چگونه خاطرات در حافظه‌ی ما ثبت و ماندگار می‌شود؟

چگونه خاطرات در حافظه‌ی ما ثبت و ماندگار می‌شود؟
دانشمندان برای اولین بار، مکانیزمی که باعث منظم شدن امواج ریتمیک مغز می‌شوند را شناسایی کرده‌اند. این امواج، نقشی کلیدی در دائمی شدن خاطرات ما دارند. بر اساس این تحقیقات، خاطرات تحت تاثیر یک فرآیند تثبیت، دائمی شده و قوی‌تر‌ می‌شوند. امواج مغزی در این فرآیند نقش مهمی بازی می‌کنند.
این تحقیقات نشان می‌دهند، ضریب مقاومت موج (SWR) که یکی از امواج موثر در تثبیت خاطرات است، تحت تاثیر مهار سیناپسی می‌باشد. این امواج به مغز کمک می‌کنند، تا انسان بتواند هر آنچه تجربه کرده یا یاد گرفته است را به سرعت به خاطر بیاورد.
SWR یکی از سه موج اصلی مغز است، که از ناحیه‌ی هیپوکامپوس نشأت می‌گیرد و نقشی کلیدی در ساخت خاطرات دارد. پیتر جوناس، استاد مرکز علوم و تکنولوژِی اتریش می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد، مهارهای سیناپسی که بسیار دقیق زمانبدی شده‌ اند، تولید کننده‌ی امواج SWR هستند.»
دراین آزمایش که بر روی موش‌‌ها انجام شده است، هدف پیدا کردن مکانیزم ‌امواج ‌SWR بود، تا مشخص شود این امواج از طریق تحریک یا از طریق مهار در نقاط اتصال سلول‌های مغزی یا همان سیناپس‌ها تولید می‌شوند. نتایج حاکی از آن است که هم فرکانس رخداد مهاری و هم فرکانس رخداد تحریکی در سیناپس، در طی SWR افزایش می‌یابد. اما مشاهده شد، که در حین تولید SWR، مهار سیناپسی بر تحریک سیناپسی غالب شده و آن به این معنی است که مهار سیناپسی عامل شکل‌گیری تناوب و شکل امواج SWR است.
در آخر، محققان نورن‌هایی را شناسایی کرده‌اند، که خروجی مهاری به نورون‌های دیگر می‌فرستند و به طور عمده مسئول ایجاد امواج SWR هستند. جیان گان دانشجوی پست دکترا در دانشگاه IST اتریش، در مقاله‌ایی که در مجله‌ی نورن منتشر کرده می‌گوید: «مهار، زمان‌بندی دقیق شلیک عصبی را تضمین می‌کند و در تثبیت حافظه و دائمی شدن خاطرات بسیارحیاتی است.»
منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files