چند راهکار ساده برای مدیریت استرس کرونایی

چند راهکار ساده برای مدیریت استرس کرونایی

 

 یک روان درمانگر با تاکید بر اینکه خودتان را به دلیل داشتن استرس، سرزنش نکنید، راهکارهای ساده‌ای را برای مدیریت استرس ناشی از اخبار کرونایی ارائه کرد.

فائزه پورشهلا  با بیان اینکه داشتن استرس به دنبال شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که شما قبلا هم فرد نگرانی بودید و استرس‌ها و نگرانی‌هایی در مورد سایر مسایل زندگی داشتید، گفت: توصیه می‌شود این استرس‌ها و نگرانی‌ها را درمان کنید.

وی با اشاره به اینکه بخشی از استرس‌ها را می‌توان به شکل جسمانی مدیریت کرد، گفت: انجام برخی ورزش‌ها در منزل می‌تواند در مدیریت استرس بسیار کمک کننده باشد، تنفس دیافراگمی معروف یا نفس عمیق هم  موثر است.

وی متذکر شد: تمرین بر روی افکار نیز از دیگر راه‌های مدیریت استرس است، باید این نکته را در نظر بگیرید که واقعیت دقیقا همان چیزی نیست که در ذهن شما اتفاق می‌افتد، ذهن نگران شما می‌تواند همه چیز را بدتر از آنچه که هست، نشان دهد، می‌توانید از قانون احتمالات برای این کار استفاده کنید.

روانشناس مرکز بهداشت تبریز اضافه کرد: مثلا می‌توانید در نظر بگیرید که با رعایت نکات بهداشتی چه میزان احتمال دارد تا شما به کرونا مبتلا شوید یا در صورت ابتلا به کرونا چه قدر احتمال دارد، جانتان را از دست بدهید، حتما ذهن نگران شما این احتمال را نزدیک به 100 درصد برآورد می‌کند، در حالیکه شاید حقیقت چیز دیگری باشد.

وی متذکر شد: تمرکز بر روی رفتار از دیگر تکنیک‌ها بوده و چک کردن اخبار باعث تشدید نگرانی می شود، مثل این است که شما قصد لاغر شدن و پیروی از یک رژیم غذایی خاص را دارید، در حالیکه همواره یک جعبه شیرینی در خانه شما موجود است و با این وضعیت، رعایت این رژیم سخت است.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود لیستی از کارهایی را داشته باشید که همیشه فکر می‌کردید که اگر وقت یا مرخصی چند روزه داشتید، آن را انجام می‌دادید، هر روز یکی از کارها را از این لیست برداشته و انجام دهید و خودتان را برای انجام این کار تشویق کنید.

این روانشناس خاطرنشان کرد: کارهایتان با حضور ذهن و طوری انجام دهید که گویی بار اولتان است و از انجام آن لذت ببرید.

وی در ادامه با بیان اینکه واکنش افراد مختلف به رویدادهای اطراف، متفاوت است، اظهار کرد: به عنوان مثال برخی افراد در واکنش به اخبار کرونا و شرایط حاصل از آن، استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و واکنش‌های روانی، جسمانی یا رفتاری از خود نشان داده و خوابشان به هم ریخته و نمی‌توانند کارهای روزمره را انجام دهند و عصبی و پرخاشگرتر هم می‌شوند.

وی متذکر شد: برخی افراد دیگر هم متاسفانه در مرحله انکار قرار دارند و موضوع را بسیار سهل گرفته و با بی توجهی به بسیاری از توصیه‌های بهداشتی به زندگی روز مره مانند سفر، مهمانی، خریدهای غیر ضروری قبلی ادامه می‌دهند.

این روان درمانگر در خاتمه گفت: برخی افراد هم درصد معقولی از استرس را تجربه می‌کنند که شاید تاثیرگذار باشد. استرس ما را برای شرایط خاصی آماده می‌کند و در صورت معقول بودن، مفید و تاثیرگذار هم خواهد بود.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files