تنوع فعالیت‌ها موجب سلامت مغز می‌شود

تنوع فعالیت‌ها موجب سلامت مغز می‌شود

 

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، افرادی که در فعالیت‌های متنوع شرکت می‌کنند، احتمالا توانایی‌های شناختی بهتری نسبت به افرادی دارند که فعالیت نمی‌کنند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، شرکت در فعالیت‌های مختلف ممکن است از توانایی‌های شناختی ما، با افزایش سن، محافظت کند.

نتایج تحقیقات سال‌های مختلف نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی و شناختی با عملکرد شناختی بهبودیافته همبستگی دارد.

افرادی که دوره‌های طولانی را صرف انجام فعالیت‌های انفعالی نظیر تماشای تلویزیون می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که افت شدید شناختی را تجربه کنند.

بسیاری از دانشمندان تأثیر فعالیت‌های بدنی، اوقات فراغت و فعالیت‌های اجتماعی را بر توانایی و کاهش شناختی بررسی کرده‌اند. هرچند، تحقیق جدیدی توسط محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی در تمپا، شیوه کمی متفاوت را اتخاذ کرده است.

محققان مطالعه اخیر، به‌جای اینکه فقط سطح کلی فعالیت را ارزیابی کنند، در جستجوی پاسخ به این پرسش هستند که آیا تنوع فعالیت در حفظ تیزهوشی نقش دارد.

محققان اظهار کردند: “تجربه و یادگیری انواع فعالیت‌های زندگی روزمره برای افزایش ظرفیت ذخیره شناختی و انعطاف‌پذیری است  و منجر به عملکرد بهتر در کارهای چالش‌برانگیز شناختی می‌شوند.”

همچنین مشارکت در دامنه‌ای ازفعالیت‌ها به این معناست که افراد با مردم بیشتری مواجه می‌شوند.

محققان معتقدند که فعالیت اجتماعی، به‌خودی‌خود، شبکه اجتماعی، دانش و منابع روانی و شناختی فرد را تقویت می‌کند.

در تحقیق حاضر، محققان اطلاعات 732 نفر در سنین بین 34 تا 84 سال را جمع‌آوری کردند. آنان  هشت روز متوالی از این افراد سؤال کردند که در کدام یک از هفت فعالیت متداول، صرف وقت با کودکان، کار در ازای پول، فعالیت‌های اوقات فراغت، کارهای عادی و روزمره، داوطلبی رسمی، فعالیت بدنی، کمک غیررسمی به افرادی که با آنها زندگی نمی‌کنند، شرکت داشتند.

محققان با استفاده از این اطلاعات به ازای گوناگونی فعالیتی که تنوع وثبات فعالیت را در برمی‌گرفت، به هر یک از شرکت‌کنندگان امتیاز دادند.

دانشمندان پس از 10 سال، از همان گروه افراد سؤوالات یکسانی را پرسیدند. در شروع و پایان تحقیق، پژوهشگران عملکرد شناختی هر یک از شرکت‌کنندگان را با استفاده از آزمون شناختی (BTACT) ارزیابی کردند.

این آزمون دامنه وسیعی از توانایی‌های شناختی، ازجمله تسلط کلامی، حافظه کاری و کلامی، سرعت پردازش و توجه را اندازه‌گیری می‌کند.

نویسندگان محدودیت‌های خاص تحقیق خود را مورد ملاحظه قراردادند. به‌عنوان‌مثال، شرکت‌کننده‌هایی که قسمت دوم مطالعه را تکمیل کردند، به‌طور متوسط، سالم‌تر و تحصیل‌کرده‌تر از افراد متوسط در ایالات‌متحده بودند. همچنین، شرکت‌کنندگان عمدتا سفیدپوست بودند. تحقیق بیشتری برای تعیین اینکه آیا اثر اندازه‌گیری شده برای جمعیت‌های مختلف تناسب دارد، ضروری است.

به دلیل اینکه این مطالعه از نوع مشاهده‌ای است،  سایر متغیرها ممکن است بر نتایج تأثیر داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، محققان این سؤوال را مطرح می‌کنند آیا افرادی که در فعالیت‌های گسترده‌ای شرکت می‌کنند، دارای رژیم  غذایی سالم نیز هستند. اگر چنین باشد، آیا تغذیه بهتر می‌تواند به تقویت شناخت کمک کند.

گرچه پژوهشگران سلامتی، شرکت‌کنندگان را موردبررسی قراردادند، اما به پرونده پزشکی آنا ن دسترسی نداشتند.

محققان امیدوارند که مطالعات آینده برخی از موضوعات فوق را موردبررسی قرار دهند.

اما به‌طورکلی، این تحقیق نتیجه می‌گیرد که بر اساس یافته‌ها سبک زندگی فعال همراه با  فعالیت‌های متنوع و منظم برای سلامت شناختی ما ضروری است.

نتایج این تحقیق در نشریه  Psychological Sciences and Social Sciences  منتشرشده است.


telegram2 files