مشاهده میزان از بین رفتن سیناپس‌های مغز در مراحل اولیه آلزایمر

مشاهده میزان از بین رفتن سیناپس‌های مغز در مراحل اولیه آلزایمر

 

پژوهشگران “دانشگاه ییل” آمریکا در مطالعه اخیرشان با استفاده از یک فناوری جدید موفق به مشاهده میزان از بین رفتن سیناپس‌های مغز در مراحل اولیه آلزایمر شده‌اند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، بیماری آلزایمر در اثر تولید سمی پروتئین‌های تاو و آمیلوئید در مغز ایجاد می‌شود و این باعث می‌شود سلول‌های عصبی از بین روند. مطالعات نشان داده‌اند که اتصالات بین سلول‌های عصبی که با نام “سیناپس” (synapse) شناخته می‌شوند، مدت‌ها قبل از شروع فرایند مرگ سلول‌ها، مختل می‌شوند.

همایه یا سیناپس (Synapse) یک ساختار زیستی در پایانه همه آکسون‌ها (آسه‌ها) است که از راه آن یک سلول عصبی پیام خود را به دندریت (دارینه)، جسم سلولی یا اکسون یک یاخته عصبی دیگر یا سلولی ماهیچه‌ای یا یک غده می‌فرستد.

در مطالعه اخیرا دانشگاه ییل، دانشمندان تراکم سیناپس‌ها را در افرادی که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر قرار دارند، با افرادی‌که هیچ نشانی از این بیماری نداشتند، مقایسه کردند و با استفاده از فناوری تصویربرداری جدید دریافتند که از بین رفتن سیناپس در افرادی که در مرحله اولیه آلزایمر قرار دارند، به ویژه در مناطق اطراف هیپوکامپ زیاد است.

دانشمندان در مطالعه خود از روش تصویربرداری برش‌نگاری با گسیل پوزیترون(Positron Emission Tomography) که به اختصار پِت اسکن (PET scan) گفته می‌شود، استفاده کردند. این مطالعه دانشمندان را قادر کرد تا بتوانند از بین رفتن گسترده سیناپس‌های مغزی را در مرحله اولیه آلزایمر مشاهده کنند.

“آدام مکا” (Adam Mecca)، استادیار روانپزشکی دانشگاه ییل و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: روش‌های جدید ما را قادر می‌کند تا از بین رفتن گسترده سیناپس در مغز را تشخیص دهیم. ممکن است ما بتوانیم از نتایج این آزمایش به عنوان یک نشانگر زیستی برای آزمایش‌های درمانی استفاده کنیم که این نیز می‌تواند به ما در توسعه داروهای جدید کمک کند.

برای به دست آوردن یک تصویر واضح‌تر از اثرات اولیه آلزایمر، دانشمندان پروتئین موجود در تقریباً کلیه سیناپس‌های مغز را تصویربرداری می‌کنند. اسکن‌های جدید پت توزیع آسیب سیناپسی در مراحل اولیه این بیماری را نشان می‌دهد.

“کریستوفر ون دایک” (Christopher van Dyck) استاد روانپزشکی، عصب شناسی و علوم اعصاب و یکی از محققان این تحقیق، گفت: این روش‌ها به ما امکان می‌دهد تا در مراحل اولیه ابتلا به بیماری، ضایعات سیناپسی را بررسی کنیم.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Alzheimer’s Association” منتشر شد.


telegram2 files