مهمترین نشانه اختلالات اضطرابی در افراد

مهمترین نشانه اختلالات اضطرابی در افراد
یک روان پزشک مهمترین ویژگی اختلالات اضطرابی در افراد و تفاوت آن با استرس را بیان کرد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: سوده تاجیک اسماعیلی، روان پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «اضطراب و استرس چه ویژگی‌هایی دارند؟»، اظهار داشت: در بسیاری اوقات استرس می‌تواند مفید باشد؛ یعنی اینکه فرد بر اساس موقعیت شرایطی را تجربه می‌کند که باعث می‌شود توجه فرد بیشتر شده ومی تواند امری مثبت باشد.

وی ادامه داد: وضعیت فیزیولوژیکی بدن تغییراتی می‌کند که باعث می‌شود تمرکز فرد روی یک موضوع بیشتر باشد و در مقابل خیلی اوقات نیز می‌تواند منفی باشد؛ در مواردی می‌تواند تبدیل به این حس شود که آن مساله که ناشی از ذهن فرد است که باعث می‌شود فرد دچار استرس و اضطراب شودو موضوع مهمی نیست و فراتر از آن چیزی است که فرد تجربه می‌کند.

این روان پزشک در توضیح این موضوع، اضافه کرد: یعنی با یک موضوع بسیار کوچک ممکن است فرد یک اضطراب فراگیر را تجربه کند که باعث می‌شود در ابعاد مختلفی زندگی‌اش اختلال ایجاد شود و این به یک اختلال اضطرابی تبدیل شده و فراتر از یک اضطراب ساده بوده یا استرس ناشی از یک اتفاق است.

اسماعیلی با اشاره به انواع اختلالات اضطرابی، یادآور شد: اختلال اضطرابی بسیار متنوع است؛موضوع مهم این است که اشتغال ذهنی فرد به آن مساله وجود دارد؛ اختلال اضطراب فراگیر بسیار شایع بوده و فرد در موقعیت‌های مختلف این اشتغال ذهنی را با مسائل اضطرابی دارد.

وی متذکر شد : ممکن است حتی این مسائل بسیار جزئی بوده و جزو مسائل روزمره زندگی باشد و با هر تغییری ممکن است بدترین چیز به ذهنش خطور کند و تا انتهای منفی بودن آن قضیه پیش برود و این باعث می‌شود زندگی فرد فلج شود اما با آنکه اتفاق خاصی در زندگی‌اش نمی‌افتد، فرد همیشه آماده این است که یک اتفاق منفی بیفتد.

این روان پزشک با بیان اینکه ترس از ‌آینده یعنی اینکه اغلب پیشگویی‌هایی منفی از آینده‌ای دارد که هنوز اتفاق نیفتاده است،گفت: در کل برداشت و جمع‌بندی این فرد از تمام شرایط اطرافش به سمت منفی بوده و اینکه قرار است اتفاق بدی برای فرد یا اطرافیانش بیفتد و تهدیدکننده جسم و روان او ست.

اسماعیلی افزود: این حالت باعث می‌شو د این افراد دائم مواظب باشند تا اتفاق بدی نیفتد و همین باعث می‌شود ابعاد مختلف زندگی شان فلج شود. خیلی وقت‌ها همین افراد دچار اختلال اضطرابی تجارب دیگری دارند؛ مثل اینکه اضطراب به شکل جسمی خود را نشان می‌‌دهد یا علائم دردهای منتشر شده دارد یا ممکن است بی‌خوابی و تغییرات اشتهایی داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری اوقات این حالت اضطرابی باعث افت عملکرد فرد می‌شود که این بسیار مهم است و فرقش با استرس ساده‌ای که ممکن است در طول زندگی تجربه کند این است که در حالت داشتن استرس فرد کارش را نیز انجام می‌دهد.

این روان پزشک اضافه کرد: برای نمونه یک نفر استرس سخنرانی کردن دارد و دچار اضطراب می‌شود اما عملکرد او مختل نمی‌شود؛ در حالی که در حالت اضطرابی فرد از مسیر طبیعی خارج می‌شود و این تبدیل به اختلال شده که نیاز به درمان دارد.

اسماعیلی ابراز داشت: برای همین اختلال اضطرابی منتشر شده ممکن است فرد بگوید حتی با محرک‌های کوچک محیطی مانند زنگ تلفن یا زنگ در خانه سریعا از جا بپرد و تپش قلب و اضطراب شدید را تجربه کند که این به خاطر این است که ذهن فرد به سمت این موضوع رفته که می‌خواستند خبر بدی به او بدهند.

وی تصریح کرد: تمام این موارد در جزء به جزء چنین افرادی وجود دارد و اطرافیان، این فرد را فردی مضطرب و فردی که همیشه دارای تنش و ناآرامی است توصیف می‌کنند.


telegram2 files