اضطراب نتیجه تکامل انسان است

اضطراب نتیجه تکامل انسان است
پژوهشگران ژاپنی در تحقیقات جدید خود دریافتند که اختلالاتی چون اضطراب و نگرانی از طریق تغییرات تکاملی در مغز انسان ایجادشده است. در حقیقت اضطراب و افسردگی را می توان ماحصل تکامل انسان دانست.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: درحالی‌که دلایل گسترده‌ای برای ایجاد اختلالات اضطراب و نگرانی در بدن انسان وجود دارد، یک مطالعه تحقیقاتی جدید روی دیدگاهی متفاوت در مورد بروز اختلالاتی چون اضطراب تمرکز کرده است.

این تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییرات تکاملی در مغز انسان می‌تواند یک عامل بالقوه در ایجاد اضطراب باشد. مواد شیمیایی عصبی مانند دوپامین و سروتونین نقش مهمی در عملکردهای عاطفی و شناختی مغز انسان ایفا می‌کنند.

انتقال‌دهنده مونوآمین وزیکولار 1 (Vesicular monoamine transporter 1) یکی از ژن‌هایی است که به‌طور عمده وظیفه تنظیم سیگنال‌های عصبی و جابه‌جایی انتقال‌دهنده‌های عصبی را بر عهده دارد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه توهوکو (Tohoku) واقع در شهر سندای (Sendai) در کشور ژاپن در این پروژه تحقیقاتی، پروتئین‌های اجدادی انتقال‌دهنده مونوآمین وزیکولار 1 را که بیشترین تغییرات عملکردی در جریان انتقال‌دهنده عصبی مونوآمین وزیکولار 1 در طول تکامل انسانی را نشان می‌دهد، بازسازی کردند.

پروفسور ماساکادو کاواتا (Masakado Kawata) و دائیکی ساتو (Daiki Sato) دانشجوی دکترا از دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم زندگی دانشگاه توهوکو از محققانی هستند که پیش‌ازاین، طی تحقیقاتی دریافتند که انتقال‌دهنده مونوآمین وزیکولار 1 یکی از ژن‌هایی است که در طول تکامل اجداد انسانی تکامل پیداکرده است.

انتقال‌دهنده مونوآمین وزیکولار 1 شامل دو جهش یا تغییر ژنوم است که به‌طور خاص در انسان وجود دارد. در این مطالعه جدید، محققان تغییرات تکاملی موجود در جذب انتقال‌دهنده‌های عصبی را از طریق بازسازی پروتئین‌های اجدادی انتقال‌دهنده مونوآمین وزیکولار 1 نشان دادند.

در این پروژه، محققان با استفاده از بستر فلورسنت برای تجسم و تعیین میزان جذب انتقال‌دهنده عصبی از هر ژنوتیپ شروع به کار کردند و دریافتند که پروتئین اجدادی انتقال‌دهنده مونوآمین وزیکولار 1 جذب بیشتری از انتقال‌دهنده‌های عصبی را در مقایسه با ژنوتیپ مشتق شده نشان می‌دهد که خود نشانگر این است که در حال حاضر انسان‌ها با اضطراب و افسردگی همراه هستند.

پژوهشگران این پروژه در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند که نتایج تحقیقاتشان نشان می‌دهد، احتمالاً اجداد ما توانسته‌اند در مقابل اضطراب یا افسردگی زیاد مقاومت کنند.

علاوه بر این، آنها در تلاش هستند که در مرحله بعد تحقیقات خود را برای درک بهتر چگونگی کمک انواع این ژن‌ها در تکامل مغز انسان ادامه دهند.

یکی از این محققان اظهار داشت: «این تحقیق می‌تواند شواهد قابل‌ توجهی باشد که به تکامل ژنوم و مغز ما پیوند می‌زند.»


telegram2 files