راهکارهای طلایی برای مبارزه با پرخوری عصبی

راهکارهای طلایی برای مبارزه با پرخوری عصبی
یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی به بیان نکاتی در خصوص پرخوری عصبی پرداخت.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: مریم عمادی در خصوص دلایل بروز پرخوری احساسی بیان کرد: پرخوری عصبی یک مسئله طبیعی و فزیولوژیک است که غالبا بر اثر بروز مشکلات روحی نظیر تنش‌ها و استرس‌های مزمن اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: بروز مشکلات روحی سبب ترشح کورتیزول که هورمون جنگ و ستیزاست، در بدن می‌شود، ترشح این هورمون در انسان‌های نخستین که بیشتر جنگ و ستیز فیزیکی داشتند، موجب افزایش انرژی و توانایی مقابله با سایر عوامل فیزیکی می‌شد.

این مشاور تغذیه افزود: این هورمون سبب افزایش سریع اشتها به مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدارات که انرژی را به سرعت بالا می‌برند، می‌شود به همین دلیل افردی که در شرایط استرس زا قرار دارند، دچار اشتهای کاذب می‌شوند و به خوردن مواد غذایی پرکالری که ارزش کمی دارند، روی می‌آورند.

عمادی گفت: مصرف مواد غذایی قندی هنگام بروز اضطراب موجب افزایش شدید قند خون می‌شود، که این امر ترشح انسولین و کاهش قند خون را به همراه دارد و سبب می‌شود بعد از افت قند فرد دوباره احساس گرسنگی کند و یک چرخه معیوب اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: این چرخه معیوب تا جایی ادامه دارد که قند خون تثبیت و سرتونین که هورمون شادی است، ترشح شود و فرد بر اساس این تجربه در هنگام اضطراب به پر خوری روی می‌آورد تا به آرامش برسد.

این کارشناس تغذیه در مورد راهکار‌های مقابله با پر خوری عصبی ضمن اشاره به اینکه کنترل و مدیریت استرس یکی از راه‌های موثر در مقابله با پرخوری احساسی است، عنوان کرد: اعمالی نظیر دوش گرفتن، پیاده روی و صحبت کردن با سایر افراد اضطراب را کاهش می‌دهد.

عمادی ضمن تاکید به دوری از مواد غذایی پر کالری هنگام خرید، اشاره کرد: مهمترین راه برای مقابله با پر خوری احساسی انتخاب مواد غذایی مناسب هنگام خرید است چرا که اگر به موا غذایی مضر در شرایط استرس دسترسی نداشته باشیم به خوردن آن‌ها روی نمی‌آوریم.

وی اظهارکرد: هنگام بروز عصبانیت و اضطراب که فرد دچار اشتهای کاذب می‌شود بهتر است از مواد غذایی دارای فیبر نظیرمیوه‌ها و سبزیجات که قند کمتری دارند، استفاده کند، چرا که این کار موجب تثبیت قند خون و ترشح سرتونین می‌شود و از ورود افراد به چرخه معیوب که سبب بر هم خوردن تعادل و بالا و پایین رفتن قند خون و به دنبال آن گرسنگی مجدد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه گفت: آگاهی افراد در مورد پرخوری احساسی موجب می‌شود تا آن‌ها دلیل افزایش اشتها در زمان عصبانیت را بدانند و بهتر بتوانند خود را در این شرایط کنترل کنند و به سراغ مصرف مواد غذایی قندی و پر کالری نروند.

 

بیشتر بخوانید:

آیا پرخوری کردن واقعا باعث از بین رفتن استرس می شود؟

بهترین رژیم غذایی برای سلامت روان چیست؟


telegram2 files