کودک آزاری و پیامدهای آن در بزرگسالی

کودک آزاری و پیامدهای آن در بزرگسالی

 یک روانشناس گفت: با آگاه شدن افراد جامعه، کودک آزاری نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما هنوز هم کودکانی هستند که مورد آزار جسمی و روحی قرار می‌گیرند که پیامدهای آن تا بزرگسالی ادامه دارد.

سیروس مرادی‌زاده  اظهار کرد: با آگاه شدن افراد جامعه، کودک آزاری نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما هنوز هم کودکانی هستند که مورد آزار جسمی و روحی قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که این آسیب‌های جسمی و روحی، عوارضی دارد که ممکن است خود را در بزرگسالی نشان دهد، عنوان کرد: عوارض کودک‌آزاری در بزرگسالی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و تقریباً همه افراد می‌دانند فردی که در کودکی مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار گرفته است، در بزرگسالی دچار مشکل می‌شود.

مرادی‌زاده با اشاره به این‌که کودک‌آزاری فقط به معنی کتک زدن و آزارهای فیزیکی نیست، بیان کرد: فشارهای درسی، سخت‌گیری بیش‌از حد خانواده، روش تدریس و رفتار معلمان و… نیز کودک آزاری محسوب می‌شود.

این روانشناس با بیان این‌که گاهی اوقات خانواده‌ها یا معلمان بدون آن‌که متوجه باشند، روح کودک را دچار عذاب و فشاری می‌کنند که توان مقابله و برخورد منطقی با این رفتار را ندارد، تصریح کرد: ممکن است این فرد به خاطر رفتار و انتظارهای بی جای خانواده و یا معلم احساس گناه یا بی‌ارزشی کند و اگر این مشکلات ریشه‌یابی و درمان نشود باعث بروز مشکلات روحی و… در بزرگسالی می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند معمولاً دوران بزرگسالی آرامی را نخواهند داشت، چراکه در سنین کم تجربه‌های بدی داشته و در موقعیت‌های بدی قرار گرفته، در آینده ممکن است دچار اختلالات روحی و روانی شود.

مرادی‌زاده با تأکید بر این‌که افراد به‌خصوص در سنین کم نیاز به حمایت، امنیت و همدلی دارند و اگر در سنین کم کودک آزاری را تجربه کنند، ممکن است در آینده دچار صدمات روحی شدیدی شوند، اظهار کرد: بزرگ‌سالانی که کودک‌آزاری را تجربه کرده‌اند، معمولاً از دوران کودکی خود به خوبی یاد نمی‌کنند و تجربه‌های تلخ آن دوران در ذهن این افراد ممکن است دائما مرور شود و به همین دلیل سلامت روان آن‌ها در خطر است.

این روانشناس ادامه داد: این معضل ممکن است باعث شود فرد نتواند در بزرگسالی راه زندگی خود را پیدا کند، در شناخت خود دچار مشکل شده و به همین خاطر دائما از خود، محیط افراد، اطرافیان و… شکایت کرده و آرامش روانی خود و دیگران را بر هم بزند.

وی با اشاره به این‌که آزار جنسی کودک ممکن است باعث شود از همان سنین کم فرد دائما احساس ترس و گناه کرده و خود را سرزنش کند و آرامش روانی  خود را از همان سنین کم از دست بدهد، عنوان کرد: این افراد ممکن است نسبت به جنس مخالف خود احساس ترس داشته و در آینده نیز نتوانند با جنس مخالف رابطه برقرار و یا زندگی مشترک تشکیل دهند.

مرادی‌زاده با اشاره به این‌که اگر فردی در سنین کم دچار آزار و اذیت فیزیکی یا روحی شده است، حتما باید تحت درمان قرار بگیرید تا از اثرات کودک آزاری در بزرگسالی جلوگیری شود، عنوان کرد: همچنین بزرگسالانی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و در همان سنین به مشاور مراجعه نکرده‌اند، بهتر است هر چه زودتر به مشاورین متخصص مراجعه کرده و برای سلامت روان و آرامش ذهنی خود قدمی بردارند.

این روانشناس با بیان این‌که آزارهای جنسی کودکان در سنین کم، ضربه روحی بزرگی برای کودک به دنبال دارد که خانواده‌ها باید کودکان را نسبت به این گونه آزارها آگاه کنند، افزود: اگر فرزندشان مورد آزار جنسی قرار گرفت، حامی او باشند و به او اطمینان بدهند که همیشه و در هر حالت او را دوست دارند و او را حمایت می‌کنند، از او بخواهند اگر دوباره در چنین موقعیتی قرار گرفت چه کار باید بکند و حتما به پدر یا مادر خود اطلاع دهد.

وی با اشاره به این‌که آزارهای جنسی، به‌سختی از ذهن کودک پاک می‌شود و ممکن است این‌گونه آزارها پیامدهای بدی در بزرگسالی برای او در پی داشته باشد پس لازم است در این مواقع حتما بدانیم که چگونه با کودکان رفتار کنیم، اظهار کرد: عوارض کودک آزاری در بزرگسالی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و تقریباً همه افراد می‌دانند فردی که در کودکی مورد آزار و اذیت روحی و جسمی قرار گرفته است، در بزرگسالی دچار مشکل می‌شود.

مرادی‌زاده با بیان این‌که کودک آزاری، اتفاق ناگواری است که هیچ‌گاه از ذهن فرد پاک نشده و تا بزرگسالی پیامدهای مخرب و سنگینی به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: برای جلوگیری از کودک آزاری بهترین روش پیشگیری از آن است، اما در صورت بروز این اتفاق ناخوشایند، بهتر است نسبت به درمان آن در همان زمان کودکی اقدام کرد در غیر این صورت عوارض کودک آزاری در بزرگسالی فرد نیز همچنان با او همراه خواهد بود.

این روانشناس ادامه داد: متأسفانه یکی‌از مشکلاتی که از عوارض کودک آزاری در سنین بالاتر است، ترومای رشدی یا وجود آسیب‌های روانی در سنین کودکی است، در صورت درمان نشدن ترومای رشدی، افراد در بزرگسالی به اختلال استرس پس آسیبی بغرنج دچار می‌شوند، به منظور درمان کودک آزاری در بزرگسالی، بهترین راهکار بهره‌گیری از مشاوره و روان درمانگر است.

وی با اشاره به این‌که علائم کودک آزاری با توجه به نوع و میزان آسیب روحی و جسمی می‌تواند به شکل‌های مختلفی بروز پیدا کند، به همین جهت والدین باید توجه ویژه‌ای به روحیه و رفتارهای کودک و نیز شرایط جسمی او داشته باشند، افزود: از نشانه‌های کودک آزاری می‌توان به علائم فیزیکی مانند کبودی، سوختگی و صدمات جسمی اشاره کرد، همچنین از نظر روحی ممکن است کودک دچار ترس و اضطراب شدید شده و از رفتن به مدرسه اجتناب کرده و هراس داشته باشد.

مرادی‌زاده ادامه داد: اُفت تحصیلی، پرخاشگری، ناهنجاری‌های رفتاری، افسردگی، لکنت زبان، خودآزاری مانند کوبیدن سر، شب ادراری، احساس خستگی، عدم ارتباط با دیگران، کابوس شبانه، مشکل در راه رفتن و یا نشستن، وحشت هنگام نزدیکی افراد و… ازجمله مواردی هستند که می‌توان به‌عنوان نشانه‌های کودک آزاری در نظر گرفت و والدین باید هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکل و درمان آن اقدام کنند.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files