چطور با استرس مقابله کنیم؟

چطور با استرس مقابله کنیم؟

بعضی اوقات استرس مانند چیزی است که فقط ما باید آن را بپذیریم. برای گذراندن روز و عمر، باید مدام در حال دویدن و دویدن باشیم که متأسفانه، از نظر روحی و جسمی برای سلامتی ما خوب نیست. برای مدیریت استرس و خروج از روزمرگی، مراحل زیر را انجام دهید.

عادت‌ها

غذای سالم بخورید

بدن‌های خوب تغذیه‌شده، برای رسیدگی به هر چیز بهتر عمل می‌کنند، بنابراین، در کنار بهبود افکار و ذهن خود، به بدن‌تان نیز رسیدگی کنید. روز خود را با یک صبحانه‌ی سالم شروع کنید و در طول روز وعده‌های غذایی کوچک و مغذی میل کنید تا انرژی خود را حفظ کنید. بسیاری از افرادی که استرس دارند، ممکن است یا بیش از حد غذا بخورند یا کم غذا باشند.

خواب کافی داشته باشید

هنگامی که در طول یک شب ۷ تا ۸ ساعت خواب خوب را تجربه می‌کنید، آمادگی کامل دارید تا با استرس آن روز راحت تر مقابله کنید. اگر خسته باشید، بیمار و ضعیف بنظر خواهید رسید و به راحتی تحریک می‌شوید که این امر چرخه‌ی استرس را تشدید می‌کند. استراحت در طول شب، نه تنها باعث ایجاد یک روز خوب می‌شود، بلکه یک روز خوب باعث ایجاد یک شب خوب شود.
  • اگر خواب‌تان مشکل دارد، دلیل آن را ارزیابی کنید.

ورزش کنید

یوگا، ایروبیک و یا پیاده‌روی در اطراف محوطه بعد از صرف شام، می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. برای این‌کار لازم نیست کل شهر را پیاده طی کنید، کمی پیاده‌روی در مدیریت استرس و سلامتی شما کمک زیادی می‌کند. اگر تاکنون نمی‌دانستید، بدانید که ورزش کردن برای ذهن، جسم و روح بسیار مفید است. نه تنها سلامت کلی شما و احساس شادابی شما را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش اندورفین‌های شما می‌شود که این می‌تواند به طور جدی روحیه‌ی شما را بهبود بخشد. مدیتیشن نیز اثری مشابه با ورزش کردن دارد.

عادت‌های اعتیاد‌آور خود را کنترل کنید

این طبیعی است که انسان به روش‌های مختلف با استرس مقابله کند. با این حال، معمولاً برخی از این روش‌ها به این دلیل که مشکل را کاهش نمی‌دهد مفید واقع نمی‌شوند. پس سعی کنید این عادت‌ها را کنترل کنید. اگر خود را در حال خوردن بیش از حد، استعمال سیگار یا نوشیدن یافتید، ممکن است این رفتارها پاسخ به استرس‌تان باشد. ممکن است به نظر برسد که به مشکل استرس شما کمک کند، اما وقتی در بلند‌مدت درنظر بگیرید می‌بینید که این کار را بدتر می‌کند. نگاه سخت و صادقانه به عادات بد خود بیندازید.
برای خود وقت کافی بگذارید

برای خود وقت کافی بگذارید

اگر می‌خواهید استرس را کاهش دهید، رسیدگی به خود را باید در اولویت قرار دهید. از شما انتظار نمی‌رود که اگر در بهترین وضعیت خود نیستید بتوانید تمام مشکلات زندگی را حل کنید، بنابراین زمانی را ریلکس کنید. سعی کنید حداقل ۱۰ دقیقه در روز را به خودتان اختصاص دهید. این می‌تواند در رختخواب، روی تشک یوگا یا فقط در صندلی اداری شما باشد. هر کجا که هستید، همه چیز را فراموش کنید و لحظه ای را صرف کنید تا آرام باشید.

تکنیک‌های آرامش را تمرین کنید

هرچند ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، اما اعضای بدن هم‌راستا با مغز کار می‌کند، به‌طوری که اگر یکی را تغییر دهید دیگری نیز تغییر می‌کند. یوگا ، مدیتیشن و تنفس عمیق همه به آرامش بدن کمک می‌کنند. وقتی که آن‌ها را به یک عادت تبدیل کردید، کاهش سطح استرس را احساس خواهید کرد. هنگامی که استرس فرا می‌رسد، با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید با آرامش آن را کنترل کنید.

