“بازی – ورزش” راهکاری موثر برای بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون

“بازی – ورزش” راهکاری موثر برای بهبود بیماران مبتلا به پارکینسون

مطالعات اخیر محققان هلندی نشان می‌دهد، “بازی – ورزش” یک راهکار موثر برای بهبود عملکرد حرکتی و تعادل در بیماران مبتلا به پارکینسون است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، ورزش منظم در افزایش تعادل و عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون بسیار موثر است؛ ولی بیماران معمولا تمایلی به آن ندارند و ورزش را با توجه به علائم پارکینسون دشوار می‌دانند.

محققان هلندی برای بیماران راهکاری اندیشیده‌ و “بازی-ورزش” (exergaming) را توصیه کرده‌اند. بازی-ورزش به فناوری وابسته است که حرکت یا عکس‌العمل بدن را دنبال می‌کند. در واقع این اصطلاح به این واقعیت پایان می دهد که بازی‌های کامپیوتری فعالیتی بدون تحرک هستند. این اصطلاح برای بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود که فعالیت بدن را نیز به دنبال دارند.

بر اساس یک مطالعه ۱۰ ساله با بررسی ۱۲ هزار بیمار از پنج کشور، حداقل ۲.۵ ساعت فعالیت ورزشی در هفته پیشرفت بیماری پارکینسون را به میزان قابل توجهی کند می‌کند. امکان ورزش منظم، تمایل و تعهد بیمار و دسترسی به فضای مناسب از جمله چالش‌های موجود برای نیل به این هدف است.
بر اساس گزارش بنیاد پارکینسون آمریکا، انجام حرکات کششی، هوازی، مقاومتی و فرح بخش برای بیماران مبتلا به پارکینسون بسیار مفید است.

محققان به این منظور تاثیر ورزش بازی را بر بیماران بررسی کردند. در این برنامه انجام حرکات هوازی،‌ دوچرخه ثابت و حرکات کششی توام با بازی درنظر گرفته شد. بر اساس این نتایج ورزش بازی با افزایش انگیزه در بیماران، فعالیت بدنی آنان را افزایش می‌دهد. این تمرینات معمولا هدفمند هستند. علاوه بر بهبود حرکتی بیماران، بهبود قابل ملاحظه‌ای نیز در سیستم قلب و عروق این افراد دیده شد.

پارکینسون بر اثر کاهش دوپامین و اختلال جسم سیاه مغز ایجاد می‌شود. جسم سیاه پیام‌های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می‌کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می‌گیرد و باعث اختلال در تعادل و کنترل عضلات می‌شود. روش‌های رایج کنترل این بیماری، داروی‌هایی هستند که با تحریک مغز، به ترشح دوپامین کمک می‌کنند. این روش‌ها بیماری را درمان نمی‌کنند، بلکه علایم را کاهش می‌دهند و پاسخ آن روی افراد مختلف، متفاوت است.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می‌شود و به تدریج اکثر اندام‌ها را درگیر می‌کند.
بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است. در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد.

نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet Neurology منتشر شده است.

 


telegram2 files