پیام نوروزی دکتر محمد حاتمی؛ رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به روان شناسان، مشاوران و دانشجویان

پیام نوروزی دکتر محمد حاتمی؛ رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به روان شناسان، مشاوران و دانشجویان

 

همکاران محترم، روان‌شناسان، مشاوران و دانشجویان عزیز رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره

اکنون سال نو فرا رسیده است، خدمت همه شما و خانواده محترم تان تبریک عرض می کنم. امیدوارم سال 1399 سال موفقیت، بهروزی و دفع بلا برای همه ملت ایران باشد. سالی که گذشت ما سه حادثه مهم و تأثیرگذار داشتیم؛ “بحران سیل” در فروردین، شهادت سردار بزرگ اسلام “حاج قاسم سلیمانی” و “ویروس کرونا” که هنوز هم درگیر آن هستیم، همچنین در سال گذشته دو همکار بسیار ارزشمند، استاد دکتر “حمید رضا حاتمی” و دکتر “علی اصغر کاکو جویباری” را از دست دادیم. روح شان شاد. در سال 1398 با وجود این که عملاً ده ماه کاری داشتیم، با فعالیت های شبانه روزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور یکی از موفق‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت؛ ما در سال گذشته موفق شدیم سازمان را در جامعه به طور جدی مطرح و در حاکمیت جایگاه آن را تثبیت کنیم، ملاقات‌های مختلفی با روسای قوا، وزراء، مسئولین نهادها و سازمان‌ها، اقتدار و نقش بی‌بدیل آن را در جایگاه سلامت کشور برجسته کردیم. فراکسیون سلامت‌ روان را در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها را با سازمان پیوند دادیم؛ اکنون همه به جایگاه سازمان اذعان دارند.
دستور اخیر رئیس محترم جمهور در خصوص نقش سازمان و استفاده از سرمایه اجتماعی روان‌شناسان و مشاوران نمونه‌ای از مرجعیت سازمان در بدنه حاکمیت است.
معاون اول محترم رئیس جمهور با ارسال نامه به تمام استان‌ها به نقش سازمان استان‌ها و در اختیارگذاری دفاتر استانی توسط استانداری ها تأکید کرده است. اینجانب و همکارانم با سفرهای پی در پی به استان‌ها و ملاقات با استانداران محترم توانستیم در تثبیت جایگاه سازمان استان‌ها گام‌های مؤثری برداریم و انتظار دارد در سال 1399 تمام دفاتر استانی راه‌اندازی و با تمرکز زدایی سازمان استان‌ها به جایگاه واقعی خود نایل آیند. در سال 1398 فعالیت کمیسیون‌های تخصصی به پنج برابر افزایش یافت، امیدواریم در سال 1399 با کمک دفاتر استانی نوبت‌دهی را در کمیسیون‌های پر مخاطب به روز رسانی کنیم. کارگاه‌ها و فضاهای مجازی سازمان‌دهی می شود، به گونه‌ای که فقط با مجوز سازمان امکان فعالیت در فضای مجازی میسر شود. نقش مهم سازمان در صدور مجوز فعالیت‌های روان‌شناسی و مشاوره و تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای و متعاقب آن نظارت بر آن است. به جد برای تثبیت این جایگاه تلاش خواهیم کرد، هر چند مشکلاتی را بعضی از دوستان  ایجاد می‌ کنند، اما به ارتقاء سازمان و جایگاه آن اعتقاد داریم. مطمئناً تمام اعضاء در این راه ما را حمایت خواهند کرد؛ شوراهای استانی، روان‌شناسان و مشاوران هوشیارانه مواظب فرصت‌طلبان در فضاهای مجازی باشند و نگذارند افراد بی ‌هویت از این طریق به رشته لطمه بزنند.
در سال 1398 بخش نظارت سامان‌دهی و با بسیاری از متخلفان و روان‌شناس‌نماها برخورد قانونی شد. اکنون کسانی که برای هر کار مثبت سازمان سیاه نمایی می کردند، منفعت طلبان، مدافعان روان شناسی و مشاوره زرد و حسودان که انسجام و پیشرفت های سازمان برای شان قابل درک نیست با پنهان کردن خود در پشت صفحات مجازی اقدام به سیاه نمایی و ‌تخریب می کنند. ما در سازمان مرکزی بدون توجه به این اقدامات که اطمینان داریم این افراد ماموریت دارند، جامعه روان شناسی و مشاوره را متزلزل و فاقد انسجام قلمداد کنند تا به اهداف خود برسند، نهایت تلاش خود را خواهیم کرد مدافع حقوق روان شناسان، مشاوران و مراجعان باشیم و سازمان را به استانداردهای حرفه ای نزدیک کنیم. طرح “نظارت و توانمند سازی حرفه ای“ را تقدیم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و شورای محترم مرکزی می کنیم، سند تحول روان شناسی و مشاوره را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهیم کرد و‌ درباره مساله پیشگیری و ارتقاء سلامت روان جامعه از مسولان امر مطالبه گری خواهد شد. در سال 1398 برای اولین بار آئین‌نامه مالی و معاملاتی توسط شورای مرکزی تصویب و اکنون تمام امور مالی بر اساس آئین‌نامه مالی و معاملاتی انجام می گیرد. حسابرسان رسمی در حال بررسی امور مالی در پانزده سال گذشته هستند که به محض آماده شدن گزارش آن را به استحضار شورای مرکزی، مجمع عمومی و اعضاء خواهیم رساند. اطلاع‌رسانی را در روابط عمومی تقویت کرده و ان‌شاءالله سایت و آی تی (IT) محور کردن سازمان اجرایی خواهد شد. حضور مسئولانه در تمام جریانات کشور از جمله بحران‌ها نقش سازمان را بیش از پیش برجسته کرده است. به دقت از هویت خود یعنی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ج.ا.ا مواظبت خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت سازمان مجدد دچار حاشیه شود. وحدت و انسجام کنونی نتیجه افق دید همکاران شورای مرکزی و خصوصاً اعضاء فهیم روان‌شناسی و مشاوره کشور است که در سال 1399 تداوم خواهد یافت.
با امید شکست هر چه زودتر ویروس کرونا؛ همه شما را به خدا می‌سپارم.

دکتر محمد حاتمی
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ج.ا.ا
یکم فروردین ماه ۱۳۹۹ هجری خورشیدی

 


telegram2 files