توجه به اختلالات روانپزشکی در بیماران کرونا

توجه به اختلالات روانپزشکی در بیماران کرونا

کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت جنوب تهران، ارائه خدمات بهداشتی به بازماندگان فوت‌شدگان بیماری کووید ۱۹ برای بازگشت آنان به زندگی عادی را مهم دانست.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، زهرا مرتضوی، گفت: اولین مرکز تخصصی مشاوره و مداخلات روان‌شناختی و روانپزشکی ویژه بیماران کرونا و خانواده افراد فوت‌شده از سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۹ به منظور ارزیابی اختلالات روانپزشکی برای افراد کرونا و سوگ ناشی از کرونا در خانواده ی متوفاییان این بیماری آغاز به کار کرده است.

وی افزود: ارائه خدمات در این مرکز با حضور روانپزشک به عنوان مسئول تیم و ۱۰ روانشناس بالینی در مقطع دکتری و ارشد و مددکار اجتماعی در حال انجام است و کادر تخصصی برنامه سراج ابتدا آمار بیماران کرونا و موارد فوت ناشی از این بیماری را از لیست های محرمانه ارسالی بیمارستان های تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران دریافت و پس از تماس تلفنی و ارزیابی اولیه روان شناختی با بیماران و خانواده افراد متوفی ارتباط برقرار می کنند.

مرتضوی با بیان اینکه تا امروز ۶۶۱ تماس تلفنی گرفته شده است، ادامه داد: از این تماس ها ۱۹ درصد با خانواده متوفی و ۸۱ درصد موارد بیماران کرونا بوده است. همچنین، ۳۵۲ تن از آنها مورد ارزیابی اولیه روان شناختی قرار گرفته که از این تعداد ۶۹ تن دارای یکی از اختلالات روانپزشکی هستند.

کارشناس مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد، افزود: نکته قابل توجه در این ارزیابی ها نشان می دهد که سوگ های پیچیده ناشی از این بیماری در افراد خانواده متوفی به دلیل نوع خاص تطهیر، تدفین و سوگواری بوده که علاوه بر سوگ پیچیده، اختلالات روانپزشکی از قبیل اضطراب و افسردگی نیز در این خانواده ها به وجود آورده است.

وی گفت: در بررسی ها و ارزیابی های اولیه مشخص شد که ۶۲ درصد بیماران کرونا دارای اختلالات روانپزشکی بودند و این امر نشان می دهد که علاوه بر خانواده افراد متوفی باید به خود افراد مبتلا نیز توجه ویژه ای داشته باشیم و به ارائه خدمات بهداشتی برای این بیماران بپردازیم.

مرتضوی بر توجه ویژه به «انگ» بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: در این مرکز علاوه بر خدمات روانشناسی و روانپزشکی، حمایت های اجتماعی برای این افراد با حضور تیم مددکاری اجتماعی انجام می دهیم.

وی گفت: در مواردی که این افراد دارای افکار خودکشی با سطح خطر بالا بودند، به بیمارستان روانپزشکی ارجاع داده می شوند.


telegram2 files