رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در برنامه “تهران بیست” شبکه تهران به ارائه روش هایی برای کاهش استرس و اضطراب ویروس کرونا پرداخت

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در برنامه “تهران بیست” شبکه تهران به ارائه روش هایی برای کاهش استرس و اضطراب ویروس کرونا پرداخت

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، دکتر محمد حاتمی در برنامه “تهران بیست” شبکه تهران، اظهار داشت: خانه محیط همیاری، عشق ورزی و گفت و گو است. زندگی جریان دارد، برای آن برنامه ریزی کنید.
وی افزود: ویروس کرونا به صورت ناگهانی آمد، همین امر باعث استرس و اضطراب مردم شده است. استرس سیستم ایمنی را تضعیف می کند.
وی با بیان این که مشاهدات عینی و ارزیابی ها نشان می دهد مردم در شرایط استرس حاد قرار دارند، گفت: در چین وقتی این قضیه اتفاق افتاد هر برنامه ای که ستاد مبارزه با بحران کشورشان صادر می کرد، مردم چین همه موارد را اجرا کردند.
دکتر حاتمی، اذعان داشت: یکی از مسایل و مشکلات ما در کشور عدم همکاری مردم یا عدم اعتمادی ست که وجود دارد.

وی از تشکیل کمیته مقابله با استرس و اضطراب کرونا در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور خبر داد و افزود:
چند فعالیت را در دستور کار خود قرار دادیم؛ ابتدا این که مردم بتوانند با روان شناسان و مشاوران به صورت حضوری و تلفنی یا مجازی صحبت کنند، همچنین با تشکیل گروه هایی در واتس اپ، روان شناسان و مشاوران را به فعالیت و تدوین بسته های آموزشی و اعلام نظر دعوت کردیم.

دکتر حاتمی، تصریح کرد: اسامی 113 روان شناس و مشاور داوطلب کمک به مردم را در اختیار شهرداری قرار داده ایم. به غیر از این هزار مرکز که در اختیار سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور هستند آماده اند خدمات خود را در اختیار شهروندان قرار دهند، همچنین اسامی 96 روان شناس و مشاور که عمدتا اعضا هیات علمی و عضو کمیسیون های تخصصی سازمان هستند را در اختیار شبکه های صدا و سیما قرار داده ایم تا در صورت لزوم جهت شیوه های کاهش استرس و اضطراب به رسانه ملی کمک کنند.
وی ادامه داد: روان شناسان و مشاوران سراسر کشور جهاد گونه از همان روزهای ابتدایی به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند تا به هر شکل که نهادهای حاکمیتی نیاز داشته باشند، همکاری کنند.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، خاطر نشان کرد: در سایت رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور اسامی ۶ هزار نفر از روان شناسان و مشاوران دارای پروانه ثبت شده است؛ این ها افرادی هستند که می توانند خدمات روان شناسی و مشاوره ارائه دهند. اعضا کلی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نیز 30 هزار نفر هستند.

وی با بیان این که مردم در حال حاضر تحت استرس هستند و رفتار های وسواس گونه دارند و نگرانی شان بسیار زیاد است، گفت: اساس وسواس، نگرانی است، نگرانی، نگرانی تولید کند و باعث رفتارهای وسواس گونه می شود، بنابراین به استرس و اضطراب توجه نکنید، با آن کنار بیائید و زندگی کنید. آن را مهمان ناخوانده خود تلقی کرده و با آن زندگی عادی خود را تنظیم کنید، همچنین در خانه سبک زندگی جدیدی ایجاد شود و کودکان و نوجوانان در خانه سر گرم شوند؛ مانند انجام فعالیت های ورزشی، خواندن کتاب، قصه خوانی، کارهای هنری، مسابقات، استفاده از فضاهای مجازی، کارهای خلاقانه، سرگرمی و غیره.

وی اظهار داشت: سبک زندگی سالم که در شبکه خبر هم عرض کردم بیست آیتم دارد که در حال حاضر سه مورد آن حذف می شود و بقیه را در خانه می توان انجام داد. اعضا خانواده بر اساس نیاز ها و خواسته های کودکان و نوجوانان سبک زندگی جدیدی را ایجاد کنند. مردم برای سه ماه آینده باید سبک زندگی شان را تغییر دهند. واقعیت ویروس کرونا با تبلیغاتی که انجام می گیرد هم خوانی ندارد. واقعیت این است که اکنون باید سبک زندگی مان را تغییر دهیم. اگر روابط صحیحی درون خانواده وجود داشته باشد و چالش های گذشته را زنده نکنیم و شرایط موجود را به فرصت تبدیل کنیم، می توانیم خانه را به عشق ورزی و گفت و گوی صمیمانه تبدیل کنیم و برای کارهای عقب افتاده گذشته برنامه تنظیم کنیم. ماندن در خانه اجتناب ناپذیر است و اولین کار مردم این باشد که روابط خانواده خود را تنظیم کنند و این روابط هم مبتنی بر نیاز ها و خواسته های افراد است، هر خانواده خواسته ها و نیاز های منحصر به فردی دارد و بر مبنای آن می تواند از زندگی لذت ببرد. زندگی وجود دارد از بین نمی رود و حالا در درون خانواده است. انسان های باهوش حتی شکست ها را تبدیل به فرصت می کنند. از آن شکست ها برای پیروزی های بعدی خود استفاده می کنند. چه مشکلی دارد کتاب بنویسیم، قصه بنویسیم، خاطرات خوب مان را بنویسیم.

دکتر حاتمی، گفت: یک خواهشی که از مردم عزیزمان دارم این است که همکاری کنند، هیچ گاه روان شناس، مشاوره یا پزشکی نمی تواند به مراجع اش کمک کند مگر این که خود آن فرد همکاری کند. تا وقتی که مردم همکاری نکنند، دولت، ستاد ملی مبارزه با بحران کرونا هم نمی توانند کمک کنند و موفق شوند. نکته بعدی این که مثبت اندیشی را در خانواده حاکم کنیم.

یکی از مواردی که در کاهش استرس و اضطراب موثر است، این است که ما فاجعه انگاری نکنیم بالاخره یک موارد مثبتی هم وجود دارد ما آن موارد را هم ببینیم.


telegram2 files