آیا شما هم مدام احساس می‌کنید بیمار هستید؟

آیا شما هم مدام احساس می‌کنید بیمار هستید؟

 متخصص اعصاب و روان گفت: اختلال هیپوکندریا اختلالی است که در فرد خود بیمار انگاری به وجود می‌آورد.

فاطمه رستم‌خانی صبح امروز (20 فروردین) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکسری از افراد طی مراجعاتی که به مراکز مراجعه دارند، بیان می‌کنند که به طور دائم احساس سوزش گلو، داغی و مور مور شدن بدن و سرفه دارند، به خصوص در زمان‌هایی که اخبار کرونا را پیگیری می‌کنند، در رابطه با اختلال هیپوکندریا، اظهار کرد: اختلال هیپوکندریا اختلالی است که در آن بیمارانگاری به وجود می‌آید و اکنون به دلیل اینکه بیماری کرونا بسیاری جدی بوده و به طور دائم در این رابطه صحبت می‌شود، در افراد دغدغه ذهنی ایجاد شده و به فرد احساس بیمار بودن دست ‌می‌دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد ذکر شده با علائم بسیار خفیف به پزشک‌های مختلف مراجعه می‌کنند که بسیار خطرناک است، افزود: مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی در این برهه زمانی سبب افزایش شیوع بیماری کرونا و شاید بیمار شدن فرد خواهد شد؛ بنابراین باید بیماری‌های روانپزشکی را بشناسیم و با توجه به شرایط خود از تکنیک‌هایی برای کاهش این افکار استفاده کنیم.

این روانپزشک با بیان به اینکه مراجعان مختلف سئوالاتی مانند چرا استرس من دائم در حال افزایش است و چرا روز به روز حساسیت من به آمار منفی و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا بیشتر می‌شود، مطرح می‌کنند، تصریح کرد: ویروس کرونا به عنوان یک ویروس نوظهور، خود سبب اضطراب غیر واقعی می‌شود و همه افراد را به نوعی تحت تاثیر خود قرار داده و برای همه تهدید جمعی است.

متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه ترس مسری بوده و به عبارتی ترس ترس می‌آورد، ادامه داد: در شرایط کنونی قبل از اینکه همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق بیافتد، همه‌گیری استرس شکل می‌گیرد و استرس با سرعت و شدت بیشتری در جامعه افزایش پیدا می‌کند، به طوری که همه افراد دچار این استرس می‌شوند و افکار منفی آنان را آزار می‌دهد.

رستم‌خانی در رابطه با سوءگیری شناختی، اظهار کرد: افراد دارای سوءگیری شناختی با توجه به افکار و هیجانات منفی‌ که دارند (فردی که استرس بالا، غمگینی، افسردگی، اضطراب دارد) بیشتر روی نکات منفی توجه کرده و آن‌ها را می بیند. در زمینه کرونا باید واقع‌بین باشیم نه سوءگیری منفی و نه سوءگیری مثبت داشته باشیم.

وی در رابطه با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم ۸۰ درصد افراد علائم خاصی ندارد و فقط ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا دارای علائم شدید هستند و ۲ درصد از بیماری نیز منجر به مرگ و میر می‌شود ولی افراد دارای سوءگیری شناختی با توجه به خطای شناختی‌ که دارند باعث مشکلات حادی در این افراد می‌شود، به طوری که دچار خطای شناختی شده و دچار افسردگی بعد از کرونا می‌شوند.


telegram2 files