چگونه تنبل‌ نباشیم

چگونه تنبل‌ نباشیم

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، امروزه افراد زیادی برچسب تنبل بودن به خود یا دیگران می‌زنند اما سوال اصلی این است که آیا واقعا تنبلی است یا عوامل دیگر؟ اصلا تنبلی چیست؟ درمان تنبلی چیست؟ میتوان تنبلی را توصیف کرد و برای آن راهکار داشت؟

تنبلی چیست؟

می‌توان تنبلی را امتناع از انجام دادن کارها و یا به تعویق انداختن کارها به خاطر بی‌حالی تعریف کرد، اما اگر تعریف دقیق‌تری بخواهیم باید آن را بررسی کنیم.

گاه انسان احساس می‌کند که دوست دارد بیشتر بخوابد یا استراحت کند ویا ترجیح می‌دهد به‌جای انجام دادن کارها به خوابیدن یا استراحت کردن یا کاری نکردن بپردازد. در موارد عادی و نرمال و زمانی که انسان به‌سختی کارکرده این امر اجتناب‌ناپذیر و حتی ضروری می‌باشد اما وقتی فرد در مدت‌زمانی هیچ کاری نکرده است و کاری نکند و احساس سستی و خستگی کند یعنی تنبلی به سراغش رفته؛ اما جای نگرانی نیست چرا که مبارزه با تنبلی راهکار دارد.

اگر سلامت جسم و روان شما تایید می‌باشد باهم نشانه‌های تنبلی را مرور می‌کنیم:

مدت‌زمان زیادی صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید

مدت‌زمان زیادی تلویزیون می‌بینید

کارهای خود را عقب می‌اندازید

کارهای خود را در دقایق پایانی انجام می‌دهید

برای انجام دادن کارها بهانه تراشی می‌کنید

برای ورزش بهانه می‌آورید

هدف مشخصی ندارید

برای آینده خود برنامه‌ای ندارید و برنامه‌ای نمی‌ریزید

آخر هفته‌ها در خانه بی‌حوصله هستید

احساس بی‌حوصلگی دارید

غذاهای فست فود را به غذای خانگی ترجیح می‌دهید

به‌ظاهر خود توجه ندارید

کارها را نیمه‌کاره رها می‌کنید

عوامل و نشانه‌های متعددی برای تنبلی وجود دارد. اگر نشانه‌های تنبلی دارید با ما همراه باشید.

ریشه تنبلی:

ابتدایی‌ترین ریشه تنبلی افسردگی می‌باشد. بسیاری از محققان اجتماعی، روان شناسان و … عامل اصلی و ابتدایی تنبلی را افسردگی می‌دانند. از مهم‌ترین واصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی کرختی بی‌حالی از دست دادن انگیزه و … می‌باشد که در واقع همان ابتدای تنبلی است اما بسیاری از افراد اظهار دارند که افسرده نیستند و یا نشانه‌های افسردگی را ندارند ولی احساس تنبلی می‌کنند.

از دیگر عوامل ریشه تنبلی می‌توان به اختلالات بیولوژیکی اشاره کرد…. کمبود آهن کمبود خون و اختلالات تیروئیدی از دیگر عوامل اصلی احساس کرختی و بی‌حالی و تنبلی می‌باشند.

جدا از عوامل بیولوژیکی و روانی عوامل مهم دیگری وجو دارند که به آنها می‌پردازیم.

پیشرفت تکنولوژی

با متمدن شدن انسان و اختراعات بسیاری که در سالهای اخیر رخ‌ داده زندگی انسان‌ها به سمت سهولت و رفاه و راحتی سوق پیدا کرده است و همین امر باعث شده زندگی انسان‌ها راحت‌تر از گذشته شود و انسان‌ها برای به دست آوردن نیازهای خود کمتر تلاش کنند.

توقع زیاد از خود

گاهی اوقات ما واقعیت را نادیده می‌گیریم و می‌خواهیم کارهایی کنیم که خارج از توان ماست و باعث می‌شود شکست بخوریم و احساس ضعف کنیم و انجام ندادن کارها را به انجام دادن کارها ترجیح دهیم.

کمبود اعتمادبه‌نفس

بسیاری از اوقات ما خود را لایق انجام دادن کارها برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها نمی‌دانیم به همین علت از انجام کارها اجتناب می‌کنیم تا شکست نخوریم.

هدف

بی‌هدفی و نداشتن برنامه مدونی برای رسیدن به آن باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و تنبلی می‌شود؛ چرا که فرد حتی نمی‌داند که باید چه کند که برای رسیدن به آن تلاشی داشته باشد.

لذت‌جویی

راحت‌طلبی و لذت‌جویی از عوامل منفی در تنبلی می‌باشد چرا که افراد به دنبال لذت‌های دم‌دستی و راحت طلبانه می‌روند و دست از تلاش برای موفقیت می‌کشند.

بی‌نظمی

بی‌نظمی در برنامه و اهمیت ندادن به اولویت باعث هرج‌ومرج می‌شود و همین عامل باعث می‌شود تا هدف گم شود و فرد نتواند مسیر خود را در زندگی پیدا کند.

راه‌های درمان تنبلی

قاعدتا راهکار و راه‌های زیادی برای تنبلی وجود دارد ولی مهم‌ترین عامل درمان نشدن تنبلی برای افراد تنبل انجام ندادن تمرین برای رفع تنبلی می‌باشد.

اجبار

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین راه‌های رفع تنبلی مجبور کردن خود است. فرد باید خود را برای انجام دادن کارها مجبور کند. در ابتدا ممکن است این کار طاقت‌فرسا باشد ولی به‌مرور پس از نتیجه حاصله نیازی به مجبور کردن خود نیست.

صبر

افرادی که مدت‌زمان زیادی تنبلی کردند باید بدانند تنبلی در مدت‌زمان کوتاه از بین نمی‌رود و گذر از تنبلی نیازمند مدت‌زمان است پس اگر در زمان کوتاه فرد درمان نشد باید صبر کند و ممارست به خرج دهد.

ایجاد انگیزه

افراد تنبل باید برای خود انگیزه‌های متعددی ایجاد کنند که رغبت کنند کارها را انجام دهند وگرنه ممکن است به‌سرعت دلسرد شوند.

پاداش و جریمه

پس از هر موفقیت هرچند کوچک به خود پاداشی بدهید تا انگیزه و شوقتان افزایش یابد و اگر از برنامه جدا شدید برای خود جریمه‌ای آسان تعیین کنید.

صحبت نهایی

حتی اگر هزاران بار شکست خوردید و از برنامه عقب ماندید امید خود را از دست ندهید. روی یک‌قدم خیلی بهتر از هیچ کاری نکردن است. موفقیت شما قطعیست.


telegram2 files