تشخیص بیماری آلزایمر با دستگاه پوشیدنی جدید

تشخیص بیماری آلزایمر با دستگاه پوشیدنی جدید

 در حال حاضر، ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند و حدود 80 درصد این افراد از بیماری آلزایمر (AD) رنج می‌برند، به همین دلیل مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های عصبی (Edon) در جستجوی دستگاه پوشیدنی جدید برای تشخیص زودهنگام این بیماری است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، معمولا آلزایمر پیشرفته درمان قطعی ندارد، بنابراین تشخیص زودهنگام و معالجه بیماری قبل از ظهور علائم بالینی ضروری است.

نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که تغییرات در عملکردهای شناختی، حرکتی و حسی بیماری آلزایمر سال‌ها قبل از بروز این بیماری رخ می‌دهد و تشخیص این موارد از طریق آزمایش‌های شناختی میسر است، اما این آزمایش‌ها محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود پاسخ آزمایش‌های مکرر، بی‌فایده باشد و به تجزیه‌وتحلیل ذهنی نیاز داشته باشیم. البته روش‌های تصویربرداری بهتر است، اما در حال حاضر پرهزینه و تهاجمی هستند.

یکی از بهترین روش‌ها در این زمینه استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی است. دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند اطلاعات مربوط به راه رفتن، حرکات، ضربان قلب، الگوهای خواب و پارامترهای مشابه را بازیابی کنند.

نتایج تحقیق مقدماتی در انگلستان نشان داد که استفاده از حسگرهای ارزان‌قیمت پوشیدنی می‌تواند تغییرات در نحوه پیاده‌روی و رفتار فرد را شناسایی کند، این تغییرات عاملی اساسی در تشخیص زودهنگام زوال عقل محسوب می‌شوند.

مزایای دستگاه‌های پوشیدنی شامل دسترسی آسان و گسترده، ارائه اطلاعات فوری، افزایش حساسیت و امکان استفاده از حسگرهای متعدد، توانایی شناسایی علائم و نشانه‌های جسمی و شناختی، استفاده راحت در سیستم بهداشت و درمان، اندازه‌گیری‌های منفعل و سریع است.

یکی از محققان این پروژه از علوم جنبش انسانی دانشگاه نیوکاسل انگلستان، اظهار کرد: تحلیل راه رفتن افراد بسیار مهم است زیرا امکان مشاهده عینی فعالیت‌های روزانه فرد را فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها اطلاعات را به‌صورت مداوم گزارش می‌کنند و روشی مطمئن در شناسایی تغییرات جسمی محسوب می‌شوند.

از این دستگاه‌ها می‌توان در ارزیابی معیارهای گفتاری و زبان، حرکات چشم و مردمک که در تشخیص دژنراسیون ماکولا(تباهی لکه زرد) مفید هستند نیز استفاده کرد.

همچنین عملکرد سیستم عصبی با معیارهایی مانند ضربان قلب، تغییر ضربان قلب، الگوهای خواب به دلیل اختلال در ریتم شبانه‌روزی و حتی تغییرات اجتماعی و روحی ممکن است توسط حسگرهای پوشیدنی آشکار شود.

محققان امیدوارند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) از اطلاعات متعددی استفاده کنند و طی سه سال آینده نمونه اولیه این دستگاه‌ را اجرا کنند.

در این پروژه “اثرانگشت دیجیتالی” ایجاد می‌شود تا با استفاده از فناوری پوشیدنی یا برنامه گوشی‌های هوشمند قابل‌خواندن باشد تا اطمینان حاصل شود افرادی که در معرض خطر چندین بیماری مزمن پزشکی قرار دارند با تشخیص تغییرات مغزی به‌موقع شناسایی شوند.


telegram2 files