افزایش توجه با کنترل امواج مغزی

افزایش توجه با کنترل امواج مغزی

 

دانشمندان علوم اعصاب موسسه “ام.آی.تی” با رهبری “یاسمن باقرزاده” دانشمند ایرانی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند افراد می‌توانند امواج مغزی خود را به منظور ارتقای توجه کنترل کنند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، در یک مطالعه جدید، محققان ام.آی.تی به افراد آموزش دادند که امواج مغزی خود را کنترل کنند تا بتوانند تمرکز و توجه را در انجام برخی امور افزایش دهند. این روش خصوصاً برای افراد دارای ناتوانی در یادگیری می‌تواند مفید باشد.

چگونه امواج مغزی خود را کنترل کنید؟ تیم دانشمندان ام.آی.تی اظهار کرده‌اند که با سرکوب امواج آلفا در یک قسمت از قشر جزئی- بخش مسئول لمس، حس فضایی، پیمایش و توجه- افراد می‌توانند توجه بیشتری به وظایف داشته باشند.

“رابرت دزیمون”(Robert Desimone)، مدیر موسسه تحقیقات مغز ام.آی.تی مگ گاورن(MIT’s McGovern Institute for Brain Research) گفت: علاقه زیادی به استفاده از بازخورد عصبی یا نوروفیدبک برای تلاش به منظور کمک به افراد مبتلا به اختلالات مختلف مغزی و مشکلات رفتاری وجود دارد. این یک روش کاملاً غیرتهاجمی برای کنترل و آزمایش نقش انواع مختلف فعالیت‌های مغزی است.

پیوند بین امواج آلفا و توجه چیز جدیدی نیست. با این حال، آنچه نویسندگان این تحقیق ادعا می‌کنند و هنوز به خوبی شناخته نشده است این است که آیا این اتصال محصول جانبی فرایند دیگر است یا اینکه امواج آلفا همان‌هایی هستند که توجه را کنترل می‌کنند. محققان در آزمایش خود دریافتند که افراد با توجه به اطلاعات نشان داده شده می‌توانند امواج مغزی آلفا در هر طرف مغز را کنترل کنند. طی این مطالعه فقط در ۱۰ دقیقه، افراد یاد گرفتند که چگونه کنترل در هر طرف مغز خود را افزایش دهند و توجه خود را بهبود بخشند.

“یاسمن باقرزاده” نویسنده ارشد این مطالعه گفت: پس از آزمایش، افراد گفتند که آنها می‌دانند که باید چگونه تقابل را کنترل کنند اما تاکنون نحوه انجام آن را نمی‌دانستند. هر وقت رفتاری را انجام دادید و پاداش دریافت کردید،  آن رفتار را هر دفعه بهتر انجام خواهید داد.

بنابراین این سؤال که چگونه افراد توانسته‌اند امواج مغزی خود را کنترل کنند هنوز یک راز باقی مانده است. دانشمندان امیدوارند که این تکنیک بتواند در  زندگی به عنوان مثال هنگام آموزش به افراد دارای ناتوانی در یادگیری چگونگی بهبود تمرکز و توجه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

یافته‌های این مطاله در مجله “Neuron” منتشر شد.


telegram2 files