تشکیل کارگروه «سوگ» برای حمایت از داغدیدگان کرونایی

تشکیل کارگروه «سوگ» برای حمایت از داغدیدگان کرونایی

 

معاون شهردار تهران با تاکید بر ضرورت اجرای مداخلات روانی- اجتماعی در روزهای کرونایی برای داغدیدگان، گفت: کارگروه تخصصی «سوگ» برای حمایت و همدردی با این افراد تشکیل شده است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا جوادی یگانه، افزود: این روزها پدران، مادران، فرزندان و عزیزان بسیاری از هم وطنانمان به دلایل مختلف از این جهان فانی رخت می‌بندند اما برای بازماندگانشان شرایط سوگواری و عزاداری فراهم نیست.

وی گفت: فارغ از اینکه افراد با بیماری کرونا، ابتلاء به بیماری‌های دیگر یا به صورت طبیعی به پایان زندگی خود رسیده‌اند، به دلیل شیوع کرونا در کشور نه تنها امکان اجرای آداب و رسوم سوگواری و عزاداری جمعی که تأثیر زیادی بر پذیرش مرگ عزیزان و سازگاری با شرایط جدید دارد فراهم نیست بلکه به دلیل پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا به صورت فیزیکی در کنار سوگواران بودن و…، هم توصیه نمی‌شود.

جوادی یگانه افزود: اقدامات گسترده‌ای توسط شهرداری تهران و سایر نهادهای متولی در ارتباط با پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا انجام شده است اما به نظر می‌رسید موضوع توجه به سوگواران و داغ دیدگان تا امروز مغفول مانده است.

وی بیان کرد: به همین منظور ضمن تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر متخصصان برای ایجاد هم‌افزایی بین سازمانی، کارگروه علمی تخصصی «سوگ» با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اداره کل سلامت شهرداری، اساتید، متخصصان و دانشجویان این حوزه در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشکیل شد.

جوادی یگانه گفت: به اعتقاد این کارگروه امروز با نوعی ترس و نگرانی مردم از مبتلا شدن به کرونا روبه رو هستیم که موجب شده خانواده همه افراد فوت شده نه تنها امکان سوگ جمعی را از دست بدهند بلکه خانواده متوفیان مبتلا به کرونا با نوعی از طرد و انگ اجتماعی مواجه شوند که پیامد آن حتی در برخی موارد پنهان کردن از دست دادن عزیزان به خاطر ابتلاء به کرونا است.

وی افزود: این در حالی است که فرد مبتلا به کرونا نه تنها مقصر نیست بلکه قربانی شرایط حاکم و این همه‌گیری گسترده در سطح جهان است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران بیان کرد: ما در پی این موضوع هستیم که ضمن آموزش نحوه مقابله درست با بیماری کرونا، شرایطی را فراهم کنیم که خانواده داغداران بتوانند از حمایت‌های روانی-اجتماعی خانوادگی، دوستانه، محلی و جامعه‌ای برخوردار باشند.

جوادی یگانه با تاکید بر نظر کارگروه سوگ مبنی بر اهمیت برنامه‌ریزی مداخلات اجتماعی و روانی برای همه سوگواران با توجه به تفاوت‌های ناظر بر دلایل فوت درگذشتگان، سن فرد فوت شده و به تبع آن سن بازماندگان درجه اول این افراد افزود: ضروری است تمامی فرایندی که بازماندگان در آن قرار می‌گیرند بررسی و اشکالات آن اصلاح شود تا بتوانیم تجربه دردناک از دست دادن عزیزان را کمی تحمل پذیرتر کنیم.

وی اظهار داشت: این بدین معناست که کادر درمان، پرسنل بهشت زهرا (س) و تمامی افرادی که در فرایند بستری فرد بیمار، اعلام خبر فوت به بازماندگان، تدفین و… حضور دارند باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند و فرایند اجرایی اقدامات مختلف در هر مرحله نیز یک بار دیگر با لحاظ احترام به فردیت افراد، پذیرش اجتماعی و همدردی با خانواده متوفی بازبینی شود.

معاون شهردار تهران گفت: آموزش عمومی برای همه شهروندان با لحاظ شرایط و ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت مواجه شدن با این واقعه تلخ، حداقل سردرگمی را تجربه کرده و بتوانند ضمن خودکنترلی و خود مراقبتی از سایر بازماندگان هم حمایت کنند.

جوادی یگانه با اشاره به بررسی و مطالعه موردی در خصوص نیازهای بازماندگان متوفیان در این روزهای کرونایی افزود: این اقدامات در کارگروه تخصصی سوگ با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان و دانشجویان روانشناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و مددکاری اجتماعی آغاز شده و بخش مهمی از تعریف مداخلات اجتماعی در شهر تهران در این خصوص را بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه انجام خواهیم داد.

وی، تولید و توزیع محتوای آموزشی برای انتشار در فضای مجازی برای عموم شهروندان، تولید و توزیع محتوا ویژه خانواده متوفیان از طریق خانه‌های سلامت شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا (س)، پیش‌بینی یادمان درگذشتگان را از دیگر اقدامات این کارگروه عنوان کرد.

معاون شهردار تهران بیان کرد: طراحی مدل ارائه خدمات سلامت روان با بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌های سلامت در سطح همه محلات از جمله ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی سوگ، اقدامات اجتماع‌محور، تشکیل شبکه اجتماعی داغ دیدگان و گروه‌های همتا، بهره‌گیری از ظرفیت مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران از دیگر اقدامات پیش‌بینی‌شده در کارگروه تخصصی سوگ است.

جوادی یگانه با تاکید بر ضرورت حمایت و پشتیبانی از اقدامات خلاقانه مردم و جامعه مدنی برای همدردی و ترویج رفتارهای همدلانه با خانواده متوفیان گفت: اجرای مراسم سوگواری به صورت آنلاین و با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، تعیین یک روز برای همدردی با بازماندگان با انجام کارهای نمادینی همچون کاشت درخت، برگزاری شب شعر مجازی، اجرای کنسرت‌های آنلاین ویژه خانواده متوفیان می‌تواند از حجم غم و اندوه این افراد بکاهد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: همچنین نذر مواد ضد عفونی، ماسک و دستکش به جای خیرات متداول، تماس تلفنی مستمر با خانواده متوفیان به جای سکوت و دوری‌گزینی که می‌تواند تعبیر بی‌تفاوتی و همدلی‌نکردن از آن شود و سایر روش‌های نوآورانه‌ای که در این روزها نیز شاهد آن بوده‌ایم می‌تواند شرایط بهتری را برای این افراد فراهم کرده و از حجم غم و اندوه آنان بکاهد.


telegram2 files