درزمینۀ برخورد با روانشناس نماها بسیار جدی عمل خواهیم کرد

درزمینۀ برخورد با روانشناس نماها بسیار جدی عمل خواهیم کرد

 دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نشست تخصصی سلامت روان و نشاط اجتماعی گفت:  زندگی بهتر و شادتر، وابسته به داشتن فکر، هیجان و رفتار سالم و همچنین در گروی استفاده از خدمات روانشناسی است.

پیشگیری اولیه، مهم‌تر از پیشگیری ثانویه
به گفته  دکترحاتمی، جمعیت هدف ما ۸۳ میلیون ایرانی است و ما در قبال این جمعیت مسئولیت داریم. پیشگیری اولیه، مهم‌تر از پیشگیری ثانویه است. افتخاری برای کشور نیست که تعداد تخت و بیمارستان‌هایش زیاد باشد. افتخار ما باید تعداد کم بیماران باشد؛ که البته این موضوع وابسته به پیشگیری اولیه، ارتقای سلامت روان و مهارت‌های زندگی افراد است. هنر ما نه‌فقط نداشتن بیماری، بلکه حفظ و ارتقای سالم خواهد بود.

وی در ادامه افزود: امروزه در دنیا، بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و سازمان‌های مختلفی با همکاری روانشناسان کار می‌کنند. ما هم باید در جامعه خودمان، درزمینه‌های گوناگون از روانشناسان کمک بگیریم.

رسمیت بخشیدن به رشته روانشناسی از طریق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
از همان زمانی که مرکز روانشناسی و خدمات مشاوره را در بنیاد شهید ایجاد کردیم، پیشنهاد دادیم تا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تأسیس شود. پس از گذشت چند سال، طرح تأسیس این سازمان در سال ۸۲ تصویب شد. از آن موقع تا به امروز، روانشناسی در بخش فرهنگی و توسعه سرمایه اجتماعی، بسیار ارتقا پیداکرده است. سازمان به رشته روانشناسی، رسمیت و هویت داده است. تاجایی‌که افراد مختلفی از جمله پزشکان هم متقاضی تحصیل در این رشته هستند.

دکترحاتمی، ضمن اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی، در ادامه گفت: ممکن است بسیاری از نظام‌های صنفی دیگر، از ما بودجه‌های بیشتری داشته باشند، اما آن سرمایه اجتماعی خوبی که ما داریم، با ارگان‌های دیگر قابل‌مقایسه نیست. از همه روانشناسان می‌خواهم از سرمایه اجتماعی، برای توسعه و رشد روانشناسی استفاده کنند. حضور ارزشمند و پررنگ روانشناسان در جامعه، نشان می‌دهد که متخصصان زیادی در این حوزه فعال هستند. اگر امروز پزشکی رسمیت دارد، به این دلیل است که پزشکان در جامعه و دولت حضور دارند. مثال آن‌هم دکتر ولایتی است. بنابراین برای نهادینه کردن روانشناسی در جامعه، به همبستگی درونی و نفوذ در بدنه حکومت نیاز داریم.

لزوم همگانی شدن خدمات روانشناسی
دکترحاتمی تأکید کرد: حاکمیت باید بپذیرد هر پنجاه خانوار باید یک روانشناس داشته باشند. گلایه من از مسئولان این است که خدمات روان‌شناختی، محدود به کلان‌شهرها شده است. درحالی‌که اقشار کم‌درآمد بدون داشتن بیمه، نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند.از نمایندگان مجلس شورای، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی می‌خواهم برای تصویب بیمه برای خدمات روان‌شناختی همت کنند تا از این طریق، روانشناسی در جامعه نهادینه شود.طرح روانشناس در بیمارستان، چکاپ سلامت روان رانندگان، حضور روانشناس در کنار قضات (باهدف حمایت از حقوق شهروندی) را حتماً در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه یکی از برنامه‌های ما توانمندسازی روانشناسان است.

توصیه دکتر حاتمی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره
از فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و مشاوره، سه انتظار داریم:
_ توان انجام فعالیت‌های پژوهشی
_ انتقال آموخته‌ها به جامعه
_ انجام فعالیت حرفه‌ای
ضمن اینکه مسئولیت حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان، به عهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است. در وهله اول، دانشجویان باید پایه‌های نظری و دانش خودشان را افزایش دهند؛ که البته این امر الزاماً با گذراندن کارگاه‌های مختلف، اتفاق نمی‌افتد.

به اعتقاد این روانشناس، یک روانشناس حرفه‌ای، کسی است که با ذهن منسجم در چارچوب خاص کار کند. شناختن رویکردهای مختلف، برای یک دانشجو لازم است اما نکته مهم‌تر، مطالعه و کار تخصصی در یک رویکرد مشخص است. روانشناسی که بخواهد حرفه‌ای کار کند، هرگز برایش عیب نیست که مراجعش را بر اساس تشخیص صحیح، به همکار دیگری ارجاع دهد.

دانشجویان باید خودشان را از همین امروز آماده کنند. قدم اول، تقویت دانش نظری از راه مطالعه تخصصی و گام دوم تبدیل دانش نظری به عملی است. در این صورت، فرد می‌تواند از کمسیون‌های تخصصی سازمان نظام، با موفقیت بیرون بیاید.

بازار پرآشوب روانشناس نماها و مقابله جدی با آنها
دکترحاتمی یادآور شد: در طول این مدت، تلاش کردم جایگاه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در حاکمیت ارتقا پیدا کند‌. در همین زمان کوتاه، موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردیم. توانستیم با تعداد بسیاری از متخصصان صحبت و همکاری آنها را جلب کنیم.

امروز، با موجی از افراد بدون صلاحیت (روانشناس نماها)، به‌ویژه در فضای مجازی روبرو هستیم که این موضوع به رشته روانشناسی لطمه زده است. منظور از روانشناس نما، کسانی هستند که هیچ دانش و تخصصی در این زمینه ندارند‌. مردم مطمئن باشند تلاش می‌کنیم تا جایگاه روانشناسی، روزبه‌روز در جامعه بهتر شود و درزمینۀ برخورد با روانشناس نماها بسیار جدی عمل خواهیم کرد. این تخلفات، قابل‌قبول نیستند و در بخش نظارت و بازرسی سازمان، حتماً آنها را ساماندهی می‌کنیم.

سعی ما این است که صف مصاحبه‌شوندگان برای کسب پروانه را کوتاه کنیم. طرحی داریم که بعد از تصویب در شورای مرکزی، کمک می‌کند تا بسیاری از مشکلات حل شوند.

 

 

منبع: میگنا


telegram2 files