پیش‌بینی اختلالات روانی کودکان تنها با بررسی اسکن مغزی آنها

پیش‌بینی اختلالات روانی کودکان تنها با بررسی اسکن مغزی آنها

 

پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، برکلی” آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند می‌توان با بررسی اسکن‌های مغزی کودکان، مشکلات روانی که ممکن است در آینده به آن مبتلا شوند را پیش‌بینی کرد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، هر بخش از مغز نقش خاصی در عملکرد شناختی ما دارد. همه این مناطق به طور همزمان کار می‌کنند و همیشه در حال دریافت و ارسال سیگنال‌های ورودی هستند و برفعالیت‌های سلول‌ها در مغز نظارت می‌کنند و در افکار، احساسات و اعمال ما نقش مهمی دارند.

تصویربرداری از این مناطق مغز می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر چگونگی بروز علائم اختلالات روانی نوجوانان کمک کند.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی با همکاری پژوهشگران “دانشگاه نورت‌ایسترن” اظهار کرده‌اند اگر بتوانند اسکن مغزی را در سنین کم از کودکان گرفته و مورد بررسی قرار دهند قادر به پیش‌بینی میزان احتمال ابتلا یک نوجوان به اختلالات روانی در آینده خواهند بود.

این یافته‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که دانستن این موضوع می‌تواند سبب شود تا افراد با انجام برخی کارها از ابتلا یا پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

“سیلویا بانج”(Silvia Bunge) استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما طی این مطالعه نشانه‌هایی را در عملکرد مغز کوکان شناسایی کردیم که این نشانه‌ها می‌تواند به ما در پیش‌بینی تغییرات خلقی و تغییرات بخش توجه کمک کند. مشکلات روانی اغلب دیرهنگام در افراد شناسایی می‌شود بنابراین نمی‌توان اقدامی صحیح برای جلوگیری از آن انجام داد.

طی این مطالعه پژوهشگران ۹۴ کودک را به مدت چهار سال تحت بررسی قرار دادند و سپس داده‌های جمع‌آوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. دانشمندان با بررسی اسکن‌های اف‌.ام‌.آر.آی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی(fMRI) که طی این مدت از کودکان گرفته بودند موفق به شناسایی چند نشانگر زیستی مهم که نقش تاثیرگذاری در ابتلا به اضطراب و افسردگی و اختلال کمبود توجه داشتند، شدند.

یافته‌ها نشان داد کودکان مبتلا به اختلالات خلقی، ارتباط ضعیفی بین یک ناحیه کنترل در قشر پیش‌پیشانی مغز و قشر کمربندی قدامی subgenual  دارند. در همین حال کودکانی که اختلالات توجه دارند، ارتباط بسیار محکمی بین قشر پیش‌پیشانی مغز و قشر پیش پیشانی میانی مغز دارند.

بانج در انتها افزود: ما امیدواریم که در آینده‌ای نه چندان دور بررسی اسکن های مغزی کودکان بتواند به ما در شناسایی سریع‌تر بیماری‌های روانی و شروع یک درمان موثر کمک کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “American Medical Association – Psychiatry” منتشر شد.


telegram2 files