن‌ها با روش‌های مرسوم درمان نشده بود. به برخی از افراد داروهای تلقینی داده شد، ولی هیچکدام از داوطلبان و متخصصین نمی‌دانستند که کدام افراد داروی تلقینی دریافت کرده‌اند. در ابتدای آزمایش اسکن مغزی شرکت‌کنندگان انجام شد و اسکن دوم در روزهای بعد و پس از مصرف دارو انجام شد.
بررسی‌های متخصصین نشان داد که کتامین بر روی ۷۰ درصد از افراد اثر داشته است. آنالیز اسکن‌های مغزی نشان داد که کتامین طبق پیش‌بینی متخصصین عمل کرده و خروجی سروتونین را کاهش داده و دوپامین را افزایش داده است. با این یافته‌ی جدید، دانشمندان می‌توانند به درمان افسردگی نزدیک‌تر شوند.
منبع: مجله علمی ایلیاد
بیشتر بخوانید:


telegram2 files