اولین “آزمون ملی سنجش هوش” استاندارد شد

اولین “آزمون ملی سنجش هوش” استاندارد شد

به همت یک گروه تحقیقاتی و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی “نخستین آزمون ملی سنجش هوش” در کشور استاندارد شد.

به گزارش  سایک نیوز و به نقل از ایسنا، به‌منظور دستیابی به اهداف علمی و اجرایی و با تلاش یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی، “نخستین آزمون ملی سنجش هوش” با عنوان مجموعه آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه (ISB۵) در سطح کشور استاندارد شد.

دکتر علی عسگری، مدرس دانشگاه و مجری این طرح پژوهشی اعلام کرد: با اجرای این طرح می‎توان ابعاد و حیطه‎های مختلف هوش کلی (IQ)، کلامی و غیرکلامی را در افراد سنین ۲ تا ۹۰ سالگی به شیوه‎ای معتبر و دقیق موردسنجش و اندازه‎گیری قرار داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‎ترین و گسترده‎ترین موضوعات در حوزه علوم و فناوری‎های شناختی، شناسایی و ارزیابی به هنگام و دقیق توانایی‎ها و ناتوانی‎های شناختی و آسیب‎های مغزی است؛ گفت: توسعه و استاندارد کردن ابزارها و آزمون‎هایی که بتوانند ابعاد و حیطه‎های مختلف ویژگی‎های شناختی به‌ویژه هوش را با دقت و به‌صورت معتبر اندازه‎گیری کنند؛ یکی از ضروری‎ترین اقدامات پژوهشی در حوزه علوم شناختی است.

دکتر عسگری گفت: آزمون هوشی ایران – استنفورد – بینه که در این طرح پژوهشی مورد بررسی و اجرا قرارگرفته، نخستین آزمون سنجش هوش و توانایی‎های شناختی است که برای کل کشور بومی‎سازی و استاندارد شده است.

وی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی و پژوهشی با چندین هدف عمده و اساسی به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: شناسایی به هنگام توانایی‎های مختلف شناختی افراد به‌ منظور هدایت‎ مناسب آنان به زمینه‎های مختلف آموزشی، تحصیلی، استخدامی، شغلی و نیز ارزیابی توانایی‌های اولیه و زیربنایی شناختی به‌ویژه برای دوره کودکی و نوجوانی و سرانجام ارزیابی و تشخیص دقیق، علمی و معتبر کودکان دچار مشکلات ذهنی، دیرآموز، مرزی و تیزهوش ازجمله اهداف اصلی این تحقیق بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: تشخیص ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری، ارزیابی‌های بالینی و عصب‌روان‌شناختی و همچنین ارزشیابی‌های روانی-تربیتی برای گردآوری اطلاعات درزمینه‎‎ آموزش و مداخله‌های مناسب بالینی، تربیتی، تحصیلی و روان‎شناختی از دیگر هدف‎های تحقیقاتی در این طرح بوده است.

دکتر عسگری تصریح کرد: این طرح در سه مرحله شامل انطباق‎سازی و پرورش مقیاس (تهیه بسته اصلی بومی‎سازی شده آزمون و نیز آماده‎سازی سؤال‎ها، زیرمقیاس‎ها و کلید نمره‎گذاری برای اجرای اصلی)، رواسازی و اعتباریابی (تدوین نسخه رواسازی و اعتباریابی شده ایران- استنفورد- بینه (ISB5) به‌صورت یک مجموعه آزمون کامل ملی) و استانداردسازی (تعیین نمره سنی استاندارد و تهیه جدول‎های هنجاری) به اجرا درآمده است.

مجری طرح یادآور شد: از جامعه آماری همه افراد ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور در دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال، سه گروه نمونه بر مبنای الگوی طبقه‎بندی استان‎ها بر پایه ویژگی‎های جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی جمعاً به حجم ۲۰۰۰ نفر انتخاب و داده‎ها بر اساس روش‎های پیشرفته روان‎سنجی تحلیل‌شده است.

وی گفت: خروجی اصلی این طرح یک «آزمون استاندارد هوش» برای کل کشور است که می‎تواند علاوه بر کاربردهای انفرادی توسط افراد و خانواده‎ها برای شناخت توانایی‎ها و تعیین جایگاه هوشی فرزندان خود در مقایسه با همسالان وی در کل کشور، در زمینه‎های متعدد علمی، پژوهشی، اجرایی و تشخیصی نیز مورد استفاده قرار گیرد. زمینه‎هایی که گستره آن می‎تواند از هدایت، مشاوره و راهنمایی‎های آموزشی، تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی از یک سو، تا کاربردهای بالینی مانند تشخیص و غربالگری انواع آسیب‎های شناختی و مغزی از سوی دیگر قرار داشته باشد.

به گفته وی، این طرح می‎تواند کاربرد‎های گسترده‎ای نیز در مشاوره شغلی و سازمانی در سازمان‎ها و نهادهای مختلف اجرایی و علمی به‌منظور استخدام، جایگزینی، ارتقای سطح شغلی، واگذاری مسئولیت‎های متناسب با سطح توانایی افراد داشته باشد.

دکتر عسگری گفت: یکی از عمده‎ترین مزایای این طرح مطالعاتی – تحقیقاتی در اختیار گذاشتن یک ابزار علمی و معتبر برای پژوهش در حوزه‎های مختلف علوم شناختی، روان‎شناسی، علوم تربیتی و بالینی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و نیز کلینیک‌های تخصصی است.


telegram2 files