احساس خانه‌گریزی فرزندان؛ ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی

احساس خانه‌گریزی فرزندان؛ ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی

 چهره ماندگار روانشناسی ایران گفت: نباید در کانون خانواده، احساس خانه‌گریزی نزد فرزندان شکل بگیرد چراکه اگر این احساس شکل گرفت ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

غلامعلی افروز امروز در کارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی که در سالن شهید سید سعید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان این‌که اثربخش‌ترین راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، انسجام و هماهنگی نظام تربیتی معلم و خانواده است، اظهار کرد: بهترین راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، هماهنگ بودن و انسجام نظام تربیتی معلم یعنی (آموزش و پرورش) و خانواده است.

وی افزود: اگر تعارض در نظام تربیتی بین معلم و خانواده ایجاد شود آن‌گاه دانش‌آموز در وضعیت تعارض روانی قرار می‌گیرد و طبیعی است وقتی چنین شد خطرات آسیب‌های اجتماعی هم در جامعه بیشتر می‌شود؛ هم معلم و هم پدر و مادران باید نزد فرزندان و دانش‌آموزان محبوب باشند؛ در محیط خانواده باید فضای محبوبیت، نشاط معنوی و آرامش روانی وجود داشته باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر این‌ها وجود نداشته باشند احساس گریز از خانه (خانه گریزی) شکل می‌گیرد که خودش، می‌تواند ریشه‌های بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی باشد؛ کمااینکه ریشه‌های بزه‌کاری، لزوماً فقر نیست؛ فقر می‌تواند زمینه‌ساز باشد؛ اما مهم‌ترین موضوع این است که نباید در کانون خانواده، احساس خانه‌گریزی نزد فرزندان شکل بگیرد؛ اگر این احساس شکل گرفت ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

رئیس پیشین سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: در هر مقطع تحصیلی باید یک معلم ـ مشاور وجود داشته باشد تا تربیت دانش‌آموزان در محیط مدرسه، به‌ویژه با تأکید بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به‌صورت اثرگذار صورت گیرد؛ فراموش نکنیم مهم‌ترین نظام تربیتی فرزندان ما برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نظام آموزش و پرورش است.

وی بر این نکته تأکید کرد که محتوای کتاب‌های درسی، باید کاربردی، مهارتی و خلاق‌پرور باشند که متناسب با محیط جامعه‌ای که دانش‌آموز در آن زندگی می کند مهارت‌ها را به وی بیاموزند.

افروز یاد و خاطره سردار رشید و افتخارآفرین سپاه اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: شهادت ایشان برکات زیادی را برای انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی به همراه خواهد داشت.

استاد ممتاز روانشناسی کشور با بیان این‌که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، دارای مقام عرشی محبوبیت بود، ادامه داد: بی‌تردید، محبوب‌ترین فرمانده نظامی دنیا از قرن‌ها پیش تاکنون، شهید سپهبد سلیمانی بود.

گفتنی است این کارگاه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان و مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه برگزار شد.


telegram2 files