سازمان بهزیستی بر طبق ماده (57) احکام دائمی برنامه ششم توسعه فقط می‌تواند مجوز تأسیس کلینیک‌ها و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی و روان‌شناسی و مراکز مشاوره اجتماعی و روانشناختی اجتماعی را صادر کند،به شرط اینکه، مدیر فنی دارای پروانه معتبر از سازمان نظام باشد و در پروانه صادره شماره پروانه سازمان نظام قید شده باشد.

سازمان بهزیستی بر طبق ماده (57) احکام دائمی برنامه ششم توسعه فقط می‌تواند مجوز تأسیس کلینیک‌ها و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی و روان‌شناسی و مراکز مشاوره اجتماعی و روانشناختی اجتماعی را صادر کند،به شرط اینکه، مدیر فنی دارای پروانه معتبر از سازمان نظام باشد و در پروانه صادره شماره پروانه سازمان نظام قید شده باشد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره “دکتر محمد حاتمی” رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره روز چهارشنبه مورخ۰۴-۱۰-۹۸ در ادامه مسافرت‌های استانی وارد کرمانشاه شد و در سالن بهمن دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع روان‌شناسان و مشاوران طی سخنانی اظهارداشت ،مسأله سلامت‌روان در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان نظام و نهادهای مجری باید اهتمام بیشتری به استان کرمانشاه داشته باشند. این استان جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشته است، استان مرزی محسوب می‌شود، در عین حال در دو سال اخیر زلزله‌های پی در پی در این استان اتفاق افتاده است و نرخ بیکاری بالایی دارد، مجموعه این عوامل بیانگر این است، برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه سلامت‌روان باید داشته باشیم. سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یک سازمان تخصصی است، تحت حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت صدور پروانه اشتغال  و هر نوع فعالیت روان‌شناسی و مشاوره را بر عهده دارد.

سازمان مجری بهزیستی با جمعیت هدف مهم معلولین و آسیب‌دیدگان بر طبق ماده (57) احکام دائمی قانون برنامه ششم توسعه و ماده (26) برنامه پنجم می‌تواند مجوز تأسیس کلینیک‌ها و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی و روانشناختی و مراکز مشاوره اجتماعی و روانشناختی اجتماعی را صادر کند، به شرط اینکه، مدیر فنی دارای پروانه معتبر از سازمان نظام باشد و در پروانه صادره شماره پروانه سازمان نظام قید شده باشد. هر کدام از اینها تعریف و جمعیت هدف خاص خود را دارد و برای مراکز مشاوره اجتماعی در آئین‌نامه سامان‌دهی دولت خدمات توانبخشی، ژنتیک، اعتیاد و روان‌شناسی دیده شده است و کاملاً شفاف است  و مراکز تخصصی روان‌شناسی و مشاوره تابع تعاریفی است که سازمان نظام بهمراه وزارتین تعیین می‌کند و مجوز آن را صادر می‌کند.

پروانه اشتغال تخصصی فقط در حیطه اختیارات سازمان نظام است و نظارت بر هر نوع فعالیت روان‌شناسی و مشاوره بر عهده سازمان نظام است که سازمان نظام منبعد اعمال خواهد کرد، اگر فردی صلاحیت لازم رانداشته باشد، سازمان به کار گیرنده باید پاسخگو باشد. ما در قبال مردم مسئولیم ،بر طبق اساسنامه سازمان نظام ما مدافع حقوق مردم هستیم. این ظلم است که فردی غیر متخصص بدون پروانه از سازمان تخصصی خود به کاری مانند سلامت‌روان به کار گماریم که اهمیتش از سلامت جسم هم مهمتر است.

