کلسترول بالا خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندان سه برابر می‌کند

کلسترول بالا خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندان سه برابر می‌کند

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کلسترول بالا خطر ابتلا به آلزایمر را در افرادی که در دهه شصت سالگی خود به سر می‌برند سه برابر افزایش می‌دهد، به همین منظور پزشکان به افراد سالمند توصیه می‌کنند که برای محافظت از مغز خود کمتر پنیر و کره مصرف کنند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه اندونزی در این مطالعه برای مشخص کردن افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند، سلامت ۱۰۶ فرد بالای ۶۰ سال را در جاکارتا بررسی کردند.

محققان در این مطالعه مواردی مانند سطح تحصیلات، سابقه دیابت، کلسترول، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش فیزیکی، سیگار کشیدن، وزن بدن و افسردگی را نیز مد نظر قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که سابقه کلسترول بالا، تاثیرگذارترین عامل بروز زوال عقل در افراد سالخورده است به طوری‌که کلسترول بالا می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در یک فرد سالخورده سه برابر افزایش دهد.

محققان ابراز داشتند که برخورداری از سابقه کلسترول بالا یک عامل بزرگ در احتمال ابتلای فرد به این اختلال ناتوان کننده مغزی است و خطر آن از خطر سیگار کشیدن، ورزش نکردن و یا اضافه وزن داشتن و چاق بودن برای ابتلا به زوال عقل بیشتر است.

کلسترول بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد پلاک‌هایی در مغز شود که موجب ابتلا به آلزایمر – رایج‌ترین شکل زوال عقل- می‌شود. یافته‌های این مطالعه تاکیدی است بر نتایج مطالعات قبلی که نسبت به خطرات کلسترول بالا هشدار می‌دهند. کلسترول بالا از خوارکی‌هایی مانند لبنیات و گوشت قرمز حاصل می‌شود که مقدار زیادی چربی اشباع دارند.

محققان می‌گویند افرادی که در دهه ۶۰ سالگی خود بسر می‌برند باید این خوراکی‌ها را کمتر مصرف و بیشتر ورزش کنند تا خطر ابتلا به آلزایمر را در خود کاهش دهند.

این مطالعه در مجله Enfermería Clínica منتشر شده است.


telegram2 files