چطور یک فرزند خوب پرورش دهیم؟

چطور یک فرزند خوب پرورش دهیم؟
پدر و مادر بودن با اینکه بسیار استرس‌ زاست ولی بسیار با ارزش است. برای اینکه والدین خوبی باشید باید فرزندان خوبی رشد دهید. هیچ تعریف جهانی برای فرزند خوب وجود ندارد ، ولی این مقاله یک سری توصیه‌های کلی برای داشتن یک فرزند خوب ارائه می‌دهد. از بین مراحل زیر، مراحلی را انتخاب کنید که احساس می‌کنید بیشترین کاربرد را دارد.

قوانین خانه را به فرزندان‌تان بیاموزید

شاید این به نظر کمی خشن بنظر برسد، ولی باید یک سری بایدها و نباید‌ها را در خانه بیاورید و این کار را زود انجام دهید، زیرا با این کار آن‌ها در هنگام مجازات کمتر ناراحت می‌شوند. مجازات‌های بدنی در برخی مناطق غیرقانونی است و بسیاری از افراد، از جمله کارشناسان مراقبت از کودک، اعتقادی به سیلی زدن به کودک ندارند.

مطالعه

برای فرزندان‌تان یا به همراه فرزندان‌تان کتاب بخوانید. اجازه ندهید که تمام روز به تماشای تلوزیون عادت کنند. برای آن‌ها کتاب بخوانید تا بخوابند و همچنین کتاب‌های آموزشی به آن‌ها بدهید که به آنها یاد دهند که خودشان بتوانند بخوانند و بنویسند.

برای فرزندان‌تان الگوی خوبی باشید

درحالی که فرزندان شما میمون نیستند ولی تا حدی همچون میمون‌ها از بزرگترها تقلید می‌کنند. بنابراین نباید کاری را که دوست ندارید فرزندتان انجام دهد، خود انجام دهید، حتی اگر پیش شما نباشند.

به آنها بیاموزید که سالم باشند و غذاهای سالم بخورند

به فرزندان‌تان تا جایی که می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات مختلف بدهید. به احتمال زیاد این باعث می‌شود که آن ها فرزندان خوبی شوند. به فرزندان تان مسواک زدن آموزش دهید. بچه‌های خوب، بچه‌هایی هستند که دندان‌های‌شان را مسواک زده‌اند، موهای‌شان را شانه کرده‌اند و وسایل‌شان را مرتب کرده‌اند. شما باید ذائقه‌ی فرزندان‌تان را به غذاهای مختلف عادت دهید، ولی نباید آنها را مجبور به خوردن چیزهایی که دوست ندارند کنید.

فرزندان‌تان را دوست داشته باشید و به آن‌ها احترام بگذارید

فرزندان با بزرگ‌تر شدن، احترام و حفظ حریم خصوصی بیشتری خواهند خواست، ولی در عین حال نیز به عشق عمیق شما نیاز خواهند داشت. بیاموزید به آن‌ها احترام بیشتری بگذارید و به آنها عشقی بدهید که شامل بوسیدن نباشد.

فرزندان‌تان را تحقیر نکنید

هیچوقت نگویید”اگر مثل یک بچه رفتار کنی منم همان رفتار را نشان می‌دهم”این رفتار جواب نمی‌دهد و فقط باعث می‌شود بچه‌های بزرگتر عصبانی‌تر شوند.

به آنها آموزش دهید

شما باید از فرزندان‌تان بپرسید که امروز در مدرسه چه کارهایی انجام داده‌اند، از چه چیزهایی لذت می‌برند و از چه چیزهایی لذت نمی‌برند و به خصوص از آنها بپرسید که چه چیزهایی برای‌شان سخت است. پرسیدن این سوالات باعث می‌شود که به روحیات و مشکلات فرزندتان بیشتر پی ببرید و به آن‌ها آموزش دهید که چگونه در راه درست قرار گیرند.

بگذارید خودشان باشند

سعی نکنید همه چیز را شما برای فرزندتان انتخاب کنید، مثلاً اجازه دهید طرح اتاق‌شان را خودشان انتخاب کنند، یا به آن‌ها نگویید که چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند و چه کارهایی را نمی‌توانند. این کار فقط باعث می‌شود که آنها احساس بی‌فایده بودن کنند و یا ترس این را داشته باشند که شما را ناراحت کنند.

خواهر و برادرهای بزرگتر را الگوی خواهر و برادرهای کوچک‌تر قرار دهید

هیچ وقت نباید خواهر و برادرهای بزرگتر کنار گذاشته شوند. آن‌ها باید طوری تربیت شوند که احساس کنند که یک الگو برای خواهر یا برادر کوچک‌شان هستند. اجازه دهید که فرزندان بزرگتر خانواده، احساس کنند که مسئول و درگیر خواهر وبرادرهای کوچک‌تر هستند، ولی نباید طوری باشد که مسئولیت والدین را به دوش بکشند.
منبع: مجله‌ی آموزش ایلیاد


telegram2 files