ایران به مدت ۴ سال رئیس مرکز جامع بین المللی سلامت روان شد

ایران به مدت ۴ سال رئیس مرکز جامع بین المللی سلامت روان شد

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای یک دوره چهار ساله رئیس مرکز جامع بین المللی سلامت روان شد.

سردار محسن فتحی زاده روز شنبه در افتتاحیه نشست تخصصی بین المللی روانشناسی و روانشناختی (پاسفیک) نیروهای انتظامی و نظامی کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تشکیل مرکز جامع بین المللی سلامت روان را در آخرین کنگره طب نظامی مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر میان ۱۱۹ کشور عضو کمیته بین المللی طب نظامی با رای اکثریت و قاطع اعضا، تاسیس این مرکز به تصویب رسید و ایران به عنوان پیشنهاد دهنده برای یک دوره چهار ساله رئیس این مرکز انتخاب شده است.

وی افزود: در عصر حاضر، سلامت روان از شاخص های مهم بهداشت و سلامت جامعه عنوان می شود که همواره مورد توجه اندیشمندان علوم رفتاری و بهداشت روانی قرار دارد.

سردار فتحی زاده ادامه داد: بهداشت روان در یگان های نظامی و انتظامی به لحاظ حفظ سلامت جسمانی و روانی کارکنان ناجا و بهره مندی و افزایش توان رزمی نیروهای مسلح از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است و ماهیت پرفشار و پراسترس مشاغل نظامی و انتظامی اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است.

وی با یادآوری این موضوع که جمهوری اسلامی ایران به علت شرایط خاص منطقه و موقعیت حساس کشور در کانون تهدید امنیتی قرار داشته و با بحران های بسیاری دست و پنجه نرم کرده است، خاطرنشان کرد: تاکنون نیروهای مسلح ضمن مقابله و مجادله با این تهدیدات موفق به کنترل آنان شده و وضعیت امنیتی کم نظیری در کشور و منطقه برقرار کرده اند. از این رهگذر، نیروهای مسلح تجربه ارزشمندی در حفظ و ارتقای امنیت روانی جامعه و نیروهای خود کسب کرده است.

این مقام مسئول نظامی یادآور شد: پس از برگزاری موفق چهارمین کنگره آسیا و اقیانوسیه طب نظامی در سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران ریاست کارگروه منطقه ای آسیا اقیانوسیه را برای دو سال پیش رو بر عهده دارد. از این رو برنامه های جامع، متنوع و کاربردی را در بستر علمی، فرهنگی و اجتماعی جهت مشارکت حداکثری کشورهای منطقه طرح ریزی کرده و در نشست مجمع عمومی آی سی ام ان نیز به تصویب رسانده است.

سردار فتحی زاده ادامه داد: کمیته بین المللی طب نظامی آی سی ام ان به عنوان یک کمیته علمی تاثیرگذار با سابقه حضور صد ساله، خدمات گسترده ای جهت طب سلامت جسمانی ارایه کرده است اما به نظر می رسد در سلامت روان  کاستی هایی وجود دارد.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا درباره اهداف مرکز جامع بین المللی سلامت روان توضیح داد: این مرکز اهداف متعددی از جمله ارتقای توان رزمی و توسعه سلامت روان کارکنان نیروهای مسلح با استفاده از موثر علوم روانشناسی و روانپزشکی دارد. همچنین ارایه خدمات بهداشت روان و سلامت در بالاترین سطح ممکن به کارکنان و خانواده های آنان و ارتقای توان علمی کارشناسان با استفاده و بهره گیری امکانات علمی کشورهای عضو از دیگر اهداف این مرکز است.

وی یادآور شد: برای تحقق اهداف کاربردی فوق، علاوه بر برگزاری این گردهمایی، برای چهارسال آینده برنامه هایی از قبیل تل کنفرانس و برگزاری کارگاه ها و نشست های متعدد با مشارکت سایر اعضا در دستورکار مرکز جامع بین المللی سلامت روان قرار دارد. امیدواریم با همکاری و مشارکت نیروهای تخصصی علاقمند به سلامت روان بتوانیم با اولویت پیشگیری، پژوهش و آموزش نقش موثری در ارتقای سلامت کارکنان انتظامی و نظامی ایفا کنیم.

 

منبع: ایرنا


telegram2 files