افسردگی پاییزی واقعیت دارد؟

افسردگی پاییزی واقعیت دارد؟
بسیاری از ما در فصل پاییز دچار رخوت و بی‌حالی هستیم. ساعت سه بعداز ظهر است و با وجود اینکه به اندازه خوابیدیم اما احساس خواب‌آلودگی با ماست. پرسشی که در ذهن ما جا خوش می‌کند این است که آیا روزهای سرد پاییز مسئول احساس خستگی، غم و اندوه ما هستند؟ آیا فصل پاییز نوعی از افسردگی را به دنبال خود می‌آورد؟

 آیا افسردگی پاییزی وجود دارد؟ آیا استرس و خستگی در پاییز و زمستان بیش از بهار و تابستان بروز پیدا می‌کند؟ محققان زیادی می‌گویند که آری! غم و اندوه پاییز تحت عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نامیده می‌شود. افرادی که اختلال عاطفی فصلی را تجربه می‌کنند در تمام مدت احساس غم، تحریک‌پذیری عاطفی، استرس و خستگی را درک می‌کنند. علاقه به غذاهای شیرین و نشاسته‌ای بیشتر می‌شود، وزن‌هایشان افزایش پیدا می‌کند و افرادمیل به ماندن در خانه دارند.

بحث در مورد این اختلال زیاد است و محققان کاملاً نمی‌دانند که چرا بعضی افراد آن را دریافت می‌کنند و برخی دیگر اینطور نیستند. محققان در مورد اینکه در بعضی از نقاط جهان در این فصل کمبود نور وجود دارد و علت این اختلال هستند هم توافقی ندارند.

۱. راهنمایی بگیرید

با وجود اینکه فضای اجتماعی جامعه تغییرات مثبتی را تجربه کرده است، اما  هنوز در تمامی کشورهای توسعه‌یافته هم در بسیاری از مواقع برای کمک گرفتن از متخصصان موجب شرمندگی افراد می‌شود. اگر علائم اختلال عاطفی فصلی برای شما خودنمایی کرده است، بهتر است این وقعیت را بدانید که در چنین تجربه‌ای تنها نیستید.

۲. به طبیعت بروید

چالش‌های زیای برای بیرون در رفتن در پاییز و زمستان وجود دارد. مخصوصاً برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند و سرما خوردن و چیزهایی از این دست نگرانشان می‌کند و ترجیح می‌دهند کم‌تر بیرون بروند. در این فصول روزها کوتاه‌تر و سردتر هستند و گذران زمان در طبیعت بسیار چالش برانگیز است. اما تحقیقات نشان داده است رفتن به طبیعت و دل کندن از خانه اثرات خوبی در درمان حالات و عوارض این اختلال داشته است.

۳. نور کافی دریافت کنید

یکی از بهترین روش‌هایی که بعضی از محققان روی آن تأکید دارند بحث نور درمانی است. به نظر آن‌ها اگر افراد در طول روز به مدت نیم ساعت الی چهل دقیقه  نور دریافت کند و اگر در کشورهای کم نور زندگی می‌کند، نورهای شبیه‌سازی شده آفتاب را تهیه کند، حال بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند تا حدی این اختلال را کنترل کند.

۴. رفتار درمانی شناختی انجام دهید

رفتار درمانی شناختی (CBT) احتمالاً یکی از بهترین کارهایی است که اکنون برای سلامت روانی وجود دارد. رفتار درمانی شناختی ابزارها و راهکارهایی را آموزش می‌دهد که به افراد کمک می‌کند با روشی سالم‌تر فکر کنند و تأثیر مثبتی روی افراد دارد.

اگر تا به حال در مورد CBT نشنیده‌اید، نوعی از درمان است که به افراد کمک می‌کند تا طرز تفکرشان را در مورد چیزی تغییر دهند. برای افراد مبتلا به اختلال فصلی، به معنای به چالش کشیدن افکار منفی در مورد زمستان و تاریکی است. این روش از راه‌های بلند مدت فوق‌العاده است.

۵. بدن خود را به حرکت درآورید

ورزش منظم احتمالاً تأثیر شگرفی خواهد داشت. به افراد در این حالت توصیه می‌شود که حتما زمانی را صرف ورزش و تحرک کند و ذهن و بدن سالم‌تری خواهند داشت. ورزش منظم می‌تواند علائم اختلال فصلی مانند افزایش وزن و انزوا را نیز کنترل کند. در کنار این راه‌ها، گذراندن اوقات با خانواده و دوستان و تغذیه درست هم موثر هستند.

 

 

منبع: ایرنا


telegram2 files