ازدواج‌های صوری درپی افزایش «وام ازدواج»

ازدواج‌های صوری درپی افزایش «وام ازدواج»

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این که افزایش وام ازدواج کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند گفت: افزایش وام ازدواج بیش از این مقدار منجر به مشکلاتی نظیر ازدواج صوری یا کودک همسری به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی خواهد شد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محمد مهدی تندگویان در نشست خبری که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد افزود: امسال مجمع خیرین ازدواج کشوری برای اولین بار تشکیل می‌شود و از نوزدهم مرداد با حضور وزیر ورزش و جوانان آغاز به کار می‌کند. وزارت کشور نیز قول داده تا در این راستا و موضوعات مربوط به ثبت این تشکل حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج نیز اظهار کرد: مشکل اصلی این قانون این است که  قدیمی است و زمانی که به تصویب رسیده حتی سازمان ملی جوانان نیز تشکیل نشده بود. همچنین در این قانون وظایفی برای معاونت جوانان و وزارت ورزش و جوانان که بعد از تصویب این قانون در حوزه جوانان مشغول به کار شدند در نظر گرفته نشده است. این قانون باید حتما بازنگری شود چرا که موضوعات آن بسیار کلی است و حتی زمانی که درآن به وظایف دولت اشاره شده، مشخص نیست که کدام نهاد و بخشی از دولت مسئول اجرای قانون هستند.

به گفته‌ معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مشکل اصلی این قانون، عدم تشکیل صندوق ذخیره‌ای بود که قرار بود توسط آن موضوعات مربوط به تسهیل ازدواج جوانان عملیاتی شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل بعد از سوال مجلس در خصوص علت عدم اجرای قانون، از مجلس خواستیم تا  این قانون را تعیین تکلیف کند تا وظایف دستگاه‌های مختلف در خصوص اجرای قانون مذکور مشخص شود.

تندگویان افزود:‌ البته مجلس در خصوص این قانون وارد حوزه‌ی بازخورد و دادگاهی کردن شده است  اما به دلیل مبهم بودن قانون نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. معاونت جوانان در صورت بازنگری در این قانون در حوزه آموزش‌های حوزه ازدواج قادر است تا خدماتی را ارائه کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص انتشار آگهی اخذ وام ازدواج به شکل صوری نیز گفت: برخی معتقد هستند که افزایش وام ازدواج دیگر به شکل گیری ازدواج کمکی نمی‌کند. بسیاری از متقاضیان وام ازدواج که در حال حاضر به بانک مراجعه می‌کنند درخواست رقم وام کمتری دارند چرا که قادر به پرداخت اقساط و باز پرداخت وام نیستند. در حال حاضر اقساط مربوط به وام ۳۰ میلیونی ازدواج تا یک میلیون تومان می‌رسد که جوانان باید بتوانند از پس این اقساط بر بیایند.

تندگویان افزود: اگر این وام تبدیل به ۵۰ میلیون شود نیز تاثیری در افزایش میزان ازدواج نخواهد داشت و از آنجایی که مجلس هر سال در زمان طرح لایحه، بودجه پیشنهاد افزایش این وام را می‌دهد باید در این خصوص کارهای کارشناسی و پژوهشی لازم را انجام دهد.

تندگویان در ادامه اشتغال ایمن و مسکن ارزان را از عوامل رونق ازدواج در کشور دانست و گفت: زمانی که این دو مورد برای یک جوان فراهم باشد این فرد دیگر نیازی به وام ازدواج ندارد. وقتی جوانی اشتغال ایمنی ندارد و ارتقای شغلی‌اش بر مبنای شایسته سالاری نیست چه وام بدهیم و ندهیم اتفاقی در این حوزه نمی‌افتد. آن هم در شرایطی که حتی اجاره یک واحد مسکن هم برای جوانان قابل تصور نیست.

وی با بیان اینکه افزایش رقم وام ازدواج باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی شده است، اظهارکرد: میزان ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷ در تهران حدود ۵۵۰ هزار مورد بود که از این تعداد حدود ۴۸۶ هزار مورد مربوط به شهرها و حدود ۶۳ هزار مورد نیز مربوط به روستاها بود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه آمار طلاق در سال ۹۷، ۱۸۵ هزار مورد بود، گفت: حدود ۶۴ هزار مورد مربوط به جامعه شهری و حدود ۱۱ هزار مورد هم مربوط به جامعه روستایی بود.

تندگویان در ادامه مقایسه آمار ازدواج و طلاق را نادرست دانست و گفت: بین این دو مسئله ارتباط معناداری وجود ندارد چرا که نسبت ازدواج در بین واجدین شرایط برای ازدواج محاسبه اما طلاق به نسبت کل جمعیت متاهلان مقایسه می‌شود. به این ترتیب مقایسه این دو آمار درست نیست. با این وجود گفته می‌شود که به ازای هر سه ازدواج یک طلاق در کشور اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با اشاره به روند پرداخت وام ازدواج نیزاظهارکرد: تا پایان خرداد ماه امسال حدود ۲۳۱ هزار نفر درخواست وام خود را ثبت کرده بودند که از این تعداد حدود ۱۸۲ هزار نفر موفق به دریافت وام ازدواج خود شدند.

تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۶ در کل کشور حدود ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج ثبت شده است، گفت: آمار طلاق در این سال نیز حدود ۱۷۶ هزار مورد بوده است.

وی با اشاره به روند مناسب پرداخت وام ازدواج تاکید کرد: با وجود اینکه میزان وام ازدواج در سال ۹۸ نسبت به سال قبل افزایش داشته است اما شاهد تغییری در روند ثبت ازدواج نبوده‌ایم. با این حال ساخت مسکن برای زوجین از طریق مجمع خیرین ازدواج راهی مناسب برای حل این موضوع است. این مسئله در برخی از استان‌ها پیگیری شده است و با تشکیل مجمع خیرین ازدواج فعالیت‌های ساخت و ساز خیرین روند آسانتری خواهد داشت.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به درخواست این معاونت برای ثبت ملی روز بدون طلاق در تقویم کشور نیز گفت: هر چند این موضوع کمکی به کاهش آسیب طلاق نمی‌کند اما با توجه به روز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) جنبه نمادین دارد.

تندگویان با بیان اینکه ازدواج ابعاد فرهنگی نیز دارد،اظهارکرد: در باورهای جوانان امروز تعهدپذیری با فرهنگ تشکیل خانواده رنگ باخته است و بسیاری از جوانان زیر بار تعهد ازدواج نمی‌روند و به همین دلیل موضوعاتی مثل ازدواج سفید مطرح شده است. وزارت آموزش و پرورش باید خانواده محوری را در مدارس آموزش دهد و ایجاد سرفصل‌های جدید آموزشی در زمینه ازدواج و خانواده می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی در پایان به تفاهمنامه وزارت ورزش و جوانان با نیروهای مسلح برای آموزش‌های مهارت زندگی و اشتغال به ۴۰ هزار نفر گفت: در موضوع ازدواج، مباحث فرهنگی در کنار مباحث اقتصادی نقش پررنگی دارند. مهاجرت، به هم ریختگی محلات و از بین رفتن بافت‌های فرهنگی باعث کاهش ازدواج در کشور شده است.

 


telegram2 files