بررسی شکل ساختاری پروتئین‌ها در بروز آلزایمر

بررسی شکل ساختاری پروتئین‌ها در بروز آلزایمر

 

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان دادند که نحوه شکل‌گیری ساختار پروتئین می‌تواند در بروز بیماری آلزایمر موثر باشد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، گاهی اوقات “تاشدگی پروتئین”(Protein folding) که ساختار پروتئین طی آن شکل می‌گیرد، اشتباه انجام می‌شود. این اشتباه می‌تواند به بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بیانجامد.

اشتباه در تاشدگی پروتئین‌ها، به شکل غیرمنتظره‌ صورت نمی‌گیرد، بلکه اکوسیستمی از تعاملات وجود دارد که امکان چرخش، تاشدگی، رها شدن و انجام وظیفه را برای آنها فراهم می‌کند. پژوهشگران “دانشگاه فناوری میشیگان”(MTU) در بررسی جدید خود نشان دادند که حتی یک تغییر کوچک می‌تواند پیامدهای بلندمدت ایجاد کند.

یک تغییر شیمیایی در قسمت مشخصی از پپتیدهای آملوئید بتا می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تاشدگی اشتباه پروتئین، تجمع و سمی شدن سلول داشته باشد.

پژوهشگران در این پژوهش سعی کردند تا به بررسی عامل شکل‌گیری متفاوت پروتئین‌ها بپردازند و سمی شدن آنها را ارزیابی کنند. فرآیند موسوم به “Acetylation” یکی از  متداول‌ترین تغییرات شیمیایی است که پروتئین‌ها به آن دچار می‌شوند.

“آشوتاش تیواری”(Ashutosh Tiwari)، استاد شیمی دانشگاه فناوری میشیگان گفت: هیچ کس تاکنون، تاثیر Acetylation را بر آملوئید بتا، تغییرات بیوفیزیکی و سمی شدن آن مورد بررسی قرار نداده است. نظر ما این است که شکل، ضخامت و انعطاف‌پذیری ساختار پروتئین می‌تواند نقش مهمی در سمی شدن سلول داشته باشد.

بروز این تغییرات در بخشی از مغز می‌تواند بر حافظه اثر بگذارد و به بیماری آلزایمر منجر شود.

تیواری ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا نشان دهیم که بیماری فقط یک دلیل ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که یک تغییر جزیی فقط در یک قسمت، چگونه می‌تواند بر تجمع کل پروتئین موثر باشد.

این پژوهش، در مجله “ACS Chemical Neuroscience” به چاپ رسید.


telegram2 files