با استرس مقابله کنید

وقتی استرس به سمت شما می‌آید، خودبه‌خود از بین نمی‌رود. شما باید راهی برای مقابله با آن بیابید. به طور کلی، چهار روش برای فکر کردن در این مورد وجود دارد:
•    از عوامل استرس‌زا دوری کنید.
•    عامل استرس‌زا را تغییر دهید.
•    با عامل استرس‌زا سازگار شوید.
•    عامل استرس‌زا را بپذیرید.
فکر کردن به این روش‌ها ممکن است به شما در مدیریت افکار کمک کند. کدام یک بیشتر برای شما قابل انجام است؟ چگونه می‌توانید یکی از این موارد را انجام دهید؟

دریافت پشتیبانی

خانواده، دوستان و شبکه‌های اجتماعی همه تأثیر زیادی در نحوه‌ی برخورد شما با استرس دارند. داشتن گروهی از افراد که باآن‌ها احساس آرامش می‌کنید، می‌تواند به شما در حفظ سلامت روان کمک کند. با این حال، گاهی پشتیبانی می‌تواند چیزی خاص‌تر، مثل زمان یا پول باشد. اگر احساس استرس دارید، می‌توانید از روش‌های زیر به دنبال پشتیبانی باشید:
•    خانواده و دوستان
•    همکاران یا افرادی که از طریق سرگرمی یا علایق دیگر می‌شناسید.
•    یک مشاور حرفه‌ای
•    برنامه‌های کمک به کارمندان در محل کار یا کلاس‌های مدیریت استرس
•    گروه های پشتیبانی

چشم‌اندازها

یک هدف و تعادل پیدا کنید

همه می‌دانند که داشتن هدف در کارشان(هر آنچه که باشد) باعث می‌شود که در آن کار ثابت قدم باشند. بی‌هدف بودن برای بیشتر افراد راحت نیست. چیزی را پیدا کنید که شما را به حرکت درآورد و روی آن تمرکز کنید. وقتی فهمیدید که آن چیست، می‌توانید عادات خود را تغییر دهید. هر چیزی یا هر کسی که شما را از هدف‌تان دور می‌کند، باید محدود یا کاملاً بریده شود.
تفکر مثبت را تمرین کنید

تفکر مثبت را تمرین کنید

لزوماً لازم نیست به چیزهای واقعی فکر کنید، فقط مانند آنچه که انجام می‌‌دهید‌ رفتار‌کنید. اگر رفتارهای مثبت برای شما سخت است، به فکر خود ادامه دهید. موارد منفی را متوقف کنید. مدام با خود زمزمه کنید که: «تو می توانی! تو تنها فردی هستی که می‌توانی افکار منفی خود را متوقف کنی.» از این قدرت استفاده کنید و افکار منفی را با موارد مثبت (یا حداقل خنثی!) جایگزین کنید.

روراست باشید

بسیاری از افراد استرس‌های ناخواسته‌ در زندگی خود را به دلیل موقعیت‌هایی دارند که اگر با آن‌ها روراست باشند، به راحتی برطرف می‌شوند. برخی افراد که برای شما استرس ایجاد می‌کنند، خود ممکن است متوجه این امر نباشند، لذا با آن‌ها صحبت کنید و بگویید که باعث ایجاد استرس در شما می‌شوند. شادی و آرامش شما در اینجا در اولویت است. هر مشکلی هم که وجود دارد، اگر باعث استرس شما شده، ارزش صحبت کردن را دارد.

نه بگویید

افرادی که مدام می‌خواهند دیگران راضی نگه دارند و نمی‌توانند نه بگویند به راحی دچار استرس می‌شوند، زیرا بدیهی است که راضی نگه داشتن همه یک امر غیر ممکن است. بنابراین شروع به نه گفتن کنید. در این حالت، شما وقت آزادتری دارید و وقت بیشتری برای تمرکز روی خود خواهید داشت. اگر این مسئله برای شما پیش آمده است، حداقل هفته‌ای یکبار نه گفتن را تمرین کنید. کارها و چیزهای که از آن لذت می‌برید را از دست ندهید. فقط فعالیت‌هایی را که قبلا باعث آسیب رساندن به شما می‌شد را کم کنید.
لازم نیست که همیشه بهترین باشید

لازم نیست که همیشه بهترین باشید

ما همیشه باید خود را تحت فشار قرار دهیم تا بهترین تلاش خود را انجام دهیم، اما باید بدانیم که کارهایی را که انجام داده‌ایم به اندازه‌ی کافی خوب است. هر کسی ممکن است ما را قضاوت کند، بنابراین وقتی که از کار خودتان راضی باشید نیاز به قضاوت و انتقاد دیگران ندارید. اگر فکر می‌کنید کمال‌گرا هستید، برای خودتان محدودیت زمانی، تعیین کنید. این جایی است که تعادل برقرار می‌شود. اگر وقت خود را عاقلانه مدیریت کنید، زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت.
منبع: مجله‌ی علمی ایلیاد


telegram2 files