راه حل پیشگیری از اختلالات یادگیری در دانش آموزان

راه حل پیشگیری از اختلالات یادگیری در دانش آموزان
نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار دانش آموز در ایران دچار افت تحصیلی هستند که می توان گفت بخش اعظم آن به ناتوانی های یادگیری باز می گردد.

 به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرنگار بهداشت نیوز ، دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در خصوص “اهمیت غربالگری اختلالات یادگیری در دانش آموزان” صحبت کردند؛

طرح غربالگری اختلالات یادگیری در دانش آموزان

وی در ابتدا گفت: اختلالات یادگیری در بچه ها خصوصا دانش آموزان دوره ی ابتدایی امری شایع است و طرح غربالگری این مسأله باید در آموزش و پرورش پیاده شود.

او ضمن انتقاد به طرح فعلی غربالگری اختلالات یادگیری در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش باید این طرح مهم را به سازمان نظام روانشناسی واگذار کند و ما در مقاطع مختلف پیش دبستان، دبستان و دبیرستان براساس آزمون های خاص، مشاهدات و مصاحبه با دانش آموزان تشخیص می دهیم که آیا او دچار اختلالات یادگیری هست یا نه.

همچنین دکتر حاتمی گفت: اگر هر کدام از مدارس تهران یا شهرهای دیگر را در اختیار من قرار دهند من می توانم به شما در رابطه با ناتوانی های یادگیری، بیش فعالی و اختلالات دیگر دانش آموزان آمار و آطلاعات لازم را بدهم.

احتلالات یادگیری داشن آموزان مختص ایران نیست

وی خاطرنشان کرد: البته باید بگویم که اختلالات یادگیری امری طبیعی است و تنها مربوط به کشور ما نیست بلکه در تمام کشورها درصدی از جامعه دانش آموزی دچار افت تحصیلی، ناتوانی یادگیری، بیش فعالی و اختلالات روانی دیگر هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران افزود: موضوع مهم این است که باید از اختلالات یادگیری پیشگیری شود و این پیشگیری هم فقط از راه غربالگری اتفاق می افتد.

عدم همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان روانشناسی

او با اشاره به اینکه معنای غربالگری این است که تشخیص دهیم این دانش آموز به لحاظ اختلالات یادگیری در چه وضعیتی است، گفت: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش درها را به سوی مشاوران و روانشناسان ما می بندد و حضور آن ها را در کنار دانش آموزان و مدارس محدود می کند.

حاتمی در این خصوص ادامه داد: بارها دیده ایم که دانشجویان دکترای ما برای انجام کارهای تحقیقاتی به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کرده اند و با انواع و اقسام مشکلات مواجه شده اند و حتی باعث شده این دانشجویان کلا از فعالیت علمی خود در آموزش و پرورش منصرف شوند.

پایان نامه های روانشناسی مبتنی بر نیاز جامعه نیست

او همچنین خطاب به آموزش و پرورش، وزارت علوم و دانشگاه ها این سؤال مهم را هم مطرح کرد: چرا پایان نامه های رشته های علوم انسانی ما را بر مبنای نیاز جامعه تصویب نمی کنند؟

این روانشناس گفت: متأسفانه عدم همکاری نهاد و ارگان های مختلف با دانشجویان روانشناسی باعث می شود که پایان نامه ای را تصویب کنیم که آن دانشجو فقط بتواند کاری را به پایان برسد که لزوما مبتنی بر نیاز جامعه هم نیست!

دکتر محمد حاتمی اظهار کرد: ما باید نیازهای آموزش و پرورش را شناسایی کنیم و در اختیار دانشگاه ها قرار دهیم و با دادن امکانات و تسهیلات، از دانشجوهای دکترای مشاوره و روانشناسی بخواهیم که کار پژوهشی خود را در آموزش و پرورش انجام دهند.

یک و نیم میلیون دانش آموز دچار افت تحصیلی هستند

وی تأکید کرد: با بستن درهای مدارس به روی روانشناسان و مشاوران هیچ مسأله ای نه تنها حل نمی شود بلکه روز به روز به مسائل و مشکلات روانی دانش آموزان ما افزوده خواهد شد.

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در آخر گفت: نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار دانش آموز در ایران دچار افت تحصیلی هستند، که می توان گفت بخش اعظم آن به ناتوانی های یادگیری باز می گردد که حتما باید تحت مشاوره های روانشناسی قرار بگیرند.


telegram2 files