تمرینات مغزی، راهی برای مقابله با آلزایمر

تمرینات مغزی، راهی برای مقابله با آلزایمر

 

 یک متخصص مغز و اعصاب گفت: آلزایمر از شایع‌ترین بیماری‌های اختلالات شناختی است که علت دقیق و مشخصی ندارد، از این رو درمان دقیقی هم برای این بیماری وجود ندارد.

سید محمد سعادت نیا، با اشاره به اینکه بیماری‌هایی مثل سکته‌های مغزی، کمبود ویتامین‌ها و ضربه به سر می‌تواند باعث اختلال شناختی شوند، اظهارکرد: چیزی که مشخص است این است که آلزایمر در سنین بالا و با افزایش سن رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه آلزایمر معمولاً در سنین ۶۰ تا ۶۵ سال اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: براساس آمار جهانی در میان افراد مسن بالای ۶۰ سال، از هر ۴ نفر، یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود، همچنین آلزایمر زمینه ژنتیکی هم دارد و ابتلا به آن در سنین پایین ارثی است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: نوعی از درمان‌ها وجود دارند که می‌توانند پیشرفت آلزایمر را کند کنند و علائم بیماری را بهبود ببخشند.

وی با تأکید بر درمان ناتوانی‌های شناختی، تصریح کرد: تمریناتی که توجه، حافظه، تمرکز و مهارت‌های شناختی را افزایش می‌دهد باعث کند شدن روند بیماری می‌شود.

سعادت‌نیا با بیان اینکه طبق مطالعات، کسانی که فعالیت‌های مغزی بیشتری داشته‌اند نسبت به سایر افراد کمتر به آلزایمر مبتلا شده‌اند و یا بیماری آن‌ها شدت کمتری داشته است، ادامه داد: مطالعات زیاد و صحبت کردن به چندین زبان باعث تقویت مغز می‌شود که ابتلا به آلزایمر را کمتر و یا علائم بیماری را محدودتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه، آمار دقیقی از شیوع آلزایمر در ایران وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه آلزایمر در سطح جهان در حال افزایش است که دلیل آن پیری جمعیت و افزایش طول عمر افراد است.

یک متخصص مغز و اعصاب با تأکید بر لزوم مدیریت استرس، افزود: تغذیه‌ سالم می‌تواند در عدم بروز اختلالات شناختی مؤثر باشد، همچنین مطالعه کتاب، تمرینات ریاضی، حل سودوکو و آموزش زبان‌های متعدد می‌تواند راه حلی برای جلوگیری از آلزایمر باشد.

وی با بیان اینکه ورزش کردن هم می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر مؤثر باشد، ادامه داد: مصرف سبزیجات، ویتامین‌ها و سبزیجات در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر تأثیر دارد، همچنین بیماری‌های فشارخون، چربی خون و قند باید کنترل شوند و مصرف دخانیات ترک شود.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files