“هد زدن” خطر ابتلا به نقص شناختی را افزایش می‌دهد

“هد زدن” خطر ابتلا به نقص شناختی را افزایش می‌دهد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند سر زدن در فوتبال می‌تواند به بروز نقص شناختی در بازیکنانی منجر شود که ژن مرتبط با زوال عقل را در خود دارند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، شواهد جدیدی که از بررسی‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران حوزه پزشکی به دست آمده‌اند، نشان می‌دهند که ضربه زدن به توپ فوتبال با سر یا همان “هد زدن” می‌تواند به بروز نقص شناختی در بازیکنانی منجر شود که ژن مرتبط با زوال عقل را دارند.

یافته‌های این پژوهش که به صورت مشترک توسط پژوهشگران “کالج پزشکی آلبرت اینشتین”(Albert Einstein College of Medicine) و “موسسه پژوهش پزشکی فین‌اشتاین”(Feinstein Institutes for Medical Research) انجام شده، هنوز در مراحل ابتدایی بررسی هستند و باید توسط متخصصان حوزه ژنتیک تکرار شوند اما داده‌هایی که مبتنی بر شواهد به دست آمده هستند، نشان می‌دهند که هد زدن می‌تواند خطر پیامدهای منفی شناختی را برای ورزشکاران خاصی افزایش دهند.

بیش از ۲۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان، فوتبال بازی می‌کنند و ضربه زدن به توپ، یکی از حرکت‌های اصلی در این بازی است. اگرچه هد زدن معمولا آنقدر قوی نیست که بتواند عامل ضربه مغزی باشد اما پژوهشگران حوزه پزشکی باور دارند که می‌تواند اثر منفی بر مغز داشته باشد.

پژوهشگران در این پروژه، بازیکنانی را که حداقل پنج سال فوتبال بازی کرده بودند و کسانی که سابقه ژنتیکی خاصی داشتند، مورد بررسی قرار دادند. همه شرکت‌کنندگان این پژوهش، بررسی‌های مربوط به حافظه و یادآوری را پشت سر گذاشتند. شواهد مبتنی بر نقص شناختی، در میان شرکت‌کنندگانی که هد زدن را به صورت مکرر تجربه کرده بودند و کسانی که خطر ابتلا به زوال عقل را در DNA خود داشتند، کاملا مشخص بود.

دکتر “یان فرودنبرگ هوا”(Yun Freudenberg-Hua)، استادیار “موسسه پژوهش پزشکی فین‌اشتاین”(Feinstein Institutes for Medical Research) گفت: فوتبال، یکی از مشهورترین ورزش‌ها در سراسر جهان است و این پژوهش، تنها بخشی از پژوهشی بزرگی به شمار می‌رود که سال‌هاست روی صدها شرکت‌کننده در حال انجام شدن است.

وی افزود: هدف از این پژوهش، بررسی تعامل اثرات ناشی از هد زدن با یک عامل ژنتیکی زوال عقل به صورت مکرر و در بلندمدت است.

فرودنبرگ هوا ادامه داد: پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که هد زدن در بلندمدت، با ریزساختار غیرعادی ماده سفید مغز و عملکرد ضعیف عصبی در ارتباط است. این پژوهش، ارتباط میان هد زدن و یادگیری کلامی و ارتباط هر دو مورد را با یک عامل ژنتیکی زوال عقل موسوم به “APOE ε۴” مورد بررسی قرار می‌دهد.

فرودنبرگ هوا و همکارانش در این پژوهش، بر گروهی از بازیکنان فوتبال تمرکز کردند که بین ۱۸ تا ۵۵ سال داشتند، بیش از پنج سال فوتبال بازی کرده بودند و بیش از شش ماه در سال، در بازی‌ها شرکت داشتند. هر بازیکن برای بررسی APOE ε۴ مورد آزمایش ژنتیک قرار گرفت.

ژن APOE، خطر مهمی در بروز بیماری آلزایمر به شمار می‌رود و APOE ε۴ نیز با افزایش میزان خطر ابتلا به این بیماری در ارتباط است.

فرودنبرگ هوا اضافه کرد: تاثیر APOE ε۴ در بروز آلزایمر هنوز کاملا مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که در چندین مکانیسم زیستی نقش داشته باشد. این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که APOE ε۴ را در بدن خود دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به نقص شناختی هستند.

اگرچه نتایج این پژوهش، قانع‌کننده به نظر می‌رسند اما باید اعتبار آنها توسط پژوهشگران دیگر نیز تایید شود. توصیه فرودنبرگ هوا و گروهش به افرادی که ژن APOE ε۴ را در خود دارند، این است که از هد زدن خودداری کنند.

فرودنبرگ هوا افزود: نتایج این پژوهش باید در میان گروه مستقلی از افراد تکرار شوند. شرکت‌کنندگان بیشتر می‌توانند میزان اطمینان ما را در مورد نتایج افزایش دهند.

این پژوهش، در مجله “JAMA Neurology” به چاپ رسید.


telegram2 files