متخصصین در حوزه سلامت‌روان در تمام دنیا اینگونه تعریف شده‌اند. سایکولوژیست (Psychologist) یعنی متخصص روان‌شناسی و کانسلینگCounseling)o) یعنی متخصص مشاوره که حوزه تخصصی هر دو را سازمان نظام تعیین می‌کند و سایکیاتریست (Psychiatrist) متخصص روان‌پزشکی که حوزه صلاحیت آن را سازمان نظام پزشکی تعیین می‌کندو سایکوتراپیست (Psychotherapist) که باید دوره‌ای تخصصی و حرفه‌ای را علاوه بر تخصص‌های قبلی گذرانده و به تأیید سازمان تخصصی خود برساند. در تمام دنیا اینگونه است.

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره خانه دوم و هویت ماست، باید مانند خانه خود از آن مواظبت کنیم. ما وظیفه داریم به سازمان‌های مجری کمک کنیم و هم در حوزه تخصصی و هم در حوزه اجرایی دست آن‌ها را خالی نگذاریم. تمام سرمایه اجتماعی سازمان نظام در خدمت آن‌هاست. ما در 9 ماه گذشته اقدامات بسیار مهمی انجام داده‌ایم. سازمان نظام اکنون مورد تأیید تمام ارکان نظام است و  جملگی مرجعیت آن را پذیرفته‌اند. اما حضور ما در حاکمیت باید بیشتر باشد. اکنون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

اگر روان‌شناس یا مشاور نامزد نمایندگی مجلس است. انشاءالله پس از تأیید صلاحیت و تبلیغات قانونی حتماً از او حمایت کنید. حتی نامزدهایی که همسو با سازمان نظام هستند ،ما نیاز به حامیانی داریم که به سلامت‌روان جامعه اهمیت می‌دهند و برای آسیب‌های اجتماعی – روانی برنامه دارند. این جزء دغدغه‌های “مقام معظم رهبری” است.

اکنون فراکسیون سلامت‌روان با پیگیری سازمان در مجلس راه‌اندازی شده است. اگر ما روان‌شناسان و مشاوران هوشیارانه حضور فعالی داشته باشیم، می‌توانیم جایگاه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را از طریق نمایندگان مجلس ارتقاء دهیم و در همه استان‌ها این امر میسر است. حقیر با شما پیمان بسته‌ام تا زمانی مسئول این سازمان هستم فقط در جهت ارتقاء سازمان و جایگاه آن و شغل آفرینی برای اعضاء تلاش کنم و از مشکلات داخلی عبور کنم. با کمک شوراهای استانی انشاءالله نوبت‌دهی کمیسیون‌ها را به صفر برسانیم. اختیارات استان‌ها کم کم در حوزه برگزاری کارگاه، نظارت را افزایش دهیم.

در شرایط فعلی در حال ساختارسازی هستیم، امیدوارم براساس نامه معاون اول محترم رئیس جمهور به استانداران سراسر کشور بتوانیم ساختارسازی لازم را در استان‌ها انجام دهیم. ستاد فقط باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام دهد. کارهای اجرایی را باید استان‌ها انجام دهند. در پایان لازم می‌دانم از استقبال بسیار گرم شورای استانی، اساتید دانشگاه و اعضاء استان کرمانشاه سپاس‌گزاری نمایم. این حضور پرشور و صمیمی شما مسئولیت ما مسئولین را بیشتر می‌کند. مطمئناً اینجانب از هرگونه حمایت از استان کرمانشاه دریغ نخواهم کرد.

پس از جلسه سخنرانی و دیدار با اعضاء  ،دکتر حاتمی و هیأت همراه در جلسه مشترک شورای استانی شرکت نمودند و تصمیماتی در خصوص ارتقاء جایگاه این شوراء اتخاذ شد. و سپس در محل استانداری کرمانشاه در جلسه مشترک معاون سیاسی – اجتماعی، مدیر کل اجتماعی استانداری و شوراهای استانی شرکت نمودند. و استانداری کرمانشاه قول هرگونه همکای و مساعدت را به سازمان استان نمودند. گفتنی است، اکنون براساس نامه معاون اول رئیس جمهوری دو اطاق در محل دانشگاه رازی به شورای استانی واگذار شده است. اما استانداری قول دادند که ساختمان مستقل برای سازمان استان کرمانشاه تهیه نمایند.

روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

 

تعداد بازدید: 166


telegram2 files