سرنخ‌هایی از آلزایمر در کبد

سرنخ‌هایی از آلزایمر در کبد

 

 مطالعات محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی نشان می‌دهد کبد حاوی سرنخ‌های ارزشمندی از بیماری آلزایمر است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، بر اساس این مطالعه ارتباط محکمی بین بیماری آلزایمر و اشکال مختلف اختلال در متابولیک وجود دارد. فعالیت‌های متابولیک کبد، وضعیت متابولیک گردش خون محیطی را تعیین می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در عملکرد متابولیک اختلال دارند.

در این مطالعه محققان نمونه خون هزار و ۵۸۱ داوطلبان را مورد بررسی قرار دادند و سطح آنزیم‌های مرتبط با عملکرد کبد را اندازه گرفتند. از طرفی این داوطلبان تحت اسکن مغزی قرار گرفتند و تمام نشانه‌های آلزایمر از جمله نشانگرهای زیستی مایع مغزی نخاعی، عملکرد شناختی، ‌آتروفی مغز (از دست دادن سلول‌ها و بافت دورن مغز) و سطح بتاآمیلوئید در این افراد اندازه‌گیری شد. به این ترتیب ارتباط بین تغییرات عملکرد کبد و نشانگرهای عملکرد شناختی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

این مطالعه نشان می‌دهد نشانگرهای مربوط به عملکرد کبد در خون با بیماری آلزایمر مرتبط هستند و با استفاده از نمونه خون می‌توان به اطلاعات ارزشمندی در رابطه با اختلالات شناختی دست یافت.

محققان براین باورند نشانگرهای موجود در خون علاوه بر بیماری‌های شناختی، در مورد سایر بیماری‌ها نیز حاوی سرنخ‌های کلیدی هستند و دستیابی به این اطلاعات نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و اکنون حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

 


telegram2 files