پژوهشگران یک گام به درمان آلزایمر نزدیک‌تر شدند

پژوهشگران یک گام به درمان آلزایمر نزدیک‌تر شدند

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دانشمندان با دستیابی به مناطقی از مغز که به سختی قابل دسترس هستند گامی در جهت درمان بیماری آلزایمر برداشته‌اند و معتقدند اگر بتوانند داروها را به این قسمت ارسال کنند می‌توانیم به درمان آلزایمر در آینده امیدوار باشیم.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، مناطقی از مغز که نقش مهمی در حافظه دارند به دلیل دیواره ضخیم سلول‌ها به نام “سد خونی مغزی”(blood-brain barrier ) سخت قابل دسترس است و نمی‌توان آن قسمت را با دارو کنترل کرد. در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. یکی از مهمترین چال‌های درمان آلزایمر سد خونی مغزی است که داروها نمی‌توانند از این بافت محکم رد شوند.

اما با استفاده از تکنیک تخصصی فراصوت، محققان “دانشگاه ویرجینیا غربی” توانستند سد خونی مغزی را در سه فرد مبتلا به آلزایمر به طور موقت و ایمن شل کنند. گرچه محققان هنوز نمی‌توانند داروها را به این مناطق منتقل کنند اما مطالعه اخیر آنها نشان می‌دهد که امواج فراصوت می‌تواند به کاهش تجمع پلاک‌های آلزایمر کمک کند.

دکتر “راشی مهتا”(Rashi Mehta)، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما توانستیم سد خونی مغزی را به روشی بسیار دقیق در ۲۴ ساعت شل کنیم. این روش با موفقیت و بدون عوارض جانبی در بیماران اجرا شد.

سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی(BBB) محدوده جداکننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است به طوریکه اگر مواد رنگی به‌ درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود. این پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها بسیار محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق انتشار) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.

دکتر مهتا و تیم وی از کلاه ایمنی ابتکاری مجهز به بیش از ۱۰۰۰ گره برای انتقال امواج فراصوت به سر بیماران استفاده کردند. طی این آزمایش سه زن در سنین ۶۱ ، ۷۲ و ۷۳ ساله مورد بررسی پزشکان قرار گرفتند. همه آنها علائم  شروع آلزایمر از جمله تجمع پلاک‌های آمیلوئید را داشتند. پزشکان دریافتند توسط امواج فراصوت می‌توانند به راحتی به درون این بافت(سد خونی مغزی) نفوذ کنند. این امواج در این حالت که سد خونی مغزی کمی شل بود گرمای ملایمی را برای دستکاری سلول‌ها تولید کرده بودند که این به پزشکان درباره مطالعه آن بخش کمک بسیاری کرد.

محققان همچنین به شرکت کنندگان “رنگ کنتراست”(contrast dye) ویژه‌ای که حاوی حباب میکروسکوپی بود، تزریق کردند. در حین ارسال پالس‌های امواج فراصوت، بیماران در دستگاه ام.آر.آی قرار گرفتند، تصاویر که از مغز آنها حین آزمایش ثبت شد، تأیید کرد که امواج فراصوت به مقصد رسیده است.

پزشکان اظهار کردند آزمایشات بیشتری برای تایید این موضوع لازم است و اگر تمامی آزمایشات با موفقیت انجام شوند می‌توانیم در آینده شاهد درمان بیماری آلزایمر باشیم.


telegram2 files