تشخیص دقیق‌تر بیماری آلزایمر

تشخیص دقیق‌تر بیماری آلزایمر

 

محققان کره جنوبی، حسگر زیستی برقی چندمنظوره‌ای ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از نانولوله‌های کربنی متراکم، علایم زیستی را بررسی کرده و احتمال ابتلا به آلزایمر را تشخیص دهد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت)، بیماری آلزایمر یکی از رایج‌ترین اختلال‌های تحلیل عصبی است که از هر ۱۰ فرد بالای ۶۵ سال، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند عوارض این بیماری را تا یک‌سوم کاهش دهد. اما متاسفانه تشخیص این بیماری بسیار سخت است و آن معمولا هزینه بسیار بالایی دارد.

اخیرا محققان موسسه علم و فناوری پیشرفته کره (KAIST) در کره جنوبی، یک ردیف حسگر طراحی کرده‌اند که آن می‌تواند با استفاده از نوارهای نازک نانولوله کربنی متراکم در تشخیص بیماری آلزایمر به کمک محققان بیاید.

آن دسته از علایم زیستی را که خبر از ابتلا به بیماری آلزایمر می‌دهند، عبارت‌اند از: بتا-آمیلوئید۴۲، بتا-آمیلوئید۴۰، پروتئین تاو، پروتئین تاو فسفری‌شده. تمام این علایم زیستی در پلاسمای انسان تجمع کرده و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی کره‌ای با به‌کارگیری روش لانگمویر بلاجت (Langmuir Blodgett)، نوعی حسگر بسیار مقاوم و حساس بر اساس نانولوله‌های کربنی که کنار هم به‌طور متراکمی قرار گرفته‌اند، ساخته‌اند. لانگمویر- بلاجت یکی از معمول‌ترین روش های ساخت لایه های نازک آلی است.

نانولوله‌های کربنی با تراکم بالا که با دقت کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، در مقایسه با نانولوله‌های کربنی که به‌طور تصادفی توزیع شده‌اند، از مقاومت اتصال لوله به لوله می‌کاهند و آن را به حداقل می‌رسانند. این وضعیت به نوبه خود حساسیت این حسگر را ۱۰۰ برابر بیشتر از حسگرهای نانولوله کربنی فعلی می‌کند.

این حسگر با اندازه‌گیری همزمان ۴ علامت زیستی بیماری آلزایمر و با حساسیت ۹۰ درصدی می‌تواند ابتلا به بیماری را به‌طور متوسط با دقت ۸۸,۶ درصد تشخیص دهد.

محققان، حسگر خود را در آزمایش‌های بالینی بررسی کرده‌اند و عملکرد آن در تشخیص صحیح بیماران مبتلا به آلزایمر تایید شده است.

این محققان امیدوارند با تکمیل آزمایش‌ها و بررسی‌های خود در مورد کارایی این حسگر، آن را به زودی در اختیار جامعه پزشکی جهان قرار دهند و با تشخیص به‌موقع بیماری آلزایمر، از عوارض شدید این بیماری در مبتلایان بکاهند.


telegram2 files