کودکان والدین مبتلا به افسردگی ساختارهای مغزی متفاوتی دارند

کودکان والدین مبتلا به افسردگی ساختارهای مغزی متفاوتی دارند

 

بر اساس نتایج تحقیق صورت گرفته در ایالات‌متحده مشخص شد، ساختار مغز کودکان با والدین مبتلا به افسردگی با دیگر کودکان بدون سابقه افسردگی والدین، متفاوت است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، درحالی‌که دلایل افسردگی پیچیده است اما معمولا وضعیت افسردگی در دوران نوجوانی بروز می‌کند و داشتن والدین مبتلا به افسردگی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل این خطر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان با والدین مبتلا به افسردگی، دو تا سه برابر بیشتر از افراد فاقد این سابقه به افسردگی مبتلا می‌شوند.

گروهی به سرپرستی موسسه سلامت ملی ایالات‌متحده( NIH)  تصاویر مغز بیش از 7000 کودک شرکت‌کننده در این تحقیق را تجزیه‌وتحلیل کردند.

نتایج نشان داد، یک‌سوم از کودکان این تحقیق به دلیل سابقه افسردگی والدین در گروه پرخطر ابتلا به افسردگی قرار داشتند.

در کودکان پرخطر، ساختار پوتامن مغز(پوسته مغز) که مرتبط با پاداش، انگیزه و تجربه لذت بردن است از دیگر همتایان خود با عدم سابقه افسردگی والدین، کوچک‌تر است.

محقق این تحقیق، دکتر رندی پا گلیاکو روانشناس پزشکی در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا اظهار کرد: این یافته‌ها یک عامل خطر بالقوه را برجسته می‌کند که ممکن است منجر به بروز اختلالات افسردگی در یک دوره اوج شود.

با این‌وجود، در تحقیقات قبلی ما نیز مشخص شد، حجم پوتامن کوچک‌تر موجب کاهش آنهدونیا(توانایی تجربه کردن لذت) شده که باعث آسیب‌پذیری در اختلالات روانی گسترده می‌شود.

دکتر پا گلیاکو در ادامه افزود: درک تفاوت در مغز کودکانی که دارای عوامل خطر فامیلی در افسردگی هستند، ممکن است به بهبود شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر ابتلا به افسردگی کمک کرده و منجر به بهبود تشخیص و درمان شود.

دوره 10 ساله کنترل کودکان، فرصتی منحصربه‌فرد برای تعیین کاهش حجم پوتامن مرتبط با افسردگی یا اختلالات روانی است.


telegram2 files